DeniseES schreef:Is dit de eerste keer dat dit gebeurd? Misschien had ze een slechte dag... Maar als ze het vaker doet, laat haar dan eerst even nakijken, voor de zekerheid, en als het hier ook niet aan ligt dan moet je even laten merken dat jíj de baas bent. Hou de teugels vast en spoor even flink aan, zo van.. 'hee! ophouden'. Na een paar keer zo ingrijpen doet hij het vast niet meer, vooral omdat het een 'nieuw' probleem is (je zegt 'gisteren'), en het is nog geen gewoonte geworden
Hier ben ik het niet mee eens. Ten eerste omdat je nooit je teugels 'vast' moet houden. Je start daarbij een touwtrekwedstrijd met je paard die je zeker niet gaat winnen en je belet hem de voorwaartse gang die je juist wilt bereiken. Buiten dat, de zogenaamde 'hulp' die je probeert te geven verlies de waarde omdat je de hulp telang aan houdt (je gaat trekken). Ten tweede zeg je dat ze én de teugels vast moet houden, én been moet geven. Je spoort je paard dus van achter aan en van voor houd je hem tegen. De enige kant die je paard dan nog op kan is omhoog. Dus dat zou ik ook niet doen.
Als het niets medisch is maar gewoon een trucje van een eigenwijs paard, dan zou het probleem vooral voorwaarts oplossen. Daarmee bedoel ik vooral been geven en naar voren laten lopen. Laat de teugels maar in een boogje en lekker voorwaarts rijden. Als de voorwaarts knop er goed op zit veel schakelen zodat je paardje lekker op zijn eigen benen gaat lopen. Veel voltes en figuren rijden en langzaam stukje bij beetje een beetje oppakken. Schakelen binnen een gang en veel overgangen rijden. Daarbij ook lekker afwisselend binnen en buitenstelling vragen. Zo leer je het paard goed zijn spieren te gebruiken en zelf te lopen. Ook leer je hem op jou te laten letten. Probeer hierna nog eens rustig en plotseling een galopje. Grote kans dat omdat jij je paard aan het werk hebt, dat hij dat trucje vergeet uit te voeren.
Mocht je paard nou eens een keer het bit vast pakken dan kan je een aantal dingen doen. Ik kan alleen niet uit leggen wanneer je wat moet doen, dat moet je voelen. Misschien dat iemand je daarbij kan helpen. Zoek iemand die je les kan geven.
- 1 korte ophouding en gelijk weer los.
- als het paard gaat hangen laat ik op het moment dat die gaat hangen ook wel eens mijn teugels gelijk helemaal los zodat het paard er geen steun aan vindt en dus alsnog op zijn eigen benen moet lopen. Je moet daarbij wel opletten dat je veel been geeft en zelf stil blijft zitten.
- stelling vragen
Ik hoop dat je er een beetje uitkomt, ik zou je aanraden les te nemen. Zo iemand kan je veel beter helpen dan wij van een scherm. Die kan je ook uitleggen op welke komenten je exact moet reageren. Tuurlijk kan je hier advies vragen en we zullen je zeker helpen, maar zelf zien is nog altijd makkelijker.
Verder ben ik het ook eens met wat ni3ki3 en MysticTinker zeggen.
Veel succes en laat je nog weten hoe het gaat?