Paard linksom stijf wil niet buigen en pakt teugel vast!! HE

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ilsuuuh

Paard linksom stijf wil niet buigen en pakt teugel vast!! HE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-07 09:16

Hallo ik heb mijn paard nou 5 weken!!
Hij is altijd heel erg vaak rechtsom gereden en als hij iets deed werd er hard aan zijn rechter teugel getrokken zodat zijn hoofd helemaal naar rechts ging!!Maar goed daardoor is hij heel erg sterk geworden op de linkerteugel, zodra ik de teugel aanneem pakt hij zijn linkerkant helemaal vast(ik laat m dan expresss lost anders word ie daar nog sterker nee) en wil ook niet echt buigen!! Dat vind i e erg moeilijk (omdat ie dat al een tijd niet gedaan heeft).. lang laag gaat t allemaal prima.. maarr ik kan moeilijk altijd lang laag blijven rijden!!
Dus mijn vraag is wat moet ik daar aan doen??
Weten jullie misschien nog wat oefeningen die ik kan doen in stalof tijdens t longeren????
Ik snap dat t niet meteen allemaal goed gaat maar ik hoop door goede oefening en training hem sneller goed te krijgen!!

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen!!
gR..

Ashley__

Re: Paard linksom stijf wil niet buigen en pakt teugel vast!! HE

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 09:21

Ons paard is juist strak op rechts. Wat je kunt doen is met het longeren op de linkerhand misschien hem wat strakker zetten naar binnen.
Met rijden blijven proberen, vragen en weer los, veel voltes rijden.
Misschien is les ook wel fijn erbij, krijg je wat extra instructie en iemand helpt je erbij,
Misschien zijn dit een paar opties, ik hoop dat je er wat mee kunt. Succes ermee Knipoog

Ilsuuuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-07 09:30

les hebben we al.. dan gaatt t ene moment best oke.. en dan word t moeilijk en dan heeft ie m weer... :S hij is ook een beetje stijf linksom, en daardoor is t moeilijker.. dus hij moet n beetje loskomen eigenlijk!!!

Ashley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 09:34

hmm, lastig, misschien heeft ie iets vast zitten? dat je hem een keer laat nakijken. Bij ons paard was dat ook, en na de behandeling was hij een stuk losser.

En als je er nou naast staat, en je laat hem met een snoepje helemaal naar rechts buigen en dan weer naar links, snap je?

Ik hoop voor je dat het goed komt,

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 09:41

Mijn eerste tip is: neem goed les.

Verder moet je hem juist niet teveel op zijn vaste kant rijden, dat werkt alleen maar frustraties in de hand. Laat hem eerst recht lopen op 2 teugels en tussen 2 benen. Leer hem op eigen benen te lopen en niet op de teugels te leunen. Rijdt hem dan nageeflijk met een actief achterbeen.
Van hieruit kan je aan je buiging gaan werken. Wissel de stelling af met contrastelling en vooral rechte stukken. Maak de stukken buiging niet te lang in het begin. Je paard moet zijn spieren weer opnieuw leren gebruiken en zal misschien best wel in verzet gaan. Ga er daarom in het begin ook niet te lang mee door en beloon een stukje goede buiging met een stukje rechtuit.

Verder is longeren met dubbele lijnen (als je dat kan) en pessoa heel goed. Dit stimuleert de achterhand tot dragen en loslaten van de rug.

