Hoe laat je een paard stil staan onder het rijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Marjotje

Hoe laat je een paard stil staan onder het rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-07 19:55

halo, ik heb en vraagje, mijn paard wil niet stil staan met buiten rijden en in de wei rijden. op de heen weg gaat het allemaal heel goed alleen op de terug weg vlieg ik overal door heen,, best gevaarlijk,, ze gaat helemaal raar doen naar achteren lopen en opzij en proberen te bokken. en in de wei ook, dat is wel minder gevaarlijk maar toch heel irritand,

ik hoop dat julie er wat antwoorden er op hebben

groetjes marjolein

Tanja

Re: Hoe laat je een paard stil staan onder het rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 08:51

RUI-->RT-P

Animal_ABC

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 08:56

Begin met haar eerst (op de wei, ivm veiligheid) 1 seconde te laten stilstaan en weer vertrekken, een paar meter verder nog eens, tot die seconde goed gaat. Dan maak je er twee seconde van, drie, vier, etc... Tot je paard door heeft dat ze niet verder kan/ mag als ze niet lang genoeg heeft stil gestaan en jij het teken gegeven hebt.
Dus: jij geeft de hulpen voor het stoppen. Begint je paard te draaien en te keren, dan hou je vol tot ze heel even stil staat, en dan stuur je haar direct vooruit. Die "even" ga je in kleine stapjes uitbouwen...

Stilstaan is iets dat je op buitenrit niet veel doet, behalve als het ineens belangrijk is door bijv. een oversteek. Maar het is dus wel degelijk iets dat je moet trainen, door het heel regelmatig te vragen, zeker als het een probleem geeft.
De rem van je paard is je levenverzekering he! Dus goed dat je beseft dat er een probleem is en dat je het wilt aanpakken!

Succes!

penny12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 13:36

ik heb ook het probleem met mijn verzorgpaard
het is een fries
we rijden altijd in de wei en aan die wij is een poortje
als we van het poortje wegrijden is er niks aan de hand maar als we richting poortje rijden dan gaat ze er vandoor en gaat pas langzamer als we er zijn

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 13:42

penny12 schreef:
het is een fries
als we van het poortje wegrijden is er niks aan de hand maar als we richting poortje rijden dan gaat ze er vandoor en gaat pas langzamer als we er zijn
Het is niet de bedoeling dat jij op dit topic zo'n berichten zet, maak zelf een topic aan Lachen.

Overigens ben ik het wel met snuffelhues eens.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 13:53

snuffelhues schreef:
Begin met haar eerst (op de wei, ivm veiligheid) 1 seconde te laten stilstaan en weer vertrekken, een paar meter verder nog eens, tot die seconde goed gaat. Dan maak je er twee seconde van, drie, vier, etc... Tot je paard door heeft dat ze niet verder kan/ mag als ze niet lang genoeg heeft stil gestaan en jij het teken gegeven hebt.
Dus: jij geeft de hulpen voor het stoppen. Begint je paard te draaien en te keren, dan hou je vol tot ze heel even stil staat, en dan stuur je haar direct vooruit. Die "even" ga je in kleine stapjes uitbouwen...

Stilstaan is iets dat je op buitenrit niet veel doet, behalve als het ineens belangrijk is door bijv. een oversteek. Maar het is dus wel degelijk iets dat je moet trainen, door het heel regelmatig te vragen, zeker als het een probleem geeft.
De rem van je paard is je levenverzekering he! Dus goed dat je beseft dat er een probleem is en dat je het wilt aanpakken!

Succes!

Ja

Helemaal mee eens. Als je het stilstaan niet lang kunt doen in een bak, dan gaat het je buiten al helemaal niet lukken. Het is net als sturen, dat leer je eerst in een bak, en als het goed gaat, kun je het buiten proberen...

leandros

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 13:56

ik had dat ook hoor.
ik stond in mijn beugels, maar door goed achterover en je goed aan te klemmen(zwaar maken).
gaat het al veel beter.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 13:58

Vraagje: kan het paard helemaal niet stilstaan? Is er al eens gekeken naar rug en/of zadel? Klinkt meer als vluchtgedrag, en alsof het paard pijn heeft.

lisa_jpeine

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 14:15

_angela_ schreef:
snuffelhues schreef:

Succes!

