Hindernissen bouwen / parcour bouwen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

jSophiaF

Hindernissen bouwen / parcour bouwen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-07 22:37

Hallo,

Wie kan mij helpen ?

Ik wil meer gaan springen met me merrie.

Maar ik heb geen idee, op welke afstand ik de balken / hindernissen moet neer leggen /zetten.

Ik wil bijvoorbeeld een simpel parcourtje bouwen, maar hoeveel galop sprongen moeten er tussen de hindernissen staan, en hoeveel meter / stappen reken je voor een 1 galopsprong ?

Ook wil ik in-uitje trainen met me merrie, hoever moeten deze uitelkaar staan ?

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Freya

ilse18

Re: Hindernissen bouwen / parcour bouwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 22:42

Normale paarden afstand in-uit is 3 meter.
1 galopsprong tussen de hindernis +/- 7-7.5m
2 galopsprongen +/- 10.50-11 m

voordat je met in uitjes begint, leg eens een rij balken op 3m van elkaar en galoppeer daaroverheen, en dan 1 voor 1 uitbreiden met een kruisje.

Valentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 22:44

De afstand hindernissen dat hangt helemaal van jou zelf af, als je maar zorgt dat je paard uit komt.
Als je een dubbelsprong maakt (twee/drie hindernissen achter elkaar) zitten er meestal 2/3 galopsprongen tussen.
1 meter (1 ruime stap van jezelf) reken je voor 1 galopsprong.

In-uitjes zitten meestal 3 galopsprongen tussen.

Succes!

Stippie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 22:45

drafbalkje neerleggen op 2 normale stappen van het kruisje. Zo leert je paard goed af te springen en zo creeer je rust

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 22:54

Valentijn schreef:
1 meter (1 ruime stap van jezelf) reken je voor 1 galopsprong.

Een meter voor één galopsprong??? Waar heb je dat geleerd? Een paard heeft toch zeker 3,5-4 meter nodig voor een galopsprong, daar komt nog de landing en afzet bij. Voor één galopsprong tussen 2 hindernissen reken je 6,5-7,5m, afhankelijk van je paard en of het een combinatie steil-steil is of oxer-oxer.
Voor iedere galopsprong meer tel je er 3,5-4 meter bij, over het algemeen kom je dan goed uit.

In uitjes liggen op 3-3,5 meter van elkaar af, zoals ilse18 al zegt is het een goed idee om te beginnen met balken op de grond, zo kun je makkelijk zien of ze op de juiste afstand liggen en kan je paard wennen aan het idee.

Over het algemeen geldt; hoe hoger de hindernissen, hoe meer ruimte er tussen moet, dat geldt ook voor in-uitjes.

jSophiaF

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-07 23:01

Thanx voor de tips / uitleg .

We rijden nu vaak gewoon drafbalkjes en springen crosstrainingen,maar wil meer met haar gaan springen, ook om haar conditie voor de cross wedstrijden nog wat op te krikken.

Een gewone hindernis neerzetten lukt.
En drafbalkjes, liggen voor mijn Haffie op een goede meter uitelkaar ( een goede grote stap )

Nogmaals bedankt voor jullie reactie

Groetjes Freya

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 23:03

Ah je hebt een Haf, dan moet je dus de ponyafstanden aanhouden. Dat is 6-6,5m tussen 2 hindernissen voor één galopsprong. Voor iedere galopsprong meer reken je er 3 meter bij. Dus neem de krappe maten van wat ik al eerder genoemd heb.

ilse18

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 23:09

ligt eraan hoe oud e ruiter is he, als de ruiter bij de paarden start kan ze ook beter trainen met paardenafstanden.
Met een cross moet je eerst springen voordat je de cross in mag. dus sowieso wel handig om eerst normaal te kunnen springen, plus dat je eerst een winstpunt moet hebben in het springen.

jSophiaF

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-07 23:10

anneliesdj schreef:
Ah je hebt een Haf, dan moet je dus de ponyafstanden aanhouden. Dat is 6-6,5m tussen 2 hindernissen voor één galopsprong. Voor iedere galopsprong meer reken je er 3 meter bij. Dus neem de krappe maten van wat ik al eerder genoemd heb.

Met de springlessen sprong ik wel gewoon mee in de "paardenles"

Ik moest of me haf iets meer naar voren rijden of iets terug rijden om haar uit te laten komen.

Ik ga het van de week uit proberen ... krijg er helemaal zin in

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 01:29

Freya schreef:
ook om haar conditie voor de cross wedstrijden nog wat op te krikken.

Conditie opkrikken kun je beter doen door flinke buitenritten te maken waarbij je jezelf 'timed'. Draven kost een paard meer inspanning dan galop dus is beter voor de conditie maar galop gebruik je juist voor de cross dus moet je ook zeker oefenen.
Neem een lang pad waarbij je flinke stukken achtereen kunt gallopperen. Je rijd je paard eerst warm en gaat daarna stevig gallopperen, eerst 2 minuten achtereen, dan ga je 4 minuten stappen, weer 2 minuten stevig gallopperen, 4 minuten stappen, 2 min galop en als laatste weer uitstappen. Als je merkt dat je paard er moeite mee heeft kun je nog een of twee minuten langer stappen.
Als dit goed gaat bouw je het langzaam uit naar 3 minuten galop en 4 minuten stappen, tot je uiteindelijk 5 minuten achtereen kunt gallopperen en 2 minuten stappen. Dit kun je ook in draf doen op dezelfde manier.

Rijd je al sgw of ben je het van plan in de toekomst?