Succes!!

popika

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 09:42

mijn advies: voordat je met rijden verder gaat buigen e.d. eerst je paard even goed laten nakijken, en past je zadel wel goed ? Als je paard last van zijn rug heeft kan hij namelijk niet goed meer buigen en zal zich vast gaan houden in zijn lopen. dus voor de zekerheid even de dierenarts er naar laten kijken

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 09:48

Ten eerste eerst kijken of er lichamelijke oorzaken zijn. Vaak als een paard verkeerd gereden is, wordt dat over het hoofd gezien. het kan echter zijn dat doordat er lichamelijk iets aan de hand was, de vorige ruiter verkeerd is gaan rijden en het alleen maar erger heeft gemaakt.
Dus: checken door een fysio en tandarts (vastzitten op één kant kan door gebit komen).
Als dat achter de rug is, rijtechnisch aan de slag. En dat betekent rechtrichten. Lees eens op http://www.hoefkatrol.com wat Antoine de Bodt daar over schrijft. Niet dat ik alles van deze man onderschrijf, maar wat hij uitlegt over rechtrichten klopt wel.
Daarnaast longeren, waarbij je beide kanten goed doorwerkt aan een bijzetje. Neem de tijd...je zult zien dat je er veel voldoening uithaalt.
Ik heb een jazzmerrie gekocht die in een S gereden was. Dus haar ruggegraat had de vorm van een S. Door bovenstaande maatregelen heb ik haar recht en soepel gekregen. We rijden inmiddels M1 op de wedstrijden.
Succes met je nieuwe paard!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 09:49

Ik zou eerst een fysio laten komen. Die kan je ook oefeningen leren om je paard losser te krijgen.

Ilsuuuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-07 10:01

Hij is naar de keuring geweest alles is nagekeken en goed!! Haha! gelukkig!! Zadel past perfect( is speciaal voor hem op maat gemaakt!!) ligt goed op zijn rug schruift niet enz..

Ik zal eens op die site kijken!! Bedankt oor de tips!! ik ga er wat mee doen!! meer mensen een idee?!?

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 12:02

Mijn paard houd ook vast op links, of eerlijk gezegd; Ik doe dat! Door een zomerstop hebben we weinig les en het wordt enkel erger. Ik vind het zeer moeilijk om los te laten op links waardoor het paard ook steeds vaster pakt.
Ik longeer hem één keer in de week lekker lang en laag en dat helpt wel iets, maar zonder hulp van iemand op de grond kan ik hem niet super laten lopen.
Hij buigt wel in zijn nek, maar in de kaak en de rest van zijn lijf zit het gewoon vast. Het heeft iets te maken met het feit dat ik de rechterschouder niet goed begrens en op het moment dat ik dat wel doe, ik links niet loslaat.
Over twee weken krijg ik gelukkig weer les, in de tussentijd blijf ik wel rijden, maar stap ik af als ik gefrustreerd raak. Ik wil dat gevecht niet alleen aangaan.
Met het paard is trouwens alles in orde en het zadewl past goed. Het is echt mijn eigen fout.

Kinee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 12:07

Aliceau2u; Zo'n soortgelijk probleem heb ik ook. Ik laat bij mijn Paard ook rechts niet los. Alleen mijn Paard buigt alleen in zijn kaak, niet in zijn nek.
Maar een oefening in de stal, zoals inderdaad eerder genoemd, een wortel of een snoepje o.i.d bij zijn schouder houden, zodat hij naar dat snoepje buigt. Steeds verder en verder gaan zodat hij steeds verder moet buigen. Gewoon een beetje varieren in hoogtes en breedtes.
Succes ermee! Lachen

BabbieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 12:15

Klinkt eerder als een scheef paard.

Daar zit maar 1 ding op en dat is rechtrichten (in heel zijn lijf, dus niet alleen zijn hals). Voor hulp:http://www.paardenbegrijpen.nl/index.php?option=com_content&task=view&id=644&Itemid=181

Een erg scheef paard kan weleens problemen geven als hij op zijn slechte kant wordt gelongeerd, maar je kan het natuurlijk proberen. Let er wel op dat je niet te hard aan zijn mond komt. Spieren laten zich nu eenmaal niet in een keer oprekken of versterken Knipoog

