Linksom galop niks in handen en geen goed contact - foto+fil

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Marleen_

Linksom galop niks in handen en geen goed contact - foto+fil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-07 20:24

Heey

Vanaf het begin dat ik Danley verzorg (vorig jaar) gaat de galop niet lekker.
Het is al stukken verbeterd met wat het was gelukkig, rechtsom gaat bijna helemaal naar mijn zin (lekker lager
over de rug galopperen gaat goed en hoger opgericht gaat ook netjes).
Linksom is een ander verhaal. Ik heb hier niet veel controle over halshouding. Als ik ruimte geef om naar beneden
te ontspannen volgt ze m'n hand niet en blijft in dezelfde houding doorgalopperen. Als ik wat strenger vraag om
dieper te gaan reageert ze daar ook niet op, ze blijft in 1 houding. Ik probeer veel laag te rijden en goed te buigen
etc...
Ik ga binnenkort weer les nemen, maar ik vroeg me af of jullie oplossingen wisten zodat ik er alvast mee aan de slag
kan. Verder gaat het ''sturen'' en stelling in bochten wel redelijk goed.
Zie hier een filmpje hoe de galop nu gaat.
http://s60.photobucket.com/albums/h14/x ... MG2861.flv

En een foto, zoals je ziet sterk -tegen de hand-
Afbeelding

xxx Marleen

maxxime

Re: Linksom galop niks in handen en geen goed contact - foto+fil

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 20:33

Wat als je nou probeert om je linkerteugel iets meer mee te geven en je handen niet omlaat te duwen zodat je pols helemaal naar beneden draait zoals op de foto maar mooi recht en ontspannen houdt. Zo is het contact grotendeels weg aan de linkerkant. Laat iemand je er constant op wijzen, dat is de enige manier dat je het afleert eigenlijk om zo je hand te draaien;)
Lekker ontspannen in het zadel zitten en als je een volte maakt (E-B-E) probeer om je schouder iets omhoog te duwen zodat je hem meer in de volte rijd en hij stelling naar binnen aan moet nemen. Op den duur zal die dan wel steeds meer nageven.

Dus let goed op je handen en veel oefenen, want een paard heeft een goede kant en een slechte kant Knipoog
Laatst bijgewerkt door maxxime op 16-08-07 21:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Derma

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 20:59

Wat als je buitenstelling vraagt? Zakt ze dan wel met haar hoofd? Als ze dat wel doet kan je haar zo ontspannen en dan langzamerhand recht stellen (mbv je binnenbeen), zodat je haar spieren aan de buitenkant langzaam oprekt. Heb je wel goed contact op je buitenteugel en reactie op binnenbeen? Ik vind je binnenhand vrij streng, met name door je pols zo te draaien zet je er aardig wat spanning op. Probeer je binnenhand los te laten. Loopt ze in de draf wel ontspannen? Ik vind het op het filmpje er nog niet erg ontspannen uitzien in draf, maar misschien komt dit doordat je net hebt gegallopeerd. Ik heb zelf trouwens hetzelfde probleem zowel in draf als gallop maar bij mij ligt het erg aan mijn eigen handhouding. En ik weet dat het erg moeilijk is om op te lossen Knipoog succes

Santosww

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 21:11

De reden dat Danley linksom niet na wil geven zit hem in dat hij rechts vast zit in de hals. Spieren werken altijd diagonaal. Omdat ze rechtsom wel wil nageven en ronder wil komt omdat ze die "vaste"spier wel korter wil maken maar niet langer (dat is dus het probleem die je op de linkerkant hebt). Dat is mijn beredenering.

Hoe op te lossen:

Probeer haar met een zachte hand voorzichtig met de stelling naar buiten (rechts) naar beneden te rijden, als ze dan op het punt is waar jij haar wil hebben dan zet je haar om naar de linkerkant, als ze dan nageeft links laat je teugel dan iets losser zodat ze weet dat als ze in die buiging en stelling loopt dat het haar dan in de mond niet in de weg zit...

Veel longeren aan de dubbele longe is ook een goede oefening.

Verder proberen linksom net zo veel te rijden als rechtsom... Ik heb namelijk zelf de neiging en ben denk ik niet de enige, om op 'zijn slechte'kant minder te rijden om niet tot een botsing te komen met elkaar.

Heel veel succes ermee...

Hou je ons op de hoogte????

_Marleen_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-07 21:16

Oké bedankt ik ga morgen weer oefenen
@ Santasww
Ik longeer haar ongeveer 1x per week met pessoa...

xxx

Oliviaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 21:17

je pony loopt wel met z'n koppi enaar beneden, maar ik niet het idee dat hij ook werkelijk over de rug loopt! druk je handen niet zo naar beneden, gewoon mooi voor je uit houden, blijven kneden en laat hem met iets meer actie galloperen. En probeer zo goed mogelijk te blijven zitten. Jij duwt hem met je handen eigenlijk omlaag, waardoor je [in mijn ogen] als het ware op je handen gaat 'zitten' in plaats van op je kont. doe het eens andersom Knipoog Succes!

