Mijn pony is scheef!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MaartPaard

Mijn pony is scheef!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-07 10:15

Hellow,

Ik zit met een probleempje. Mijn pony is scheef. Het schijnt zo te zijn dat alle paarden scheef zijn. Op zich is dat niet zo'n probleem want met behulp van de juiste oefeningen zou je dat een beetje kunnen verbloemen. Doordat hij zo scheef is, is hij op rechts heel vast. Hij laat het bit daar niet los. Ik weet niet wat ik nou het beste kan doen, als ik rechts meer loslaat loopt ie gewoon naar links en is stelling helemaal weg. Maar als ik juist veel met rechts zou spelen zou hij denk ik daar nog veel sterker op worden. Verder is lichamelijk alles in orde en heb ik ook gewoon goed les, alleen heb ik da tnu een tijdje niet gehad omdat mijn instructrice het heel erg druk heeft.
Wie kan mij helpen?

Groetjes !

September

Re: Mijn pony is scheef!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 10:41

Hoi,

je kan het beste de linker teugel met rust laten en af en toe wat vragen. Op de rechter hand is immers de rechter kant van belang. Je geeft met je binnenbeen (rechterbeen) wat been, en met je rechter hand ga je voorzichtig spelen.
Zorg dat de pony iets met zijn hoofd naar binnen draait maar niet weg loopt over de binnenschouder. Dit kan je voorkomen door af en toe met de linkerhand te vragen. Niet trekken, gewoon rustig vragen dmv zachte kneepjes. Om te zorgen dat je niet teveel trekt aan de rechterhand kan je af en toe met de teugel in je hand een soort aai geven over de hals. Zo laat je hem even los en geef je de pony de kans om te ontspannen en te gaan zoeken naar ontspanning. Herhaal bovenstaande een aantal keer. Je kan het beste ontspanningsoefeningen doen tijdens de stap en wanneer de pony nageeflijk wordt op rechts door vragen.

Vergeet niet dat links óók belangrijk is en dat je continu gelijke druk moet hebben.

student

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 10:45

ik ben het met hierboven eens, en daar wil ik aan toevoegen dat als je op de linkerhand rijd je ook de rechterteugel erbij moet hebben zoals je de linkerteugel erbij moet hebben op de rechterhand. Laat je pony niet overdreven naar links kijken op de linkerhand maar probeer ook maar eens naar rechts te laten kijken. en veel oefeningen rijden, niet alleen maar dat oefenen maar ook goed recht richten voordat je een andere stelling aanneemt...
En natuurlijk goed belonen als ze het goed doet! Niet te lang door gaan anders krijgt ze teveel spierpijn en vind ze het de volgende keer nog moeilijker

MaartPaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-07 11:19

Wat hierboven staat doe ik eigelijk al, maar hoe lang duurt het dan voordat hij rechts gewoon niet meer vasthoudt? ALs ik rechterstelling vraag laat hij na een tijdje ook wel los, maarja dat is na een tijdje en zo gaat het altijd..

Acupido

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 11:22

haaaay !

je kunt je pony ook gaan longeren met bijzet touwtjes kijken of die dan wel loslaat ..
ik weet niet of je dat al geprobeert hebt ?..
nog veel suc6 ermee

groetjes

CTJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 11:23

Mijn instructrice zegt dat het wel 3 jaar kan duren voordat een paard helemaal recht is.
Ik heb namelijk ongeveer hetzelde probleem.

