paard weer soepel krijgen door slof??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Naamloos1

paard weer soepel krijgen door slof??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-07 13:28

mijn paard heeft ruim 2 weken rust gehad en alleen maar in het weiland gestaan, nu ben ik sinds gister weer een beetje aan het trainen, maar zoals verwacht is hij dus mooi stijf.
nu bedacht ik me, zou het misschien een goed idee zijn om er mn slof aan te doen en hem heel lang en laag te rijden zodat hij weer lekker door zn rug komt? of zou dit teveel van het goede zijn..
ik heb gister lekker aan de lange teugel gestapt gedraafd en gegalopeerd en vandaag beetje opgepakt, maar is dus erg stijf..
zou ik de slof er aan doen? (voor kwartier ofzo) of raden jullie me dit af??
(wil er geen sterk paard voor terug namenlijk)
en hebben jullie nog andere tips om hem soepel te krijgen?

Itismei

Re: paard weer soepel krijgen door slof??

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 14:01

Persoonlijk zou ik in deze situatie absoluut niet voor een slof kiezen (hoewel ik echt niet bij voorbaat tegen een slof ben).

Zoals je zef al aangeeft, is het niet gek dat je paardje flink stijf is. Je kunt dus ook niet van hem verwachten dat hij meteen weer soepel is. Rijd hem lekker voorwaarts, veel binnenhoefslag, (grote) figuren, overgangen enzovoort zodat hij lekker op zijn eigen benen gaat lopen en weer losser in zijn lijf kan worden. Als je dit goed doet, zal hij lekker over zijn rug gaan lopen en dus lekker nageeflijk worden. Dit hoeft echt geen weken te duren dan hoor! Met een paar dagen kun je al een heel eind zijn en zou je al verbetering moeten voelen.

Hester

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 14:25

Bekijk de site http://www.happy-athlete.nl eens! Deze stijfheid is waarschijnlijk heel eenvoudig op te lossen, maar niet met een slof.

Ballerin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 14:54

Zoals je zelf zegt: 'hem heel lang en laag te rijden zodat hij weer lekker door zn rug komt'. Harstikke goed voor hem, maar heb je daar een slof voor nodig? Je kunt hem ook een kwartier aan de dubbele longe zetten en daarna lang en los gaan rijden, dat stijve wordt vanzelf wel minder!

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-07 14:56

LOTH schreef:
Zoals je zelf zegt: 'hem heel lang en laag te rijden zodat hij weer lekker door zn rug komt'. Harstikke goed voor hem, maar heb je daar een slof voor nodig? Je kunt hem ook een kwartier aan de dubbele longe zetten en daarna lang en los gaan rijden, dat stijve wordt vanzelf wel minder!

ik heb geen dubbele longe.. ik heb alleen pessoa.... misschien moet ik dat even doen... en dan gaan rijden.....

verder bedankt voor de tips!

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 14:57

ik zou er ook niet meteen een slof omgooien. Ik longeer eerst altijd een week of 2 voordat ik erop ga met passoa of bijzet. Zijn ze ook al wat soepeler.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 15:49

Ik zou persoonlijk ook liever kiezen voor loswerken aan de longe in plaats van direct middelen tijdens het rijden erbij te pakken. Even twee weken uit de running heeft consequenties en beter om te accepteren dat je de eerste week dan nét weer wat extra bezig zult moeten met de basis.

_Charlotte_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 15:55

waarom een slof erbij? mensen die een slof omdoen zeggen dat ze hem dan niet strak omdoen.. dus als je hem niet strak omdoet waarom ben je hem dan nodig? met een slof dwing je hem.. en hij wordt niet nageevlijk door hem te dwingen. dus voor een slof zou ik niet kiezen.. ik heb vroeger ook met slof gereden.. gelukkig leer je van fouten en doe ik hem nietmeer aan mijn paardt! ik zou hem ook aan de longe doen.

NickyMisty

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 17:36

Helaas maken mensen tegenwoordig snel gebruik van de slofteugel. Persoonlijk vind ik het gemakzucht.
Aangezien het vaak de schuld van de mens is dat het paard (vanwege pijnlijke spieren) niet aan de teugel wil lopen, vind ik dat we het ook zelf moeten oplossen.

