Appuyementen in draf

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

OoappeloO

Appuyementen in draf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-07 16:12

Hoe kan ik mijn paard 'helpen' bij de appuyementen (in draf nog) naar rechts (voor mijn linkerbeen)? Naar links doet ze al best goed, soms wat teveel of te weinig stelling maar dat kan ik makkelijk herstellen. Maar naar rechts kost 'er echt moeite. Ze zit links ook wat vast nu, dat ben ik aan het oplossen door veel wendingen links en rechtsom te rijden, voltes vergroten en verkleinen en der goed om mijn binnenbeen te laten buigen. Dat pakt ze goed op, maar ze zit nog wel wat vast. Hoe kan ik haar meer begeleiden bij de appuyementen naar rechts? Of heeft iemand goede tips/oefeningen om haar links los te krijgen (t gaat al beter nu maar meer tips zijn altijd welkom).
Ook heeft ze de neiging om te gaan 'rennen' als ik oa. appuyementen van haar vraag, om er onder uit te komen. Ik zet haar dan meteen stil (zo goed als) om weer rustig opnieuw te gaan. Is dat de juiste oplossing van mij?

Tips welkom maar graag serieuse reacties Lachen .

Klikoo

Re: Appuyementen in draf

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 16:25

mijn pony zat ook erg vast op 1 kant, toen heb ik hem vaak op een wat kleinere volte gezet in het midden van de bak en de achterhand er even uitgedrukt en daarna er weer netjes bij, en veel wendingen rijden. Ik heb geleert dat de traver op de diagonaal ook goed kan helpen bij een appuyement. Miss kun je dat proberen.

Succes er mee!!

OoappeloO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-07 16:32

Dankje ik ga t zeker uitproberen, dat is zowiezo een goede oefening voor der denk ik, moet ze echt helemaal aan me hulpen zijn en kan ze geen steun zoeken bij de bakrand Knipoog

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 16:36

Al goed rond stellen in de hoek, en schoudervoor de middellijn op gaan, wachten tot ie los laat dan enkele passen opzij meenemen. Overigens reed ik om mijn paard goed los te krijgen op de lange zijde eerst een stuk schouderbinnen, omzetten naar travers en daarna omzetten naar renvers. Ook goed voor de gehoorzaamheid/handigheid.

Spruit

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 16:41

Maarre als hij vastzit op links, zal je ook wel moeite hebben met het appuyement naar links....lijkt mij zo. Want dan moet hij toch ook om je linkerbeen buigen. Gewoon veel basiswerk doen om hem los te krijgen, zoals je zelf eigenlijk wel aangeeft.
Een goede oefening om een paard te laten wachten en dus niet onder je weg te rennen is een stukje appuyeren en dan een klein stukje terug wijken. Dit herhaal je een paar keer achter elkaar (telkens kleine stukjes appuyeren en kleine stukjes terugwijken) en dan gaat het als het goed is beter!

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 16:42

Ja of in plaats van wijken rechtdoor in schoudervoor rijden.

OoappeloO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-07 16:57

Dank jullie wel voor de tips! Ja Ze heeft vooral moeite met 'er lengte buiging links, om mijn linkerbeen buigen gaat prima maar om mijn rechter minder, want dan moet ze links oprekken en dat vraag wat van 'er spieren.
Als ik het goed heb dus stukje appuyeren naar rechts bijv. en dan wijken naar links?

Spruit

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 17:00

Je appuyeert naar rechts, en dan wijk je een stukje terug voor je rechterbeen. Linksom dus precies andersom Knipoog Zo zorg je dat ze om je binnenbeen blijven buigen en dat ze echt gehoorzaam zijn in het appuyement.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 17:00

Wat je ook kan doen om de ruggegraat wat soepeler te maken is om op stal/poetsplaats haar staart te pakken en de andere hand op de laatste rib te zetten. Dan trek je licht aan de staart en drukt licht op de rib. Dat blijven doen in een vloeiende beweging. Dan gaat het paard als het goed is meedeinen. en zo de ribben naar voren afwerken. Kan sowieso geen kwaad om de rug ff te checken.

elsie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 17:02

Giorgio_x schreef:
mijn pony zat ook erg vast op 1 kant, toen heb ik hem vaak op een wat kleinere volte gezet in het midden van de bak en de achterhand er even uitgedrukt en daarna er weer netjes bij, en veel wendingen rijden. Ik heb geleert dat de traver op de diagonaal ook goed kan helpen bij een appuyement. Miss kun je dat proberen.

Succes er mee!!

een appuyment is een travers op de diagonaal.

Je kan wel een travers doen op de volte.

Spruit

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 17:03

elsie1 schreef:
Giorgio_x schreef:

Succes er mee!!

een appuyment is een travers op de diagonaal.

Je kan wel een travers doen op de volte.

Travers op de diagonaal is wat scherper dan een appuyement... en dus ook geen slechte oefening zo nu en dan!

OoappeloO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-07 17:09

Nikka schreef:
Wat je ook kan doen om de ruggegraat wat soepeler te maken is om op stal/poetsplaats haar staart te pakken en de andere hand op de laatste rib te zetten. Dan trek je licht aan de staart en drukt licht op de rib. Dat blijven doen in een vloeiende beweging. Dan gaat het paard als het goed is meedeinen. en zo de ribben naar voren afwerken. Kan sowieso geen kwaad om de rug ff te checken.

Van der rug heeft ze geen last, k ben zelf en de eigenaar ook haar rug langs gegaan en ze reageerde nergens op. Ze zat eerst vast op rechts maar daar loopt ze nu weer als een engeltje, dus misschien íets te weinig aandacht besteed aan linksom die toen goed ging. Dus nu ben ik aan beide kanten goed aan het loswerken zodat ze straks niet weer op rechts vastzit Knipoog

Klikoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 19:12

LETS schreef:
Giorgio_x schreef:

Succes er mee!!

Travers op de diagonaal is wat scherper dan een appuyement... en dus ook geen slechte oefening zo nu en dan!

dat laatste bedoelde ik er mee, want in de Z proefen moet je niet gelijk zo scherp. En dat bedoelde ik er mee maar zei het neit Tong uitsteken

Acupido

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 09:31

ik zou je pony eerst egt goed laten nageven naar rechts ..
    echt overdreven je stelling aanvragen.
    en dan proberen mee te nemen met je linkerbeen !
    En als die harder gaat lopen kun je hem ook proberen op te vangen met je buiten teugel.
    Of gaat die er echt "vandoor" ??
    traver kan die dat ook?? houd hij dan wel de stelling naar rechts ??

ik heb het zelf ook met mijn pony dat hij voor mijn linker been moeilijker gaat dan voor mijn rechter.
    en dat wat ik net heb uitgelegt help wel !!

veel suc6 ermee

OoappeloO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-07 10:48

Ze gaat er niet vandoor in de zin van in keiharde galop wegschieten, maar gaat veeltste hard waardoor ze der passen niet kan afmaken en haar rug vast zet en aan de andere kant is zonder echt iets te hebben gedaan Knipoog Als ik opvang met mijn buitenteugel krijg ik nauwlijks reactie van der, of ze gooit der hoofd omhoog. Travers en dan stelling naar echts houden gaat 'er ook niet zo makkelijk af (wel beter), maar bijv. keertwending om de achterhand naar rechts is ook lichtelijk onmogelijk volgens 'er Knipoog