[RT-P] telgang?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

[RT-P] telgang?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 13:42

hallo allemaal!

ik vroeg mij af, hoe zit dat met telgang?
is dat alleen in draf of ook in galop?
het valt mij namelijk op, dat mijn pony anders galopeerd, dan meeste paarden.
zij zet namelijk haar linker voor en achterbeen namelijk tegelijk naar voren en achteren. hetzelfde met rechts.
naar mijn idee is dit neit echt hoe een paard normaal gesproken galopeerd, daarom ben ik nu benieuwd, of zij mischien telgang beheerst in de galop?
of galopeerd zij gewoon normaal en denk ik alleen dat ze anders rijdt? Tong uitsteken

Wendy15

Re: [RT-P] telgang?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 13:45

Telgang is niet in draf.. ook niet in galop.. Telgang is een gang op zich.. kijk eens op www.gangenpaarden.nl
Het kan wel zijn dat je pony overkruist galoppeerd

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 13:47

bedankt Lachen
ik heb even het stukje telgang wat daar staat doorgelezen, en wat ik zo zie kan dat alleen in draf?

horssie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 13:47

Hoi, ik zou zeggen laat eens iemand anders kijken hoe het eruit ziet vanaf de kant. daarbij is telgang (evenals tolt) een losse gang, deze staat dus eigelijk los van de galop,draf,stap. wel word deze vaak aangereden vanuit een flinke galop.

heeft ze ook niet meer de galopsprong in haar galop?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 13:50

ze heeft wel een galopsprong, maar ze loopt met linker en rechterbenen tegelijk.
ik heb net op google gezocht naar een plaatje, hoe ze galopeerd, maar ik kan niks vinden
ook niet op overkruiste galop.

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 13:51

astridjhu schreef:
bedankt Lachen
ik heb even het stukje telgang wat daar staat doorgelezen, en wat ik zo zie kan dat alleen in draf?

Zoals ik al zei... Behalve Stap, Draf en Galop zijn er meer gangen... Telgang is een gang.. net als de anderen.. En een paard loopt géén telgang IN draf. Misschien een keer goed lezen wat er gezegd wordt Knipoog

Maak anders eens een filmpje of laat iemand met verstand ernaar kijken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 13:53

ik weet het, maar wat ik bedoelde, is of dat alleen in de soort draf kan, dus dat linker en rechterbenen afgewisselt worden en niet zoals in galop meteen achter elkaar Knipoog

ik wist niet goed hoe ik het uit moest leggen Bloos

ik zal binnekort een filmpje maken Ja

horssie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 13:53

In principe loopt een paard die gallopeerd ook wel enigzins met de benen gelijk. http://www.holistischtrainen.nl/Index/ken-galop-3.jpg maar de sprong van een galop en een telgang is toch wel geheel anders. een galop sprong is een opwaartste sprong en in telgang wieg je meer van links naar recht door de sprong.

Loraine

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 13:54

ik verzorg samen met astridjhu de pony waarom het gaat. Ze loopt in galop alleen zo raar en dan alleen op de linker hand. Ze valt steeds terug en het zit ook niet echt fijn. Het is een welsh pony dus vind het wel vreemd dat ze dat doet. Ik heb gisteren zelf ook gekeken terwijl astrid erop zat maar snap zelf ook niet hoe ze dat doet ze maakt wel wissels en valt dan meteen terug in de draf..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 13:58

horssie schreef:
In principe loopt een paard die gallopeerd ook wel enigzins met de benen gelijk. http://www.holistischtrainen.nl/Index/ken-galop-3.jpg maar de sprong van een galop en een telgang is toch wel geheel anders. een galop sprong is een opwaartste sprong en in telgang wieg je meer van links naar recht door de sprong.

Zo loopt kelly Ja precies zoals op die foto Ja maar het is de eerste pony die ik zo zie lopen, vandaar dat ik ernaar vraag Lachen
Als kelly in de rechtergalop zit op de linkerhand, maakt ze alleen een wissel met haar voorbenen, waardoor ze dan terugvalt, dat is wat loraine bedoelt Ja Daar zijn we ook mee aan het oefenen Ja De laatste tijd springt ze steeds meer en beter in de goede galop aan Ja

horssie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 14:00

Als je paard alelen wisselt met de voorbenen, dan zit ze dus in een overkruiste galop lijkt mij? Knipoog

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 14:00

astridjhu schreef:
horssie schreef:

Zo loopt kelly Ja precies zoals op die foto Ja maar het is de eerste pony die ik zo zie lopen, vandaar dat ik ernaar vraag Lachen
Als kelly in de rechtergalop zit op de linkerhand, maakt ze alleen een wissel met haar voorbenen, waardoor ze dan terugvalt, dat is wat loraine bedoelt Ja Daar zijn we ook mee aan het oefenen Ja De laatste tijd springt ze steeds meer en beter in de goede galop aan Ja

Op die foto is geen telgang hoor..
Waarschijnlijk galoppeert ze gewoon niet goed/overkruist/erg vlak

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 14:02

dan zal het inderdaad een overgekruisde galop moeten zijn Ja
wat kan ik hier aan doen?
ze doet het ook alleen linksom. (haar moeilijke kant)

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 14:04

misschien meer stelling vragen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 14:08

stelling vind ze op de linkerhand best moeilijk. daar zijn we ook heel veel mee bezig Ja aangezien ze eerst een aantal jaar heeft stilgestaan zijn we eerst conditie aan het opbouwen geweest. en we zijn nu zon twee maanden bezig met haar goed rijden Lachen
linkerstelling vind ze moeilijk, daar zijn we dus heel veel mee bezig, inbuigen, volte links. van hand veranderen, volte rechts, en tussendoor steeds rechtstellen Lachen

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 14:13

oke, vreemd dan, ik ben erg benieuwd naar het filmpje Knipoog

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 14:13

saskiakefie schreef:
oke, vreemd dan, ik ben erg benieuwd naar het filmpje Knipoog

Ik ook *LOL*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 14:14

ik weet neit zeker of het fimpje gaat lukken hoor Knipoog
ik moet nog ergens een filmpje hebben staan, ik zal eens kijken of ik die nog kan vinden ergens Lachen
waar kan ik die uploaden als ik die heb gevonden?

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 14:16

astridjhu schreef:
ik moet nog ergens een filmpje hebben staan, ik zal eens kijken of ik die nog kan vinden ergens Lachen

via youtube lijkt me het handigste en dan de link kopieren.

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 14:17

astridjhu schreef:

Lijkt me handiger om een filmpje te maken van hoe het NU gaat Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 14:21

is inderdaad slimmer Ja
kan het filmpje ook niet meer vinden..
ik weet niet of het fimpje dan duidelijk is, het is met telefoon Knipoog
maar we doen ons best Tong uitsteken

horssie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 14:25

Mischien vindt ze het nog moeilijk de wissels temaken in de galop? want ik begrijp dat het paard dus 2 jaar stil gestaan heeft? is het dan niet een optie haar terug te nemen naar draf en opnieuw aan te springen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 14:33

Dat doen we steeds Ja
We rijden heel veel overgangen, En ze zit linksom heel vaak verkeerd, En dan wisselt ze alleen voor, Dan nemen we haar altijd terug, en springen op nieuw aan Ja

Leonie_Tommy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 20:13

suc-6, gewoon blijven proberen Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 21:34

Bedankt!! Lachen