buitenrijden..een grote ramp

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

01_Mexxlover

buitenrijden..een grote ramp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-07 08:34

ik heb sinds oktober nu mijn eigen pony Haflinger X New Forest.
ik heb daarvoor een haflinger gehad die ik voor iemand anders reed..ik reed daar meestal zo'n 3 keer per week mee buiten.
dat mis ik nu heel erg met mijn pony...ik kan wel buiten rijden alleen met een ander paard erbij...als ik alleen ga dan wordt het een ramp dan loopt ie een stukje draait ie weer om...loopt ie weer een stukje draait ie weer om en zo gaat dat de hele tijd door...en hij doet het gelijk al wanneer we weg rijden van onze stal..een tik geven doe ik niet ( normaal wel ) maar ik zit langs een wegheen en ben bang dat hij de weg op springt en wandelen etc in het begin hebben we heel veel gedaan en dan is er niks aan de hand..

Iemand die mij kan helpen?

01_Mexxlover

Re: buitenrijden..een grote ramp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-07 08:56

wandelen doe ik nu nog steeds hoor....iemand die me kan helpen

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 09:04

Hierover zijn al heel veel topics, dus even zoeken helpt misschien ook. Een paar tips kan ik je zo wel geven:
- Heb je voldoende stuur over je paard? Je paard moet wel vertrouwen hebben in jouw leiding.
- Je kunt eerst kleine stukjes proberen, bijvoorbeeld stukje uitstappen nadat je in de bak hebt gereden.
- Eerste stukje aan de hand en pas verderop opstappen helpt ook nog wel eens.
Er zijn nog veel meer tips, dit is wat mij zo te binnen schiet. Zelf vind ik het erg belangrijk om vooral regelmatig alleen naar buiten te gaan - als je dat 1 x / 3 maand doet vind ik het logisch dat je paard het niet zo gezellie vindt - maar als ik je bericht lees is dat niet het probleem.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 09:07

Heeft tijd nodig.
blijkbaar heeft je pony nog niet al z'n vertrouwen in jou. Gewoon blijven oefenen met wandelen en buitenrijden met andere paarden erbij. Iemand op de fiets kan ook nog wel eens helpen ipv een paard.

Verder heb ik 1 paard die buitenritten gewoon niet leuk vind, dat zie ik aan haar houding, zelfs niet met een ander paard erbij.

01_Mexxlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-07 13:19

veder iemand nog tips?

TwistedGames

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 16:35

Nooit je paard zelf om laten draaien en weer terug laten lopen, JIJ bepaald wanneer je paard terug naar huis mag. Anders heeft ie wel een goede reden om om te keren, jij laat het namelijk gewoon toe..

nijntjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 20:04

ik herken je probleem, jij bent bang dat ze op de weg beland, angst en onzekerheid. ze hebben het door, afgelopen keer ging er een ander met veel lef op mijn pony het ging even mal en eng was het maar vervolgens heeft ze de halve rit voorop gelopen.

01_Mexxlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-07 22:55

nee ik laat hem niet terug naar huis gaan al ga ik er naast veder lopen maar doorlopen moet die het enige waar ik mee zit is langs die weg maar veder maakt het mij niks uit op zandwegen etc. is is alleen da ik nou ongeveer 500 M langs de weg heen moet maar daar moet die natuurlijk ook leren om normaal door te lopen zonder om te draaien

henriekeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 14:30

misschien kun je een keertje iemand je pony vast laten houden, als hij wandelen niet eng vind, is dit misschien iets? Dat jij er zelf gewoon op gaat zitten, en iemand erlangs laten lopen, en dit dan langzaam afbouwen?

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 14:31

Volhouden en herhalen. Opbouwen met kleine stukjes. Eerst alleen uitstappen, langere buitenritten met ander paard erbij. Misschien iemand mee laten lopen of met de fiets mee.
Het kwartje moet even vallen en daarna gaat het vaak wel.

Fempjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 21:45

Als er iemand langs fietst? ik zou zelf iig nooit alleen naar buiten gaan, je weet maar nooit!! En het is gezelliger..

kzou dr niet zo over in zitten meis!

BentJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 16:24

Een paard van een vriendin van mij doet dit ook als hij alleen is, bij haar is het gewoon meteen terug draaien en weer doorlopen maar hij blijft het toch doen. Hij doet het ook altijd op dezelfde plaatsen. Als we samen het bos in gaan en ik fiets er echt naast doet hij het niet maar als ik te ver naast hem fiets doet hij het wel, dus kan je proberen met gewoon iemand ernaast te fietsen en hem proberen voor te zijn als hij wil omdraaien.

A_mieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 02:00

Dat wandelen moet je zeker blijven doen. Met andere paarden gaat goed. Dat zou ik ook blijven doen als het kan.
Ernaast fietsen is al een goeie. Eventueel de fietser steeds wat verder achter je laten fietsen en de afstand vergroten.
Je paard is bang om van huis te gaan, buiten is eng en spannend. Straffen maakt het dus alleen maar enger. Streng zijn mag natuurlijk wel. Belonen is des te belangrijker!
Zorg ervoor dat je dat enge moment voor bent en je paard weer naar huis laat gaan als het nog niet bang is. Zo leert het paard dat gewoon doorlopen wordt beloond, spanning en draaien mag natuurlijk niet worden beloond, maar je geeft al aan dat het paard z'n zin niet krijgt. Je zult steeds verder van stal kunnen gaan, maar je moet wel geduld hebben.

eszsie86

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 04:08

ik geef je ook het advies om door te zetten, mijn verzorgpaard deed dit in het begin ook heel veel maar dat kwam ook doordat hij dus echt een gewoontepaard is en hij stond daar net op stal en kon de omgeving nog niet, en als ik dan alleen met hem wegging draaide hij zich opeens om en heb soms een kwartier gestaan en er stonden auto's achter me want ik moet dus ongeveer 10 min rijden voor ik in het bos ben, maar die wachten wel en zoniet laat je ze even rustig passeren, maar je moet hem echt laten merken dat je door wilt rijden, en niet opgeven, dat dacht ik soms ook wel eens ik draai me dan maar om en rij terug naar stal, maar nou loopt die fijn soms draait die zich nog wel eens om, maar uiteindelijk win ik toch, alleen duurt het nou geen 15 min meer Haha!

dus effe doorzetten Knipoog

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 05:52

inderdaad gewoon door blijven zetten. op een gegeven moment krijgt hij heus wel door dat dat omdraaien geen zin heeft en houd hij er wel mee op

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 07:09

Ik heb er ook zo een en eigenlijk de moed al opgegeven dat ze het ooit leert. Ik woon aan en wat drukkere dijk met aan een kant diepe sloten, pony weet dat donders goed en loopt te dreigen richting de sloot.

Op mijn vorige stal heeft ze dat ook gedaan, richting een ondiepe droge sloot en toen heb ik haar door laten lopen en ze loopt gewoon de sloot in! Dat kan ik hier dus moeilijk doen.

KiMmK

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 12:28

Vraagje.. Laat je je pony achter het andere paard aan lopen of rijd jij altijd voorop op buitenrit als je met meerdere bent?
Als het eerste het geval is zou ik je pony met meerdere paarden voorop laten rijden (dus dat jij de leider bent van het clubje zeg maar) Zo heb ik het ook gedaan en ga nu met meer zekerheid naar buiten! Misschien een oplossing! In elk geval succes.