*edit* typo

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 15:11

Kinee_ schreef:
Aliceau2u; Zo'n soortgelijk probleem heb ik ook. Ik laat bij mijn Paard ook rechts niet los. Alleen mijn Paard buigt alleen in zijn kaak, niet in zijn nek.
Maar een oefening in de stal, zoals inderdaad eerder genoemd, een wortel of een snoepje o.i.d bij zijn schouder houden, zodat hij naar dat snoepje buigt. Steeds verder en verder gaan zodat hij steeds verder moet buigen. Gewoon een beetje varieren in hoogtes en breedtes.
Succes ermee! Lachen

Goed lezen: Mijn paard laat wel los in de nek, tot de schoft. Maar zit vast in de rest van zijn lijf en in zekere mate ook in de kaak, maar dat kan ik losmasseren of met rijden losmaken. Het paard kan gemakkelijk met zijn neus mijn tenen aanraken als ik erop zit! Hij buigt enkel niet in zijn lijf omdat ik hem laat uitbreken op de buitenschouder, linksom meer dan rechts, waardoor de linkerbuiging steeds moeilijker gaat.
Ik weet hoe het voelen moet, maar kan daar zelf nog niet naartoe rijden en heb daarbij hulp nodig van een goede instructeur.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 16:30

Dat duurt wel even voordat hij los is. Neem lekker de tijd en rijdt veel slangenvoltes en schoudervoor op kant waar hij stijf is. Op de andere hand kan je contra stelling gaan vragen. Ten alle tijden er voor waken dat je niet gaat terug hangen op de kant dat hij vast pakt. rijdt met je been toe. Dat zal niet binnen een paar dagen opgelost zijn, neem de tijd, dan heb je er weer een fijn paard aan

o0marije0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 17:29

Ik heb ook dit probleem met mijn vz paard.
Hij zit rechts helemaal vast. Heeft links helemaal los. Dus als ik de teugels op maat pak dan voel ik alleen rechts contact en links voelt als lucht.
Maar met de rechterkant valt niets te doen, dat is 1 blok beton. De linkerkant is juist erg gevoelig. Als ik hem daar strakker oppak om de druk gelijk te maken zeg maar. Neemt hij meteen ontzettende stelling naar links aan.

Ik werk al zolang ik op hem rijd veel met afwisselende stellingen. Het is niet zo dat hij niet buigen kan met zn nek. Als ik bijv stil sta en hem stelling naar links en rechts vraag kan hij alles prima. Het zelde doe ik ook in stap over de ac lijn. Gaat ook allemaal prima. Maar als ik bijv op de volte op de rechterhand, stelling naar binnen wil hebben ho maar. 1 blok betok die niet te buigen/los te werken valt. Als ik op een volte contra stelling vraag lukt die wel vrijwel zonder moeite..

Ik kan hoog of laag springen. Maar ik krijg vrijwel nooit ontspanning in zn mond.

Wat ik hier tot nu toe gelezen heb is
- veel werken aan de kant die juist los zit, stelling de kant op vragen waar hij los zit
- de kant die vast zit juist los laten

Zijn er mensen met nog meer tips?

Ilsuuuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-07 19:55

Ik heb vrijdag goed met hem gelest.. veel gewerkt aan heet rechtrichten.. in het begin van het uur was het een moeilijke oefening die we deden.. maar aan t einde deden we het in Galop!!
Gisteren gelongeerd met bijzet.. en ik doe al 3 dagen telkens in stal buig oefeningen!!
Vandaag was ie iig al iets losser en liet gemakleijker los..
Ik ben er nog lang niet maar het begin is er Haha!:D
Hoop dat het zoo goed blijft gaan!!

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 19:59

Longeren met bijzet werkt maar matig. Longeer eens met een passoa tuig of met dubbele lijnen. Dat werkt bij mijn paard echt super! Het bevorderd goed ruggebruik en aan de dubbele lijnen kun je zelfs zijgangen vragen en de buitenkant goed begrenzen.

coco_trustme

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 08:10

Buitenteugel binnenbeen op de linkerhand dan, op de andere hand zou ik het dan net andersom doen. Mijn paard heeft hier ook een handje van, en ik heb geleerd om het zo op te lossen!

Succes ermee!