Opstijgen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lay

Opstijgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-07 10:10

Ik ben bezig met Lay in rijden.
Dit gaat super goed! ik heb 5 keer aan de longeerlijn gereden en de 6e keer los.Ze reageert goed op de hulpen en op mijn stem.
Eergister heb ik (9e keer dat ik erop zat) zonder zadel en met halster gereden.
Maar mijn probleem is dat Lay op de (dravers-)fokkerij erg geslagen is en erg angstig is met bepaalde dingen. Stoom uit je oren

Maar het probleem is dat ik niet gewoon kan opstijgen. Ze word dan helemaal nerveus, gaat erg staan draaien en verkrampt helemaal. Ik heb dit nu 3x rustig geprobeerd. Ik kwam niet verder dan mijn voet erin doen (iemand hangend aan de andere kant) en proberen mij rustig op te trekken.Lay schoot toen onder me weg en stond daarna te briezen van angst.
Mijn manier van opstijgen nu is dat ik een voetje krijg en eerst over haar heen hang. Dan doet iemand anders mijn voet rustig in de beugel en gaat hangen aan de andere kant op het moment dat ik rustig mijn been over haar kont heen til.
Als ik er eenmaal op zit is er niks meer aan de hand en kan ik bij wijze van spreken alles met haar doen.

Heeft iemand nuttige tips of hier ervaring mee?? Ik namelijk niet.
Alvast bedankt! Lachen

LiVetime

Re: Opstijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 10:13

En opstappen via opstapje?
Als je bv leunt aan t zadel in de beugel (vanaf de grond) wordt ze dan ook nerveus? In dat geval zou ik dit ook heel vaak oefenen en dan ook flink belonen als ze het goed doet

maxxime

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 10:24

Ik ken het probleem, als ik bij m'n paard wil opstegen maakt ze allemaal bezwaar en wil zelfs bijten en als ik erop zit is het geen probleem.

Mijn tip uit eigen ervaring:
Vooral geen plotselinge bewegingen maken als je wilt gaan opstijgen.
Opstijgen, hangen, afstijgen. Als ze het goed doet belonen.
En dan de volgende dag weer opstijgen, eventjes hangen en dan weer afstijgen en dat zo een paar keer zodat ze er aan 'gewent' raakt zeg maar.
Je kan wel opstijgen en dan gaan rijden, maar dan blijf je problemen houden idd met het opstijgen.
Een paar dagen veel het opstijgen oefenen en idd heel veel belonen als ze het goed doet.
Een paard met zo'n verleden is gesteld op complimentjes.

Hartstikke veel suc6 !!

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 10:29

Lay schreef:
Heeft iemand nuttige tips of hier ervaring mee?? Ik namelijk niet.Alvast bedankt! Lachen

Geen nuttige tip, wel ervaring uit 2e hand. Ik denk dat wat je nu doet heel goed is. Vooral heeel veel geduld hebben. Het paard wat ik ken wat het opstappen eng ging stapje voor stapje iets vooruit, maar hij vindt het nog steeds heel spannend. Het opstappen gaat redelijk normaal nu maar dat heeft wel bijna een jaar geduurd. Veel geduld en suk6 toegwenst.

Animalcare

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 15:22

Hoi Lay

Ik had je stukje gelezen, en hoe ik het altijd doe dat is op het paard hangen zonde de beugels te stappen iemand moet je een opzetje geven en dan moet je over hem hen gaan hangen en dat 10x doen en als je er van afglijt doer je knieenen, en dan weer, zo leert het paard het opstappen daarnaar blijf je dat doen iemand moet het paard wel vast houden, naar 20 of meer keer hangen kan je proberen en rustig over heen te komen ZONDER hem te raken en alletijd laag blijven, zo kan je langzamerhand steeds beter opstijgen....

Met hulp van de helper Ach gut Clown

dravergekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 09:08

ik ken het probleem.
maar als ik opstijg via een opstapje bleef hij keurig stilstaan. dan beloonde ik hem keurig..
daarna is via de grond alleen gaan hangen en zo paar x ge-oefend blijven ze stilstaan weer belonen.. dan er is rustig aan op maar je nog niet gelijk langmaken zeg maar als je erop zit ook weer belonen..
en daarna het gewoone opstijgen..
veel belonen en rustig aan doen en dan komt het helemaal goed..!

Droombeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 09:15

Een aantal keer opstappen met behulp van een voetje, zonder hangen, alsof je zou opstappen met stijgbeugel. Veel paarden schrikken zich rot door al dat gewicht dat plots op één kant zit te hangen. Dit heb je niet wanneer je opstapt met voetje.

Als ze niet meer reageert op het rustig opstappen met voetje, word dan wat stoutmoediger en stap eens op als een beginneling, raak per toeval al eens een schouder aan, wip wat harder in het zadel(wel stap voor stap opbouwen)
Daarna, wanneer ze echt op der gemak blijft langzaamaan proberen met stijgbeugel op te stappen.

EquiNatura

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 09:40

krukje doet idd wonderen. Bovendien belast je de rug minder. Een lekkernij of belonen doet een wonder. Laat je helper het paard ook goed "bij de les" houden. Probeer er voor te zorgen dat je niet met je tenen zijn zijn buik prikt. Beloon haar ook achter op haar achterste. Mocht ze gaan springen en je hebt je been er nog niet over heen, dan schrikt ze daar een stuk minder van. Succes!!! en neem vooral de tijd Lachen

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 12:58

Meer tijd besteden aan sacking out. Paard mag geen krimp geven als je met rare dingen aankomt. Zal even tijd vragen, maar als jij je voet nieteens in de beugel kunt doen, moet je terug naar de basis. Krukje is een lapmiddel, je moet de oorzaak aanpakken.
Hoe reageert ze als je van de andere kant opstapt?