TwistFire

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 11:42

hej,
ik heb een renpaard om om te schoolen gekregen en links is zeer zeker een slechte kant, op links houd hij zijn hoofd naar buiten of recht voor hem, hangt hij ongeloofelijk naar binnen en valt hij ook naar binnen. maar na bijna 3 maand heeft hij een meer dan behoorlijke basis als derssuurpaard!!
ik heb dit zo verholpen, veel longeerwerk, je kan met 1 bijzetteugellongeren aan de binnenkant (rechts voor jou), niet te vast zetten, maar zorg dat hij de keuze heeft van zijn nek intrekken en naar buiten kijken en zijn nek ontspannen en naar binnen kijken. in behgin zal hij waarschijnlijk niet naar binnen willen kijken, maar hij kan het ook niet heel de tijd volhouden dat hij wel naar binnen zal kijken (als hij na 20 min og niet naar binnen kijkt zal je de bijzetteugel beetje korter moeten zetten) als hij 2rondjes naar binnen keek kun je hem naar binnenhalen, hem belonen, even naast hem stappen en daarachter nog eens proberen. je kan het ook doen met een rekker (buitenkant aan het bit klikken, achter de oren, door de binnenste bitring, naar het zadel of longeersingel.
ik weet niet waar je gehoord hebt dat het van een beetje scheef te zijn is, dan kan perfect waar zijn, maar er kan eigenlijk ook iets vast zitten in de rug, had ik met mijn vorig paard, begon net lijk jou en opeens wou hiij helemaal niet meer draaien. heb de osteopaat laten komen voor controle, en heeft hij de zelfde dag nog behandeld, en toen was het al een stuk beter, daarachter is de ost. nog eens trggekomn vopor een tweede behandeling, toen liep hij echt zalig:), maar we hebben hem moeten laten inslapen, hij had koliek en ging het niet overleven door een darmbescadiging die hij had opgelopen van voor dat we hem kochten Boos!
xxmichelle

MaartPaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-07 11:46

Aah wat erg zeg!
Maar heel erg bedankt voor de tip! Maar ik kan hem toch niet de hele tijd op een hand blijven longeren?
Ik moet dus links strakker doen dan rechts? Ik longeer hem best vaak maar laatste tijd niet meer zo heel vaak met bijzet omdat ik vaak freestyle Knipoog haha

love_roij

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 12:00

hey hoi dat probleem wat jij met je paard hebt heb ik ook gehad met de mijnden en ik ben er nu ook druk mee bezig en hetgaatsteeds beter je moet proberen hem naar de ontspaning te rijden met een wat langere teugel als je op de hoefslag rijd probeer zijn hoofd dan recht e richten jij zecht dat hij rechts sterker is meer ben jij rechts ik ben namelijk ook rechts en mijn paard doet dus ook moeilijk op rechts probeer veel voltes met steling en buiging te rijden slangevoltes volte tien meter aldat soort dingen probeer duswel gelijke druk te huoden op bijde teugels enprobeer hem van achter naar voren terijden zodat hij zijn rug ontspant want als hij ontspannen loopt moet hij ok lichter in de hant worden je kuntook longeeren maar zet hemdn hhel licht vast als je hem testrak vast et dus dat hi echt in de krul moetloppen heb je kans dat het erger word verder kun je ook oefeningen methem doen bij de stal met een wortel naar lings en naar rechts laten buigen probeer om zelf vlak bij zijn kont te gaan staan aan beide kanten de wortel of apel doe jenaar de flanken dus hij moet met zijn hoofd en hals naar zijn flanken toe als je dat veel oefend kan het zijn dat het met eenklein half jaartje over is maar jemoet veel gedult hebben en wort niet boos als het een keer niet lukt watje nog wel kunt doen is voor dat je gaat rijden eerst even longerren zo dat zijn al wat warm worden maar dan moetje hem niet vast zeten en als hj het goed doet op de rechter hant okal is het maar 5 minutten beloon je hem door op zijn goeie hant te gaan xxx chantal Haha!

love_roij

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 12:09

en als je wel rechts ben kan het zijn dat jij zelf meer druk heb op rechtsals op lings probeer gelijkedruk te houden en op beide teugels even veel te spellen probeer heel licht te spellen dus niet te krachtig in je hant want dan gaat hij vechten en dat win je niet ja je krijgt last vn je aren van je handen en je paard is scheefja trekt hij ook naar de hoefslag probeer maar een veel de tweede hoefslag te rijden in stap draf en galop het zal in het begin moeilijk zijn maar op de twee de hoefslag moet hij dus tussen twee teugels en tussen twwe bennen loppen als hij wel naar de hoefslag trekt even een ophuoding op je binnen teugel en buiten been druk je aan je huod druk tot hij oet watje wil

penny1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 10:49

hallootjes
b9ij mij op de manege is een new forest
pony die is ook scheef .
we hebben een speciaal zadel ervoor moeten kopen en toen ging het goed en liep hij zonder
verzet aan de teugel Haha!

