benen terug houden TIPS?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sammiesam

benen terug houden TIPS?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-07 15:13

heej,

De laatste tijd werd door mijn lesgever al vaak gezegt dat ik mijn onderbenen meer naar achter
moet leggen, en ze dus meer tegen de rib van me paard aan moet houden. zelf had ik altijd al wel het gevoel dat ik er tegen aan zat. wat moest het anders zijn waar ik been tegen aan gaf. Blond
ook als hij mijn benen op de goede plaats legt kan ik ze niet lang op de goede plek houden. het voelt dan ook heel raar bij je bekken als je zo moet zitten. gister werd ik gefilmd tijdens het parcour met springen en kwam er nu toch wel achter dat ze best wel wat naar achter mogen.

nu is mijn vraag hebben jullie tips ofso dat ik mijn kuit meer daar achter kan leggen en dus nog meer gevoel krijg. en ook nog dat mijn hakken wel naar onder blijven aangezien anders elke keer hij een prik met de spoor krijgt.

hoop dat jullie mij kunnen helpen

groetjes

Sim0ne

Re: benen terug houden TIPS?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 15:16

misschien ga je meer rechterop zitten als je meer steun hebt aan de achterkant van je zadel, dus een soort zitting erop die je dwingt meer naar voren te kantelen met je bekken. Of wellicht de beugelophanging wat naar achter als dit mogelijk is. En veel oefenen voor de spiegel. Sterkte ermee iig. Je zit veranderen is erg lastig.

sammiesam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-07 15:20

bedankt al voor je snelle reactie en voor de tip

ik moet juist minder rechtop gaan zitten. aangezien ik te netjes ga zitten en dus soms ook met een holle rug ga rijden.

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 15:21

oh, das ook raar, meestal met holle rug gaan je benen ook mee naar achter...

_Marleen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 08:16

Heey

Ik heb een jaar geleden hetzelfde probleem gehad en het is inmiddels zo goed als opgelost.
Eerst stak ik ze veeeeel te ver naar voren
http://i72.photobucket.com/albums/i197/ ... -06395.jpg

Nu heb ik soms zelfs dat ik ze te ver naar achteren leg Clown maar ik heb er al wel meer controle over
http://i8.tinypic.com/67d79co.jpg

Bij mij was het gewoon een kwestie van erop blijven hameren en erop blijven letten...
Holle rug heb ik ook heel erg gehad en nu vaak nog steeds, dan gaan je benen (bij mij iig) juist naar voren

xxx marleen

pompompom

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 08:55

leg je been/knie op de juiste plek in het zadel en leg bierfiltjes tussen je knieen. en probeer ze daar te houden. elke keer als ze vallen afstappen en er weer tussen doen Knipoog. Werkt echt heel goed!! ( Mocht je gaan prikken met de spoor omdat het onwennig is zou ik die gewoon even uit doen ). je benen zijn wel echt dood na 5 min. dus ik zou voor jezelf bijv. met losrijden eerst 5 minuutjes, en dan steeds langer tot het een gewoonte word.

je voelt dan trouwens ook perfect waar je kuit hoort te liggen en je onderbeen lekker vrij.

succes!!

Black_White

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 09:03

Probeer eerst ontspannen op je paard te zitten. Methodes om je bene op de juiste plaats te krijgen zijn meestal niet ten goed van je ontspanning. En, naar mijn idee wijst een verkeerde houding JUIST op (onbewuste) spanning. Probeer bewust je hele lichaam te ontspannen en loopt het tijdens het rijden voor jezelf ook helemaal na. Denk dan een keer wat minder aan hoe je paard loopt, maar aan hoe jij funtioneert. Daar heb je uiteindelijk het meeste aan. Probeer anders gewoon eens je instructrische of vriendin feedback te laten geven over wat gespannen lijkt. Als je hiermee bezig gaat kan het best frustrerend zijn omdat je er dan achter komt dat je zoveel hebt gemist tijdens het rijden.

Succes!

sammiesam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-07 10:11

bedankt voor jullie tips ga er zeker wat mee doen.

@ marleen: je beenligging is idd erg verbeterd.

henriekeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 11:25

Ik heb hetzelfde probleem, mij is verteld, om natuurlijk lekker ontspannen en mooi achterover te gaan zitten, en de beugels echt onder de bal van mijn voet. Dan hakken uitdrukken, maar niet zodanig dat je je voet weer naar voren steekt. Je voet moet paralel zijn met de grond, dus dat je eigenlijk 'staat' op de grond. Succes ermee!

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 11:40

De meeste problemen met benen komen niet uit de benen, maar uit de heupen en het bekken. Je onderbeen naar achteren leggen heeft dan ook geen enkele zin, want dan zal ja altijd je beenspieren moeten aanspannen om ze daar te houden.

Bij de jongedame met de foto's kan je het verschil eigenlijk al heel mooi zien, en je holle rug past ook precies in het plaatje. Op foto nummer 1 heeft de jongedame een holle rug, waardoor haar bekken te ver naar achteren staan, en de benen geen andere mogelijkheid meer hebben dan naar voren gaan. Op foto 2 heeft ze een nette, rechte rug, met haar achterwerk netjes recht onder haar schouders, waardoor ook haar benen netjes er recht onder kunnen hangen.

Probeer er dus om te denken dat je je rug niet hol trekt, en je je achterwerk niet naar achteren steekt. In wezen moet je dus gewoon (klinkt makkelijker dan het is hoor!) je bekken kantelen, alsof je nodig moet plassen zeg maar.
Logischerwijs kom je dan ook wat verder naar voren in het zadel, waardoor de beugels ook op een betere plaats hangen zonder die te verplaatsen!

Maar het is vooral oefenen oefenen oefenen en nog eens oefenen, want je zit verander je niet zomaar.

succes er mee!

sammiesam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-07 12:19

bedankt voor de tips.

idd bekken kantelen ben ik al mee bezig. dat gevoel moet je krijgen.

Saaarr

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 08:26

Hee
ik heb het gevolgd, ik ben er zelf ook achter gekomen dat mijn benen meer naar achter kunnen, maar dan heb ik last van dat mijn benen heel veel bewegen.
Maar ik gaa jullie tips gebruiken!!

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 14:08

ja beugelophaning naar achteren, dat wou ik nou ook altijd al, maar het ligt ook aan je hele zit hoor, dus de plaats waar je in het zadel zit. Het is even wennen, maar herriner jezelf er constant aan, goed je knieen naar binnen kantelen (dus voeten recht en niet het charlie chaplin model) helpt ook. zit je wat steviger, en schuif je minder. Maar een ''nieuwe'' houding is altijd wennen hoor Tong uitsteken

sammiesam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-07 15:24

maar als je je knieen naar binnen kantelt dan klem je ze toch tegen en zadel. en dat mag ik nooit van mijn lesgever.

labionics

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 14:26

sammiesam schreef:
maar als je je knieen naar binnen kantelt dan klem je ze toch tegen en zadel. en dat mag ik nooit van mijn lesgever.

Dit is inderdaad waar maar je hebt eerst spanning om aan de houding te kunnen wennen, om daarna te onspannen in de zelfde houding