De rug niet los willen laten, tips en/of oefeningen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

moowsy

De rug niet los willen laten, tips en/of oefeningen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-07 11:16

Ik zie hier veel topics over hoe een paard goed over zijn rug loopt. Maar hoe krijg je dat nou precies voor elkaar?
Het is namelijk zo dat mijn paard door een beenblessure en verkeerde loophouding heeft aangenomen, waardoor ze haar rug vast gelopen heeft. Na veel longeren op advies van de kliniek, zijn we weer begonnen met rijden(na 5 maanden). (foto's zijn gemaakt, wervels zijn goed, en ze heeft een verdoving gehad zodat ze haar rug kon ontspannen een tijdje terug)
Maar ik merk dat ze, zodra ik meer vraag, haar rug toch weer vast zet.
Van mijn instructrise moet ik nu vooral laag/rond rijden. Dat gaat goed op de rechterhand en later kan ik haar ook met succes wat oppakken, maar zodra ik op de linkerhand mijn binnenbeen eraan leg wordt ze ontzettend nijdig, en probeerd ze me eraf te werken.
Mijn merrie is behoorlijk dominant, dus voordat ik gelijk weer naar de DA stap zou ik het graag nog even zelf willen proberen.
Verschillende dierenartsen zijn namelijk tot de conclusie gekomen dat mijn paard 'bang is voor pijn', en daarom dus voorzichtig gaat lopen en niet 100% los wil laten. Dat het dus voor een deel tussen de oren zit.

Wie heeft er tips en/of oefeningen die zouden kunne helpen?

Evelijn

Re: De rug niet los willen laten, tips en/of oefeningen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 11:23

Heel veel geduld. Misschien eens osteopaat of fysiotherapeut erbij om er naar te laten kijken en jou tips geeft voor het rijden.
Zadel laten nakijken misschien zit deze beetje scheef.
Kritisch zijn op je eigen houding, misschien zit jezelf een beetje scheef. Ga eens goed in de spiegel kijken of je schouders, heupen etc. wel goed recht zijn.
Ik denk trouwens dat elk paard bang is voor pijn. Elk paard wil voorkomen dat ze pijn voelen. Wees rustig en beloon als het goed gaat. Maar als ze echt zo heftig reageert zal er waarschijnlijk wel iets aan de hand zijn.

Valiente

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 13:57

Een heleboel halsstrekken, maar dan ook echt ontspannen waarbij het neusje richting knieeën gaat. Door dit tussendoor steeds even te doen krijgt het paard steeds de gelegenheid om zijn rug los te laten en lekker te ontspannen.
Bij veel paarden werkt dit heel positief in op het loslaten van de rug.

moowsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-07 16:06

Oke bedankt! Inmiddels gaat het al een stuk beter.

Chupa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 20:37

Het klinkt misschien heel stom, maar wat bij mijn vorige paard heeft het heel erg gehopen om stomweg dijkjes/heuveltjes op en af te rijden. De fysiotherapeut heeft me dit aangeraden (en toen heb ik me afgevraagd of hij het serieus meende) maar het hielp echt super.

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 20:41

Balkjes draven helpt ook vaak goed.

__elise__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 20:45

Ik zet hier even een stipje neer.

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 20:45

Toen bij mijn paard een fysio/osteo was geweest mocht ik zelfs 1 week helemaal niets doen, daarna 1 a 2 weken alleen stappen, daarna in 1 week een paar keer longeren (niet dagelijks) en daarna pas erop. Mijn paard loopt op ZZ-licht niveau maar toen ik er weer op mocht, mocht ik 6 weken lang alleen maar het meest simpele doen en vooral veel laag en rond (hals strekken, rug lekker bol maken, dus buikspieren laten aanspannen).

De reden waarom hij eerst een week lang helemaal niets mocht doen was inderdaad ook omdat hij eerst eraan moest wennen dat het gebruik van bepaalde spieren geen pijn meer deed en dat hij daarin vertrouwen moest krijgen.

Ik kan me dus voorstellen dat het voor jouw paard misschien ook beter is om na zo n behandeling eerst eens wat rust te krijgen. Gewoon zelf lekker kunnen bewegen zonder (hinderlijke) ruiter op haar rug zodat ze weer wat meer vertrouwen erin krijgt en beseft dat het geen pijn meer doet!
Ik denk ook dat je er heel goed aan zult doen om er een goede osteopaat bij te halen. Heleenxx hier op bokt heb ik hele goede ervaringen mee.

moowsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-07 15:01

Ze heeft 5 maanden stilgestaan. Clown De behandeling was toen ik net vakantie had, dat moet dus eind mei/begin juli geweest zijn. En ik ben eind juli weer voorzichtig gaan rijden, na longeren op advies van de DA.
Het is misschien raar, maar ik rijd nu met een ander bitje(dubbel gebroken ipv wat dikkere watertrens) en het is echt een wereld van verschil. Ze snapt wat beter wta ik bedoel.. En wil nu ook echt los laten. Heel erg fijn! Verder is het gewoon kwestie van loswerken. Maar als het met les niet verder opknapt ga ik zeker contact opzoeken met zo iemand!
Heel erg bedankt!

