Hoe wissels rijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

simdijk

Hoe wissels rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-07 15:31

Hallo,

Heb net al een aantal tips gekregen voor 'hoe' het rijden van bepaalde oefeningen.

Ik hoop dat iemand mij wat kan vertellen over het rijden van wissels. Hoe begin je hiermee, wat de hulpen zijn, oplossing voor problemen als het mis gaat.

Kan ik het vinden in Wiki, zo ja waar...

Ben benieuwd!

mmmarieke

Re: Hoe wissels rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 15:38

Wissels moet je ten eerste pas mee beginnen als je er echt aan toe bent! Zorg dat je contragalop ook al onder de knie hebt, dat maakt het makkelijker.

Je heb je paard gewoon in stelling lopen, je kan het oefenen door van hand te veranderen en dan in de laatste bocht verander je van stelling, je plaatst je nieuwe buitenbeen naar achter en beweegt je binnenheup iets naar voren. Zorg er wel voor dat je gewoon rechtop blijft zitten, je paard niet storen in de beweging dmv je handen of je zit.

Het is natuurlijk niet vanzelfsprekend dat je paardje daar op reageerd, hangt er vanaf hoe goed hij aan jouw zit/ hulpen gereden is.

Je kan dit heel goed bevorderen door een balkje neer te leggen, en de hulpen te geven voor het omspringen op het moment dat hij daaroverheen 'springt'.
Naarmate je paard dit door heeft en netjes aan de hulpen stat kan je gaan beginnen met de wissels op bijvoorbeeld de diagonaal. Maar voordat het zo ver is ben je denk ik al wel een paar maanden verder Lachen

succes dr mee Clown

Iinge_

Re: Hoe wissels rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 15:44

mmmarieke schreef:
Wissels moet je ten eerste pas mee beginnen als je er echt aan toe bent! Zorg dat je contragalop ook al onder de knie hebt, dat maakt het makkelijker.

Je heb je paard gewoon in stelling lopen, je kan het oefenen door van hand te veranderen en dan in de laatste bocht verander je van stelling, je plaatst je nieuwe buitenbeen naar achter en beweegt je binnenheup iets naar voren. Zorg er wel voor dat je gewoon rechtop blijft zitten, je paard niet storen in de beweging dmv je handen of je zit.

Het is natuurlijk niet vanzelfsprekend dat je paardje daar op reageerd, hangt er vanaf hoe goed hij aan jouw zit/ hulpen gereden is.

Je kan dit heel goed bevorderen door een balkje neer te leggen, en de hulpen te geven voor het omspringen op het moment dat hij daaroverheen 'springt'.
Naarmate je paard dit door heeft en netjes aan de hulpen stat kan je gaan beginnen met de wissels op bijvoorbeeld de diagonaal. Maar voordat het zo ver is ben je denk ik al wel een paar maanden verder Lachen

succes dr mee Clown

helemaal mee eens. je kunt het ook oefenen ipv over de diagonaal door een s van hand te veranderen dan moet hij er ook stelling bij hebben en dan is het voor hem makkelijker om de wissel te rijden, ook veel oefenen in galop de halve grote volte te maken dan 1 of 2 passen draf en in de andere galop dan weet hij ook dat hij in de andere galop moet

succes nog