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 11:03

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 11:50

Inderdaad Betteke, dat is een zeer informatieve site. Je hoeft niet allerlei attributen te gebruiken om je paard recht te krijgen. Belangrijk is wel uit te puzzelen of het paard links of rechtsgebogen is.

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 13:03

DUs een instructeur inschakelen die verstand van zaken heeft. Knipoog

Famke_93

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 13:48

Mijn paard is niet alleen scheef, dat staat ze ook nog!

Zie hier de foto's:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dit is gekomen doordat ze vorig jaar gevallen is!
Kijk AUB naar lichamelijke beperkingen, want voor hetzelfde geldt kan hij niet recht-lopen!
Misschien iets om in je achterhoofd te houden!

love_roij

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 14:26

hallootjes
pony die is ook scheef .
we hebben een speciaal zadel ervoor moeten kopen en toen ging het goed en liep hij zonder
verzet aan de teugel
hallootjes
pony die is ook scheef .
verzet aan de teugel

ja daar ben ik het ook mee eens mijn zusje haar paard is ook scheef die heefd een angepast zadel er voor laten maken die is gewoon scheef en dat kan niett goed dat is haar kwaaltje x chantal

tinkersjakie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 14:39

nelleke22

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 14:48

Ik heb wel eens gelezen dat je paard scheef kan worden van vaak op 1 kant longeren, als je nou eens longeerd met de tegenovergestelde kant, misschien dat het dan weer recht word, na lange termijnen Knipoog

Mandy_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 14:58

Ik heb altijd geleerd dat elk paard scheef is, Net zoals bij mensen de 1 rechts is en de andere links.

Maar dat is natuurlijk op te lossen door je paard recht te richten,

Famke_93

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 16:31

Mandy_89 schreef:
Ik heb altijd geleerd dat elk paard scheef is, Net zoals bij mensen de 1 rechts is en de andere links.

Maar dat is natuurlijk op te lossen door je paard recht te richten,

Maar als hij al scheef staat, is er veel meer aan de hand en dat kan je niet simpel oplossen door recht te richten!

_Mel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 16:32

Ik heb vandaag les gehad via Antoine de Bodt, ze zijn hele erg bezig met het rechtrichten. En het werkt bij mijn haflinger heel erg goed. Misschien kun je informeren bij iemand die ook via dat systeem je wilt helpen./

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 16:43

Ik moet eigenlijk best wel een beetje lachen om sommige antwoorden die hier worden gegeven. Gelukkig staan er ook een paar goede tussen.
Er is maar een oplossing en dat is zo snel mogelijk iemand zoeken die je les kan geven.
En ik heb geen idee hoe lang je al geen les hebt van je vorige instructrice, naar als dit enkele weken is, en je paard is nu al zo verschrikkelijk scheef, zou ik ook meteen een ander zoeken.

MaartPaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-07 20:16

nee ik heb geen les gehad een tijd, daardoor lukt het allemaal niet zo goed. zij helpt me wel goed met wat ik met hem moet doen

labionics

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 14:20

Misschien is er een instructeur in de buurt die je kan helpen met rechtrichten.
Kijk eens op www.paardenrecht.org, daar staan instructeurs op, die je kunnen helpen.

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 15:35

Famke_93 schreef:
Mijn paard is niet alleen scheef, dat staat ze ook nog!

Zie hier de foto's:
[.... knipperde knip ....]
Dit is gekomen doordat ze vorig jaar gevallen is!
Kijk AUB naar lichamelijke beperkingen, want voor hetzelfde geldt kan hij niet recht-lopen!
Misschien iets om in je achterhoofd te houden!

Dit zijn duidelijke foto's. Echter kan je het paard vierkant halt laten houden en dan dezelfde foto's maken. Dan is er ook veel meer over te zeggen.
Jouw boodschap is duidelijk.

Als het paard niet vierkant kan staan, is het logisch dat het paard ook scheef staat.
Heel veel paarden staan niet verticaal, maar scheef. Scheef staan is ook vaak gekoppeld aan
het convex/concaaf (bol/hol) gebogen zijn van het paard, wat ook scheef (maar er wordt andere scheefheid bedoeld) genoemd wordt. In de meeste gevallen is dat op te lossen. Als er geen sprake is van ziekte, pijn of trauma.