*Balkjes draven heeft mij inderdaad goed geholpen. Ik ga morgen naar het bos. Want op langere stukken middengalop galop laat ze haar rug wel los. Ik hoop dat dat ook helpt.
Zijn er nog tips om haar op vooral de linkerhand wat losser te maken? Misschien voltes met stelling naar buiten ofzo?

maximee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 21:40

Nog een tip voor erbij:

Ga heel veel wendingen rijden zodat de buikspieren worden gestimuleerd zodat die wat losser wordt in de rug!

Zo te zien gaat het al stukken beter, en het kan alleen nog maar beter worden.
Hartstikke veel suc6! Lachen

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 14:33

Denk na over welke spieren nog het kortst zijn. Als je paard linksom moeilijk buigt, zijn de spieren aan de rechterkant kort, deze moet je dus losser maken door de schouders naar links te brengen en voor de achterhand te plaatsen, waarbij je paard leert buigen om je binnenbeen.

Tips voor losmaken op de linkerhand: schoudervoor rijden (goed voorwaarts), achterand wat naar buiten zetten op de volte linksom (binnenbeen tegen buitenteugel aan rijden, binnenhand losjes houden), rechtsom rijden op de binnenhoefslag en buitenstelling vragen, binnenbeen er goed bij houden en terugdrijven als je paard er tegenaan komt met de buik.

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 15:26

Veel lage in-uitjes springen, dan laten ze ook goed los.

Cantheon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 16:24

Wat ook nog wel wil helpen is lekker aan een lange teugel galoperen, daar kunnen ze vaak ook helemaal van ontspannen. Voor de rest is hierboven ook al heel veel nuttigs gezegd, dat hoef ik niet te herhalen. Tong uitsteken

labionics

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 14:47

Slingerlijnen helpt de rug los te maken

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 14:47

Moet je wel ff uitleggen hoe je die moet rijden. Haha!

labionics

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 15:01

Betteke schreef:
Moet je wel ff uitleggen hoe je die moet rijden. Haha!

Mijn ervaring is dat ik mij inzet voor de ruiters met hun problemen, maar als ik dan vertel hoe je het op kan lossen.
Dan vinden ze dat niet nodig.
Misschien heel ego van mij maar als iemand echt interesse heeft dan reageren ze wel dat ze meer info willen.
Haha!

xxxfhxxx1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 20:00

lekker naar beneden rijden, en tijdens het longeren werkt een chambon heel goed (niet te strak afstellen!!!)

yolande

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 20:42

Als je paard op de linkerhand in verzet komt terwijl rechtsom alles goed gaat moet je eens proberen hele korte stukjes linksom te gaan en weer terug te rijden naar rechts voor het te moeilijk wordt en het paard zich verzet.

Ook tactisch is om op de rechterhand stelling / lengtebuiging naar links te vragen. Rustig aan de korte stukjes verlengen maar niet gaan afdwingen.

Met het inroepen van deskundige hulp zou ik niet te lang wachten. Instructie doet een hoop maar niet alles.

Succes!

manueeltje84

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 22:27

deze zou ik idd ook laag en rond rijden.
En geduld met hebben, je bent immers nog maar net begonnen, ze moet hierin gewoon nog wat sterker worden.

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 10:34

Wat ook fijn kan zijn, is overgangen rijden van draf naar galop en weer terug, zodat je paardje wat meer naar je hand toe komt. Dit afwisselen met laag en rond voor het stretch effect. Maar ik denk eerlijk gezegd dat ze pas echt lekker kan gaan lopen als je goed gaat recht richten en je paardje op beide handen ongeveer even makkelijk loopt. Besef dat het moeilijk is voor een paard om de rug los te laten als de spieren aan de ene kant van de wervelkolom langer zijn dan die aan de andere kant. Je krijgt dan altijd ergens spanning als je je paard vraagt om te rekken, dus de scheefheid moet je eerst (onder begeleiding!) aanpakken, dan komt het loslaten vanzelf. En uit je verhaal maak ik op dat ze nog scheef is, dus ik zou echt eerst dat rijtechnisch aanpakken en tot hoofddoel van je training maken, dan zul je zien dat ze ook beter kan gaan ontspannen.
Kijk desnoods nog even op www.hoefkatrol.com onder "klassieke rijkunst" voo rmeer toelichting. Succes!

moowsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-07 12:43

Heel erg bedankt voor de verdere reacties!
Hier heb ik heel veel aan, en ik ga er zeker mee aan de slag.
Het ging een paar weekjes erg goed, maar nu ze wat heeft stilgestaan doordat ik ziek was merkte ik toch weer een terugval.

Nogmaals bedankt! Hele nuttige tips!