pff zitten!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

love_Alegria

pff zitten!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-07 21:35

hi paardengekken!!
ik had een vraag over mijn zit...
ik reed eerst op de manege en nu rij ik op het paard van een ander en zij geeft mij ook les,
nu heb ik toch wel handige tips nodig over het goed zitten wat ik niet geleert heb op de manege.

- hoe kan ik mooi mijn benen en handen stil houden?
- mijn tenen staan (bijna) altijd naar buiten..
- met zitlessen kan ik echt niet goed zitten......

heb je tips?? zeg ze a.u.b dan Haha!

xXx love_alegria

Up_to_Date

Re: pff zitten!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 21:36

Goed concentreren hierop.

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 21:38

En veel oefenen!
Veel zonder zadel aan de longe, zonder dat je je teugels vast hebt. Als je dit doet, goed ontspannen.

lovebont

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 21:38

probeer jezelf lang/recht te maken en druk voor jouw gevoel je hakken heel erg uit.
probeer eens zonder zadel of zonder beugels te gaan rijden..
voor je handen kun je een speciaal bokriempje gebruiken.
succes

Maggie_Eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 21:42

vergeet ook niet om je hoofd goed rechtop te houden, velen gaan naar beneden kijken waardoor ze naar voren 'vallen', en vaak als je je hoofd rechtop houdt, hou je al een vrij rechte rug, wat weer scheelt om je benen stil te houden. succes!!

Regina71

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 21:59

Veel oefenen aan de longe, zonder beugels. Probeer dit dan eens: handen zijwaarts, hoofd wat achterover (alsof je omhoog kijkt) en ogen dicht! Dan leer je echt voelen wat het paard onder je doet!

Succes!

Animalcare

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 22:56

Veel zonder zadel rijden, of een keer zonder teugels gaan rijden aan de longe met een zadel dan je armen wijd maken en zo gaan draven, galloperen en ect.ect met hulp helper

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 07:56

Je geeft zelf al aan dat je met zitlessen moeilijk kan blijven zitten, dus de oplossing??? Zitlessen!!!!
Want die zijin er juist voor bedoeld om het te leren, zeker als je het, zoals hierboven genoemd, zonder beugels/zadel doet.

goed leren zitten is een kunst, dus besteed er ruim aandacht en tijd aan, want als je het fout aanleert is het moeilijk om weer af te leren!

love_Alegria

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-07 08:24

Oke!! Bedankt iedereen!!

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 08:28

Lalidan schreef:
Je geeft zelf al aan dat je met zitlessen moeilijk kan blijven zitten, dus de oplossing??? Zitlessen!!!!
Want die zijin er juist voor bedoeld om het te leren, zeker als je het, zoals hierboven genoemd, zonder beugels/zadel doet.

goed leren zitten is een kunst, dus besteed er ruim aandacht en tijd aan, want als je het fout aanleert is het moeilijk om weer af te leren!

Idd

Ik krijg binnen kort ook zitlessen omdat dezelfde problemen heb als jij ook hebt Lachen

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 09:22

Boeken waar je veel over je zit kan leren zijn:
Centred Riding van Sally Swift (1 en 2) en
Basis Rijkunst "wat beweegt de ruiter" van Anne Muller. (dat ook vol staat met centred riding trouwens).
Ze staan vol met praktische tips en oefeningen en veel plaatsjes om de tekst te verduidelijken.

Probeer zo veel mogelijk te ontspannen en de beweging van je paard te volgen (bekken en heupen soepel houden). Laat je tenen eerst voor wat het is, je enkels horen soepel te zijn zodat je daardoor de bewegingen kan laten afvloeien - ga je ze forceerd naar binnen draaien dan span je te veel spieren aan en dan zit je helemaal niet meer stevig!
Ga voor je weg stapt even rechtop zitten, rol je schouders naar achter, leg je dijen rustig tegen het zadel en probeer in die houding te "ontspannen" (-blijf ademen-).

love_roij

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 12:53

je bennen stil huoden probeer je hakken uit te drukken en je tenen naar binen draaien je handen tiencentimeter boven de schoft om dat te lerenmoet je dat veel oefenen en veel door zitten je kunt het lekerste zitten als je paart ontspannen loopt

TwistFire

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 13:00

love_Alegria schreef:
hi paardengekken!!
ik had een vraag over mijn zit...
ik reed eerst op de manege en nu rij ik op het paard van een ander en zij geeft mij ook les,
nu heb ik toch wel handige tips nodig over het goed zitten wat ik niet geleert heb op de manege.

- hoe kan ik mooi mijn benen en handen stil houden?
- mijn tenen staan (bijna) altijd naar buiten..
- met zitlessen kan ik echt niet goed zitten......

heb je tips?? zeg ze a.u.b dan Haha!

xXx love_alegria

Ohhooo!!!

ik ben ook zo een iemand die zijn tenen altijd naar buiten stak, mijn benen te ver naar achter hield enz.
mijn tip als je vooral in draf je benen niet kunt stilhouden:
dan ligt dat meestal aan jouw manier van lichtrijden, je staat op uit je zadel, je duwt je op op j e stijgbeugels... PEUUUTTT!!
niet goed, je moet je benen er aanhouden,je knieen tegen je zadel, en je avsthouden met je benen rond het paard, je zo opduwen, een klein beetje druk op je knieen zetten omdat je je paard nogal moeilijk kuntplat nijpen om recht te staan omdat hij dan waarschijnlijk een beetj eveel vooruit schiet.. maar als jij en je paard het op deze manier kunnen, kan jij je benen stilhouden, het is vooral niet de bedoeling dat je lichtrijd op je stijgbeugels.
als je een beetje oefent moet je kunnen licht rijden zonder stijgbeugels.

xx michelle

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 13:32

Citaat:
het is vooral niet de bedoeling dat je lichtrijd op je stijgbeugels.

