ik weet wel wat ik moet doen, maar hoe???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mustangbokt

ik weet wel wat ik moet doen, maar hoe???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-07 14:14

Ik heb net een nieuw verzorgpaard. Een flinke, goed ingereden 12jarige merrie die regelmatig op jumping gaat. Een beetje hevig, een beetje kijkerig, maar verder alles ok.

Mijn probleem is het volgende. Ze trekt nogal aan de rechterteugel (rechts is haar stijve kant). Als ik haar rond mijn rechterbeen wil plooien, heeft ze de neiging te fel vooruit te gaan, waardoor ik (een oerinstinct) ga trekken aan de teugels (vooral de rechter), en zij zich des te stijver en harder maakt, en we langzaam maar zeker in een negatieve spiraal terechtkomen van weglopen, trekken aan de teugels en te weinig been geven. Ik veronderstel dat menig lezer dit hier herkent...

Ik weet pertinent goed dat ik omgekeerd te werk moet gaan: plooien rond binnenbeen, opvangen met buitenteugel, binnenteugel is er enkel om stelling te geven. Maar ik krijg het maar nooit voor elkaar... Blijkbaar vind ik de juiste dosering van de hulpen niet, of ben ik net te laat, of... Wie onder jullie zit ook met dat probleemn? Hoe gaan jullie tewerk om dit op te lossen, of nog beter, te voorkomen?

Daihyo

Re: ik weet wel wat ik moet doen, maar hoe???

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 14:18

TwistFire

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 14:26

Hej,
je hebt gelijk dat het niet goed is van haar hoofd dan in een nog kleinere cirkel te trekken, maar ik vind het wel super van je dat je het weet en het toegeeft.

het is eigenlijk totaal niet goed om ze kleiner te laten rijden dan ze eigenlijk kan. mijn tip is als volgt:

rijd eerst een groote cirkel, hou haar in een zeer vlotte stap, maak kleiner, langzaam. als je op de verkleinde cirkel rijd dat je weerspanning begint te voelen, ofdat ze minder vlot gaat stappen blijf je daar hou je je benen er bij hou haar hoofd zo dat ze op dde lijn van de cirkel loopt (dusniet binnen de cirkel, hou je binnenbeen eraan zodat ze goed plooit, 4 keer dit cirkeltje rond en vergroot maar weer. eenmaal weer aan de buitenkant belonen even de ander kant rijden, een paar figuren, slanegnvoltes gebroken lijne. en weer op je groote cirkel, cirkel weer verkleinen goed vooruit en wanneer je weerspannigheid voelt of ze vertraagd blijfj eweer op die cirkel en hou haar weer goed vooruit 5 cirkeltjes ditkeer misschien, doe hierachter eens een rustig drafj efzo, gewwoon wat anders en op het einde van het rijden probeer je nog een keer en dan heel lang uitstappen.. volgende dag gewoon opnieuw..
maar nog belangrijker, niet teveel in eens proberen, als je drie keer kort geprobeert hebt is dt genoeg, en veel oefening en je krijgt een lenig paard!!!

xx michelle

Ps: maar zeker niet overvragen of je kand e osteopaat ook nog eens laten komen!!

PP_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 19:37

Waar je paard voor jouw gevoel vast pakt, moet jij juist loslaten, dan heeft ie niets om vast te pakken. Probeer eens voltes sluiten en openen en schouder buitenwaarts mbv de bakrand om hem meer op je been te krijgen

R0os

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 08:47

indd PP_ heeft gelijk
en ook VOORAL RUSTIG BLYVEN NIET BOOS WORDEN daar berijk je héelémaal nix mee!

pluche_pluus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 10:40

zo wat een spelling zeg R0os.

misschien even iemand erbij vragen, die je op dat moment even eraan herinndert dat je niet moest vasthouden etc.

maryke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 11:09

Juist niet vasthouden die teugels!. Dat is wat ze fijn vinden,lekker hangen....
Idd voorwaarts rijden en wat bij ook weleens wil helpen is de teugels wat losser gooien en dan been tegelijkertijd geven.
Succes hoor