Een vreselijk lief beest in de omgang en tot voor kort ook met rijden.
Vorige week hadden we voor het eerst les. Het begon prima, heel ontspannen, rustig, lekker op zijn eigen benen laten lopen totdat we gingen galopperen. Ik raakte mijn ene stijgbeugel kwijt en probeerde die onder het galopperen terug te vinden. Ik raakte uit balans hierdoor en kwam per ongeluk met mijn zweep tegen zijn kont aan waardoor hij er vandoor schoot en ik uiteindelijk op de grond belande.
Hierna er natuurlijk weer op, alles weer rustig en ontspannen dus weer een galopje proberen. Aanspringen ging netjes, maar ik zat er te gespannen op en daar reageerde hij op door er weer vandoor te schieten. Again...zandhappen.
Nou heb ik nooit zoveel vertrouwen in mezelf laat staan met paardrijden en zeker na die 2 keer goed vallen, was bij mij het vertrouwen ver te zoeken. Dus gewoon rustig aan gedaan die week erna. Veel gelongeerd en woensdagavond weer geprobeerd erop te stappen. Een paar rondjes maar gestapt (met iemand erbij die hem aan de longeerlijn had) maar het voelde niet goed, dus er vanaf gestapt.
Afgelopen zaterdag weer geprobeerd. Van te voren flink gelongeerd en daarna erop. Eerst weer aan de longeerlijn, maar had al snel het vertrouwen om weer los te gaan. Dit ging prima. Stappen en draf. De galop even gelaten voor wat het was.
Tot vanavond.
Weer gelongeerd van te voren. En toen erop gestapt. Paar rondjes aan de longeerlijn gedaan en daarna weer los. Stappen ging prima tot ik de overgang maakte naar draf.
Zomaar, out of the blue, spoot hij er weer vandoor. Had een halstertouw om zijn hals gedaan en probeerde me zo vast te houden (zodat ik hem in ieder geval niet dwars zat in de mond). Maar hij maakte op een gegeven moment zijn rug bol en bokte en ik vloog er weer met een enorme klap naast.
Ik snap er niks van.
Dit is een heel ander paard als wat ik toen een maand meegemaakt heb (ook met rijden). Zijn nieuwe omgeving kent hij inmiddels wel en er was niks om van te schrikken.
Oke we hebben te maken met een erg jong paard, maar dit is toch iets heel anders dan ik 'gekocht' heb.
Ik heb nu de tip meegekregen om hem gewoon flink te gaan longeren met bijzet.
Nadat ik gevallen was, hebben andere hem nog gelongeerd met slof eraan totdat hij er ongeveer bij neer viel, maar heb er een beetje gemengde gevoelens bij.
Vandaar dit verhaal op bokt. Ik ben opzoek naar handige tips. Van rijden komt het er een tijd niet van, tenzij iemand zich geroepen voelt
maar ik blijf er voorlopig naast staan.