Het is vooral ook niet de bedoeling om te gaan lichtrijden door met je knieen/onderbenen te knijpen, want daardoor word je zit eerder slechter dan beter. bovendien is de kans groot dat je paard daardoor afstompt voor je beenhulpen.
Lichtrijden doe je door je door het paard op te laten werpen, waarbij jij rustig mee beweegt. Bij het doorzitten vang je de beweging op waardoor jij stil zit, bij het lichtrijden gebruik je juist de beweging waardoor je een stukje uit het zadel komt.

Maar knijpen met je knieën betekekend dat je niet meer kan zitten en dat je spieren aan moet spannen, waardoor je nooit tot een onafhankelijke, ontspannen zit kan komen......

OoappeloO

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 14:45

Idd veel zonder beugels rijden, diep in het zadel zitten, schouders naar achteren en ontspannen meegaan met de beweging van het paard, dat doe je door je bekken te kantelen (oefen maar eens als je gewoon staat, handen op je bekken houden en proberen te kantelen). Je tenen/voeten meteen meenemen als je je zit oefent zonder beugels, namelijk tenen écht naar binnen draaien, hakken uitdrukken, scheenbeenspieren aanspannen waardoor je je tenen omhoog laat komen. Ga niet onderdelen appart oefenen, want als je je dan op iets anders concentreerd val je weer terug in je oude gewoonte. Gewoon heel consequent zijn een veel oefenen (neem bijv. een vast punt in de bak waar je je houding controleerd, bijv. bij de C weer helemaal netjes gaan zitten). Tips voor je handen hebik niet want ik houdt ze zelf goed Knipoog

Athiinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 20:21

Idd. ik ben het helemaal met 0oappelo0 ééns! Ja
veel zonder beugels rijden, schouders naar achter, diep zitten..
Ik had hier vroeger ook moeite mee en ik snap dat dat dan ook erg moeilijk is, maar je begint er zelf dan ook steeds maar aan te denken Ja

Suc6 Lachen

Inèske

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 20:30

ik had vroeger ook van die probleempjes :p

voor mijn tenen: ik was eens aan het rijden en opeens had de lesgever zijn jas aan mijn voet gehangen (ik trok mijn hielen dus wel naar beneden met als gevolg dat ik kapstokken had) Mijn paard was zo geschrokken, en ik ook dat ik het nooit meer doe (enkel als ze bokken, omdat ik dan meer steun heb :p)

Voor mijn rug (ik zat altijd ineengekrompen): een stok tussen je armen en je rug plaatsen, zo verkrijg je een rechte rug tijdens het rijden :p

voor mijn handen stil te houden: een bokriempje of een stokje dat ik tussen mijn beide duimen moest steken (zo had ik geen pianohandjes en hield ik ze stil

voor mijn 'niet kunnen doorzitten, omdat ik me altijd stijf maakte': zonder stijgbeugels rijden op gelijk welk paard (een paard die bokt of een braaf paard, een smal of een breed, een groot een klein, het maakte niet uit) met gelijk welke oefening (natuurlijk de drie gangen en ook springen)

Voor mijn 'niet knieën tegen het zadel duwen tijdens het springen': Bierkaartjes tussen mijn knieën en zadel houden en als er een viel, moest ik trakteren :p

Inderdaad aan mijn houding was er ook veel te verbeteren (en nu trouwens nog Tong uitsteken, ik mag nog veel trakteren Tong uitsteken)

love_Alegria

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-07 09:44

tnx iedereen Lachen

bonte_bente

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 11:59

Citaat:
Kijk het in de ogen van de jury...
als ze niet weten van je groeiverschil ziet er er vast wel raar uit..
de jury ziet het aan als een fout (jureer zelf ook)
eigelijk best begrijpelijk toch??
zorg ervoor dat de knhs er van af weet en de gene die je proef opleest kan het voor de zekerheid ook nog zeggen , scheelt je zeker punten altijd handig..

en welk niveau deed je in schoonloo??
ik jureerde de z1 paarden....

?? dit plaatste TS Love_alegria op een topic over ongelijke beugels.
jij dus neem ik aan ?!?!

snap er niks van srry!

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 16:37

@prints; wat heeft deze opmerking met dit topic te maken? Iedereen mag toch gewoon een vraag stellen, dat is toch niet afhankelijk van andere berichten die je ooit op bokt hebt geplaatst????
@love_alegria ben benieuwd hoe het nu gaat? Helpen de tips ook?

love_Alegria

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-07 18:49

Heey Haha!
ja de tips helpen inderdaad Knipoog het gaat al een stuk beter (met spierpijn!!!)
heel erg bedankt iedereen voor de tips Bloos Bloos Bloos
XxX

Maggie_Eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 20:48

@Lise81: Wat prints bedoeld, is dat je jezelf een beetje tegen spreekt wanneer je zegt dat je Z jureerd, en aan de andere kant niet weet hoe je moet zitten... Als je Z jureerd moet je namelijk ook Z gereden hebben, en we namen aan dat je dan toch wel weet hoe je moet zitten...

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 09:25

Tja, dat is een andere discussie.

Jane_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 20:18

Om stil te zitten bijv met doorzitten en galop kan je het beste echt gaan zitten en je bekken naar voor kantelen..en je hakken uitdrukken echt steun zoeken

Maggie_Eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 19:43

@Lise81: Dat klopt ook, en dit is ook ff offtopic, maar wij snappen het niet goed hoe het komt dat een en dezelfde persoon dus eerder dat gezegd heeft en dan hier vraagt hoe ie moet zitten, zijn er dan 2 die hetzelfde profiel gebruiken?