Ja

Helemaal mee eens. Als je het stilstaan niet lang kunt doen in een bak, dan gaat het je buiten al helemaal niet lukken. Het is net als sturen, dat leer je eerst in een bak, en als het goed gaat, kun je het buiten proberen...

idd. succes ermee!

Marjotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-07 20:25

Tanja schreef:
RUI-->RT-P

wat bedoel je met......... RUI-->RT-P ????

Marjotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-07 20:30

dankje wel,, ja ze staat stil,, bv als we de heen weg naar buiten gaan en niet weet waar ze heen gaat dan is er niks aan de hand dan is het heerlijk maar als we omdraaien of ze weet waar we heen gaan dan vliegt ze zo wat ik zat pas bijna onder 2 auto's ze wou niet op een over steek plaats stil staan,

das best vervelend dan,en ik gebruik geen sporen of zweep want dan vlieg ik al helemaal over al heen,, dusja maar even vol houden

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 20:34

fiekhe schreef:
penny12 schreef:
het is een fries
Het is niet de bedoeling dat jij op dit topic zo'n berichten zet, maak zelf een topic aan Lachen.

Overigens ben ik het wel met snuffelhues eens.

Euh jawel, die persoon mag ook wel zo'n post plaatsen wat het probleem is met haar pony. Als iedereen telkens een ander topic zou openen omdat hij zijn eigen verhaal niet in een ander zijn topic mag plaatsen, waar schik je dan uit te komen denk je Lips are sealed

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 08:47

Marjotje schreef:
Tanja schreef:
RUI-->RT-P

wat bedoel je met......... RUI-->RT-P ????

Dat het topic is verplaatst van het forum Ruiter naar het forum Rijtechnisch-Praktijkproblemen.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 16:23

Rustig volhouden, en idd eerst beginnen op een veilige plek (zoals bijvoorbeeld de bak).
Zoals eerder gezegt, beginnen met heel kort stilstaan. Belonen en weer voorwaarts. Dan langzaam uitbouwen. Gaat ze wel draaien, achteruitlopen, bokken etc, niet reageren. Gewoon rustig blijven zitten en afwachten, alleen als ze naar voren wilt mag je voorzichtig tegenhouden. Voor de rest: ze word er vanzelf zat van!! Nou alleen maar hopen dat jij meer geduld hebt dan je paard Knipoog

Als ze buiten zo begint te drammen en weg te lopen (want ik begrijp uit je verhaal dat het niet alleen het stilstaan is wat niet wil) dan zet je haar aan het werk. pasje wijken, pasje schouder voor, aandraven, stappen, halthouden en desnoods: omkeren. hou haar aandacht bij jou en laat haar niet weglopen.

Hoe is ze met een ander paard erbij? het kan ook zijn dat ze een stukje vertrouwen mist en het daarom doet. Dan zou grondwerk ook kunnen helpen.

succes er mee!

Marjotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-07 17:52

met een ander paard erbij doet ze het zelfde gewoon door lopen en niet stoppen, het is niet echt vandoor gaan dat helemaal niet maar ze stopt gewoon niet en dat is gewoon echt gevaarlijk en irritant, in de wei vind ik het niet zo erg maar het wort gewoon vervelend, ik heb vandaag geprobeerd met heel even stil staan en dat gaat veel beter ze reageert ook goed op me stem dat gaat wel iets beter maar lang stil staan dat doet ze niet, ze is ook heel erg snel gestrest hoor das wel jammer, wat bedoel je precies met grond werk,

