Springbalken op welke afstand?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Evikes

Springbalken op welke afstand?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-07 12:23

Ik weet niet of het hier hoort...

Mijn vraag gaat over springbalken.

Ik wil een dubbelsprong zetten met 3 galopsprongen ertussen. Tussen de hindernissen moeten 3 balken liggen (voor de afstand te regelen dus). En voor de eerste sprong moet er een galopbalk liggen.
Ik wil eens extra op mijn zit boven de sprong werken, vandaar deze opstelling.

Dus: balk hindernis balk balk balk hindernis

De afstanden moeten voor een groot paard zijn (1m76).

Op heeft er iemand een site ofzo over de afstanden voor hindernissen, drafbalken enzovoorts?

Evikes

Re: Springbalken op welke afstand?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-07 13:13

Niemand? Lachen

TwistFire

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 14:34

hej, dat is tezien wat voor paard jij hebt, als je iemand hebt die je kan helpen, zet dan je hindernissen op de kwart lijn en gallopeer met je paad aan een vlot tempo (geen course houden, maar gewoon vooruit) lang je hindernis, kanje vriend de hindernissen goed zetten, let er wel op dat je wel moet rekening houden vanwaar hij begint te tellen moet zijn vanwaar jij land na je eerst hindenis

amyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 14:38

BALK 3meter SPRONG 3meter BALK 3meter BALK 3 meter BALK 3meter en dan SPRONG. Zo doen wij dat op training. Een paard zet ong 1.5m voor de sprong af en land 1.5 meter na de sprong. Ik denk dat dit het is. Anders zal iemand wel verbeteren. Als je dan de balken op staanders legt dan heb je in-uitjes dus het zou normaal moeten kloppen...

Amy

femkemaats

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 14:42

ja precies amy zo hebben wij ze thuis ook staan

amyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 14:42

Jippie, dan ben ik toch juist Tong uitsteken

femkemaats

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 14:52

amyke schreef:
Jippie, dan ben ik toch juist Tong uitsteken

Ja Haha! gelukkig maar Tong uitsteken . Als ik de hindernissen klaar zet meet ik het altijd uit met behulp van een balk die zijn bij ons namelijk allemaal 3 meter lang. Slim ligt het op de cm. (beetje pietlut)

pNg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 16:02

handig dat ik dit even gelezen heb. ik vroeg het me namelijk ook even af!

Steffiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 19:55

Ik vroeg dit mij ook al af Tong uitsteken
Weet iemand toevallig ook hoe het moet zijn voor een grote E pony?
( paardengangen, 1.56)

amyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 21:41

@Steffiee: ook dezelfde afstand.
In België is 1.56 een paard. En deze springen op wedstrijd dezelfde dubbels dan een paard van 1.80... Je zegt zelf dat je paard paardengangen heeft dus zou ik op deze afstanden proberen,desnoods kan je ze nog dichter zetten.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 22:41

Op 12 meter krijg ik toch echt geen drie galopsprongen met een (onervaren) paard, 14 meter komt een stuk beter uit Knipoog
Ik zou de balken dus op een kleine 3,5 meter van elkaar leggen, lijkt me een stuk fijner voor je ritme. Zeker als je een groot paard hebt.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 23:08

Ik zou er idd ook 3,5 meter van maken, mijn ervaring is ook dat een wat slungelig of onervaren paard zich niet kan redden met 3 meter en waarschijnlijk gaat landen op de balk achter de 1e hindernis waarna het hele lijntje de mist in gaat en je waarschijnlijk een weigering krijgt op de 2e hindernis.

Voor een E pony of een wat meer ervaren paard is 3 meter prima maar is het een jong of heel groot paard(zoals van de TS) dan lijkt 3,5 m mij verstandiger. Beter eerst iets te ruim dan te krap, je kunt ze altijd nog wat krapper leggen.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 09:41

En in een parcours staat een lijntje op drie galopsprongen voor een paard ook op ongeveer 14 meter Knipoog
Kan geen kwaad om het thuis in de training met ervaren paarden eens wat krapper te zetten om ze wat meer te laten sluiten en terugspringen, maar ik zou er zeker niet mee beginnen

amyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 17:44

Had niet gedacht dat het een onervaren paard ging zijn,maar ja zoals je zelf zegt, Gomir. Je kan nog wat krapper zetten. Nu is mijn paard ook niet echt ervaren maar dat doet ze toch wel en er zit ook niet echt een verzamelde galop op, meer een ruime galop,maar ze is wel iets ongeveer 1.65 dus kleiner dan de TS haar paard.
Ben blij dat ik verbeterd wordt door iemand dat zelf een stukje kan springen (heb ff je profiel gechekt Knipoog). Ga ik eens 14m tussen zetten ipv 12,proberen of ze dat kan.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 18:35

14 meter is echt de standaardafstand voor 3 galopsprongen met een paard(en 10.5 voor 2 galopsprongen). Ik hoefde met mijn paard van 1.65 ook echt niet te gaan rijden om die 14 meter dicht te krijgen, gaat gewoon heel simpel. En voor 12 meter moest ik echt wel flink sluiten, dan moet iedere galopsprong toch meer dan een halve meter korter.

Ik zou eerst eens uitmeten of je 12 meter wel echt 12 meter is trouwens, als het zo simpel gaat. Weet niet hoe je het uitmeet, maar als je het zelf loopt neem je misschien wel te grote stappen, dat kan namelijk ook nog Knipoog

amyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 19:04

Het is bij mn trainer. Er staat altijd een parcour buiten en de dubbels staan op dezelfde maat en dat is 12 meter,het is wel een paard dat internationaal rijdt. Maar als ik ga rijden dan verzetten we ze nooit.
Aan mijn passen ligt het niet,en moest ik ze afstappen zou ik veel minder dan 12m bekommen,neem kleine stappen Knipoog

De uitleg voor die in-uitjes die ik hierboven gaf van 3m ertussen klopt die dan wel? Of moet dat ook verder uit elkaar,want vind dat dat wel goed uitkomt. Zowel voor mij als het paard.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 19:09

In-uitjes zet ik ergens tussen de 3 en ongeveer 3,5 meter. Dat hangt van het paard en mijn doel van de training af.

Ik vind 12 meter maar een rare afstand om standaard mee te trainen Bloos

amyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 19:16

Ik denk dat ze gwn allemaal in-uitjes zetten om de 3meter en dan de balken gwn op de grond leggen of weg nemen, dan kunnen ze direct in-uitjes maken of dubbels of driesprong ofzo.
Want ik denk niet dat de afstanden verzet worden,toch niet als ik daar ben.