Spot

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 14:40

Hoi Marleen,

Ga je paard rechtrichten. Je hebt gewoon een rechtsgebogen paard. Probeer haar zoals hier al eerder is gezegd, je paard een keer naar buiten te stellen. Haar linkerachterbeen is haar zwakke achterbeen en haar rechterachterbeen is haar sterke achterbeen.

Als ik ook naar het filmpje kijk, zie ik veel staart zwiepen bij Danley, toch een teken van verzet.

En ik ben het wel met oliviaatje eens, ik zie wel dat ze met haar koppie naar beneden loopt, maar ik zie nog niet echt voorwaarts-neerwaarts, met een losgelaten rug. Alleen een rechtgericht paard laat zijn rugspieren los, en spant zijn buikspieren aan, waardoor hij de ruiter kan dragen.
Danley loopt niet echt van de loodlijn naar voren, ze loopt nog te vaak achter de loodlijn (lees niet op de voorhand, dat is weer iets anders).

Vraag maar eens aan Myrthe meer over het rechtrichten, zij kan jou wel wat nutiige tips geven Knipoog .

Ik moet wel zeggen, je bent super vooruit gegaan met Danley.

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 21:37

Het kan ook wel eens helpen je linkerhand boven je rechterhand te houden en dan iets lichtere druk op je teugel dan je gewend ben. En meer gaan zitten en voorwaarts drijven.

Saar4

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 16:23

Ik zie niet echt veel verschil tussen draf en galop. In beide gangen houdt je paard zich vast in haar lijf, alleen wordt het in galop iets meer uitvergroot. Wat mij opvalt in het filmpje is dat je erg bezig bent met de voorkant en niks doet aan de achterkant terwijl daar het probleem zit. Je pony is scheef en gebruikt haar achterhand niet. Ze springt de galop niet lekker van achter door. Volgens mij heb je in je linkerhand veel meer druk dan in je rechterhand. Je overgang naar galop verraadt dat ze niet op het achterbeen loopt. Ze gooit haar kop in de lucht en haar lijf erachteraan. De overgang terug naar draf is ook niet vloeiend, ze valt uit de galop.

Houdt je handen gewoon naast elkaar, nu staat je linkerhand verder naar achter dan je rechterhand. Ik zou als ik jou was de teugels iets korter nemen zodat je je handen niet meer op je bovenbenen hoeft te zetten maar ze gewoon voor je kan houden. Neemt zij meer druk op links, trap daar dan niet in door ook meer druk te nemen maar stel haar om naar rechts en laat direct los als ze daar nageeft. En weer recht maken. Let op dat je de contrastelling blijft rijden en niet het hoofd om trekt. En ontspan je linkerhand eens. Je vraagt constant stelling zonder ook maar iets terug te geven en zonder dat je veel reactie krijgt. Vraag stelling, krijg antwoord en ontspan. Je hoeft geen hele arm terug te geven, alleen je spieren ontspannen is genoeg. Veel overgangen, schijnovergangen en tempowisselingen rijden om haar beter op het achterbeen te krijgen. Schouderbinnenwaarts is ook een goede oefening. En let op je houding. Rechtop zitten, handen rechtop naast elkaar en been er beter bij. Succes!

Leuke pony trouwens.

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 17:31

Ik zie op 't filmpje niet zo heel veel verschil in halshouding tussen de draf en de galop. Wat ik wél zie is dat jij vrij veel druk in je handen neemt en dat de pony daarop reageert door óók druk te nemen. En dat wint het paard natuurlijk altijd Tong uitsteken . Probeer eens zelf iets meer te gaan zitten, wat dieper in het zadel en de bewegingen van de galop volgen i.p.v. 'proberen uit te zitten'. Ga niet als een gek zitten bewegen, maar probeer zó te ontspannen dat je met je zit de galopsprongen volgt. Neem wat minder druk op je teugels, handen iets naar voren brengen en tegelijk een beetje drijven om te vragen of hij z'n hals wat meer los wilt laten en naar voren te gaan: beter iets harder in evenwicht dan rustig galopperen met een weggedrukte rug/hals!
Succes, mooie pony trouwens!

DVHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 22:04

op het filmpje te zien liep ze wel redelijk naar beneden maar wel met verzet. mijn paard wou soms ook niet goed inbuigen en dan voornamelijk op rechts en daar viel ze ook naar binnen.
mijn oplossing is tijdens de lessen verbeterd.

je buitenhand iets naar voren plaatsen (niet slap, met contact), binnen van de hals en stelling vragen als ze niet reageert tikje binnen schouder en strenger inkomen met je teugel.

veel voltes rijden maar blijft dan niet de hele tijd op de linkerhand want die spier op de rechterkant met strekken en als die belast blijft komt er verzuring en dat veroorzaakt spierpijn. achtjes rijden om wisselend bezig gaan.