Ga eerst zelf eens na waarom je paard niet naar beneden wil lopen. Een logische verklaring is een zere rug. Als je zelf met je kin op je borst gaat terwijl je een zere nek en rug hebt, dan zal dit erg pijnlijk zijn. Zo is het ook bij een paard. Een paard zal dan ook nooit nageven, wanneer het z'n rug niet kan ontspannen.
Belangrijk is dus om eerst de rug te laten ontspannen.
Op de trainingsstal voor jonge paarden, waar ik heb gewerkt, hebben we geleerd om véél slangen voltes te rijden. Probeer het hoofd van je pony zo laag mogelijk te krijgen en rijdt véél grote slangenvoltes in het begin. Eerst in stap.. en na 10 minuten in draf een paar keer..
Daarna ga je weer in stap en probeer je die slangenvoltes iets te verkleinen.. Telkens die omstelling met het hoofd van links naar rechts is een goede oefening om ook de hals spieren te laten buigen.

Mocht het na 2 weken nog niet beter zijn, vraag dan een ervaren persoon in de buurt of hij/zij je wil helpen.
Als dit ook niet lukt, denk dan eens aan een acupuncturist (een therapeut die gebruikt maakt van kleine dunne naaldjes).

Veel succes, en probeer een slofteugel zo lang mogelijk te vermijden!

Miss_Blimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 18:26

Je zegt dat je paard stijf is, toch? Stel jij hebt ongelovelijke spierpijn en bent ook stijf... dan wil je toch ook niet in een houding gedwongen worden? Ik denk dat als je op dit moment met slof gaat rijden je paard namelijk meer dwingt om op een bepaalde manier te gaan lopen dan dat je het paard nageeflijk rijdt. Zo loop je weer tegen andere problemen aan als je zo verder gaat.
Eerst dus zorgen dat je paard goed instapt en lekker los laten draven, eventueel met losser teugeltje. Zo kunnen de spieren ff wat warmer worden. Uiteindelijk zul je met oefeningen moeten zorgen (en uiteraard aan het been naar voren en op de zit terug te rijden)dat het dier nageeflijk weer wordt. En ook weer soepel. Komt vanzelf wel weer goed Lachen

Uphill

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 18:31

Eerst longeren, en rustig het werk weer oppakken iedere dag iets langer. Dan blijft het voor beide partijen plezierig. Succes !

First_Unique

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 20:31

ik ben niet voor een slof.. als je je paard van te voren zonder hebt gereden dan zou ik er nu geen slof aandoen, ik denk dat de stijfheid een natuurlijke reactie is dus dat gaat er met een paar dagen wel weer uit! ik vind de reacties hierboven goed!! succes verder Haha!

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-07 10:32

ok bedankt allemaal!!

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 10:34

géén slof, dan dwing je het paard zo te lopen als jij wilt, en kan hij het NIET aangegeven als hij pijn heeft! (door bijv. zijn hoofd op te gooien)
nee doe gewoon ff rustigaan, of is het een probleem dat je er 3 dagen over doet om de stijfheid weg te krijgen??

gewoon rustigaan rijden, niets te gehaast, jij hebt zelf ook wel eens spierpijn of stijfheid.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 10:41

Bedenk dat wanneer jij stijf zou zijn en iemand je ff daar doorheen zou trekken/buigen, hoeveel pijn dat zal doen. Het kan zelf schadelijk zijn wanneer je de spieren daardoor overbalast.

Ik ben normaal ook niet tegen en slof Rolleyes

sunniebunnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 14:51

Ik zou gewoon nog even een paardagen rustig rijden

Longeer hem anders met een passoa ofzo

Ik bedoel hij heeft 2 weken op de wei gestaan en niks gedaan
moet hij dan gelijk weer lopen zoals eerst?

Jethafa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 14:55

Ze zegt toch al bedankt? Nou ja, succes er mee!!

maryke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 15:58

vooral ontspannen rijden. Lekker lang en laag en door zn rug rijden. Met slof los je nu niets op denk ik

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-07 16:17

nogmaals bedankt voor de tips... het gaat al stukken beter en loopt redelijk ontspannen... zonder slof Knipoog