groetjes marjolein

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 17:58

Met grondwerk bedoel ik een beetje freestyle achtige oefeningen. Dat is een beetje te uitgebreid om hier uit te leggen, maar als je er wat meer over zou willen weten, zou je even wat moeten zoeken op bijvoorbeeld Emiel Voest, Klaus Ferdinand Hempfling, Monty Roberts, Pat Parelli. Er zijn er nog wel meer, maar als je op deze mensen zoekt krijg je een idee van wat ik bedoel. Grondwerk kan ook maken dat ze wat meer respect voor je krijgt, en dus wat makkelijker wil stilstaan als jij dat vraagt. door simpelweg de leider te worden (en dat is niet altijd zo makkelijk als simpelweg hoor Knipoog) krijgt zij het vertrouwen en het respect voor jouw oordeel dat ze makkelijker zal doen wat jij wilt. Immers, in de natuur volgen ze ook de leider! Daar is het een beetje op gebaseerd, bovendien is het nog leuk ook en weer eens wat anders dan rijden, longeren, springen, wandelen enz!

Wel lastig dat ze het ook doet met andere paarden erbij, en wat je zegt, nog gevaarlijk ook!!! Zorg dat je in elk geval heel duidelijk bent, en als je bij een weg komt en ze wil echt niet stoppen, dan zou ik haar domweg omtrekken en weer terug rijden. Je kan niet het risico lopen dat ze zo een weg op loopt!! Maar dat had je zelf al door.

Marjotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-07 18:09

ja ik zal even kijken, ja ik ben 3 weken terug wou ik gaan buiten rijden, alleen op een druk kruispunt stopte ze even niet meer,, maar sins een paar dagen heb ik een boomloos zadel, barefoot cheyenne, en daar reageert ze wel veel beter op ook op me zit, en op me been, daar ben ik wel blij om, maar ik hoop dat alles een beetje goed gaat, en ik moet gewoon genoeg gedult er voor hebben,

DenisSjje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 18:36

ik denk dat je beter dan eerst in de wei kan gaan oefenen voor dat je naar buiten gaat,want dit is zeker gevaarlijk..
ophouding niet gaan trekken en je eigen lang maken.
als je dit onder de knie hebt dan ga je pas naar buiten;)

succes

DaphneL

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 18:45

Je moet ook niet verwachten dat ze in 1 dag meteen lang stil kan staan hè. Gewoon gaan oefenen zoals de anderen al zeggen, het kan best dat ze pas aan het eind van de week 5 seconden stil wil staan. En dat er dus nog een langere tijd overheen gaat voordat ze echt blijft wachten tot jij zegt dat ze verder mag. Begin met oefenen op plaatsen waar het niet gevaarlijk is als ze toch doordramt, dus niet bij een weg ofzo.

Ik had met mijn paard hetzelfde probleem, en door veel te oefenen en zelf gewoon rustig te blijven, kan zij nu ook op de terugweg gewoon stilstaan. Nog geen onbeperkte tijd, maar wel lang genoeg om bijvoorbeeld te wachten bij de weg of op een kaart te kijken waar we heen moeten.
Wat bij mijn paard averechts werkte was in elk geval constante druk te blijven houden op de teugels als ze aan het draaien was, ophoudingen en stemgebruik werkte veel beter. Probeer ook op zulke dingen te letten, misschien doe jij onbewust iets waar je paard op reageert met draaien en dribbelen. En let op dat je niet pas beloont op het moment dat je de hulp geeft om weer weg te stappen, want dat heb ik wel gedaan, met als gevolg dat mijn paard wegstapte als ik beloonde, in plaats van op m'n beenhulp.

danielle34

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 22:26

het kleine ophoudingen maken als hij stil staat belonen met vrije teugel

Jane_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 16:30

Ga met haar oefenen om de zoveel minuten stilstaan op een veilige plek en dat dan steeds verder uitoefenen..en kalmeer haar en beloon haar als ze het goed doet

MyStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 16:32

Is inderdaad vervelend als ze niet willen blijven stilstaan, mijne wil opzich goed stilstaan als ze dan de vrije teugel krijgt. Echter als ik haar laat nageven stapt ze steeds aan na een paar seconden.. Frusty