Hoe krijgen we dr actiever? (heel lui paard)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nagini

Hoe krijgen we dr actiever? (heel lui paard)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-07 09:43

Hoi Hoi,
Ik heb even gezocht maar kon niet echt een soortgelijk topic vinden.

Ik verzorg nu sinds kort een haflinger merrie van 14 jaar.
Ze is engels bereden maar kan ook voor de koets enzo..( kan ook een westernzadel op)

Maar (eigenaar heeft dr ook pas) ze is echt lui. En ze moet wat meer lopen omdat ze te dik is.
Als je erop zit dan schop/duw je een ongeluk en zweep lijkt ze niet te voelen dus daar houd je dan ook maar snel mee op.
Stem werkt ook niet echt en zit ook niet als je dat overdreven gaat doen.
Als ze moet poepen gaat ze stilstaan en is ze daarna bijna niet meer vooruit te krijgen.
En van stap naar draf is ook heel wat..

Conditie heeft ze wel, ze zijn van de week 3 uur buiten gaan rijden (veel stappen enzo hè, beetje bij het water).
Ze krijgt ook al haver bij om haar wat actiever te maken.

Heeft iemand misschien nog tips hoe je dit een beetje kunt oplossen?

alvast bedankt..

_joellover_

Re: Hoe krijgen we dr actiever? (heel lui paard)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 09:46

ik weet wat je bedoeld maar is het geen staking ofzo ??
misschine hebben d vorige eigenaren met een grove spoor gereden en hem verkeerd gebruikt .. en is ze nu een Doof voor het been..
Misschien ishet het beste als je les neemt en een goede instricteur zoekt die weet er vast wel watr voor..

veel succes

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-07 09:52

Ja, ik mag eens naar de manege met d'r rijden. Maar dan moet ze wel vooruit komen. Ik weet niet of het staking is.

Ze staat overigens 24 uur per dag op de wei en we rijden alleen buiten omdat er geen bak is Lachen

maresie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 10:00

joellover ben ik het hellemaal mee eens
mijn haf was ook erg lui tot ik mijn schoondochter er op liet rijden <z ruiter> nu is hij heel goed aan het been soms wordt hij weer lui maar als je hem dan even goed aan pakt loopt hij weer als een trein .
en jij moet het tempo bepalen en niet je pony want daar hebben ze ook een houtje van
veel sucses

_joellover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 10:07

en nog iets laat goed zien dat jij de leider bent !
veel paarden nemen een loopje met je als je daar niet goed concenkwent in blijft

maxxime

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 10:27

Heel veel overgangen mee rijden, daar maak je ze ook een heel stuk actiever door.
Misschien een half schepje krachtvoer (brok) bijvoeren voor meer engergie!

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-07 11:09

maxxime schreef:
Heel veel overgangen mee rijden, daar maak je ze ook een heel stuk actiever door.
Misschien een half schepje krachtvoer (brok) bijvoeren voor meer engergie!

Jaa maar dat is juist het lastige..
Je bent echt een tijd bezig voor je dr eindelijk in draf hebt..
terug naar stap is dan weer geen probleem, maar dan is het een luie stap.. en het is heel moeilijk om dr dan weer in draf te krijgen.
We beschikken overigens niet over een bak, we rijden alleen buiten Lachen

Sjapaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 11:40

Ik zou toch een klein spoortje proberen... kan je meteen merken of ze "doof" is voor het been of niet. Ook gewoon heel veel praten/aanmoedigen, dan kan ook nog wel eens helpen...

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 11:42

oefenen, oefenen en nog eens oefenen met overgangen, mijn pony begon 3 jaar geleden ook zo (was idd met sporen gereden), je bent er wel even mee bezig maar dan heb je ook wat.

Animalcare

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 12:15

Hoi JustBepr0ud,

Ik heb je stukje gelzen!
vervelend dat je verzorgpaard zo langzaam is, het kan best zijn dat er zo veel aan haar mond getrokken is dat ze nu denk van ja doe, eerst moet ik langzamer en nu weer harder lopen? misschien is het zo en misschien niet je weet het nooit! Je kan ook met een zweep gaan rijden en tergelijk als je been geeft een tikje geven dat ze dat voelt en zo weer aan leert om op je been te lopen!!!!! (ik heb het zelf ook gehad maar die van mijn moets ik inrijden) en als dat niet werkt dan zal je haar moeten longeren met een lange zweep, een iemand er op een haar zo vooruit jagen en ook been gebruiken zodra er wordt gedrijgt met de zweep. ik hoop dat je dit stukje snapt en werkt ik wens je veel strekte.

Met hulp van de helper........ Ach gut Knipoog Clown

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-07 12:16

Met zweep rijden we al.

Ik was zelf ook al aan't denken om te longeren, maar dan zonder iemand erop.

Animalcare

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 13:11

ja maar als je hem gaat longeren zonder ieman er op leert hij nooit om weer op het been te gaan lopen ik heb zelf ook paarden ingereden en geholpen met het inrijden dus ik weet wel wat er kan gebuiren niet banketstaaf bedoelt maar om je te helpen ik hoop dat je dit snel leest van ik ben op bokt en blijft opbokt dus ik kan terug reageren Groetejes de helper Ach gut Knipoog Clown

Miep20

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 13:13

Consequentie, eerlijk en duidelijkheid zijn hier de sleutelwoorden. Zorg voor didelijke afspraken tussen jou en je paard.
Been is voorwaarts, zelfs bij de zachtste aanraking!

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-07 14:12

Miep20 schreef:
Consequentie, eerlijk en duidelijkheid zijn hier de sleutelwoorden. Zorg voor didelijke afspraken tussen jou en je paard.
Been is voorwaarts, zelfs bij de zachtste aanraking!

Maar hoe willen we dat gaan doen dan? Blijven schoppen tot we een ons wegen?
Dat vind ik nu ook niet echt een oplossing...

Het is wel de bedoeling dat het dat wordt, en daar wil ik dan ook echt aanwerken, maar ik vind het ook een beetje sneu
als we alleen maar moeten schoppen, dan wel of niet met sporen of met een zweep moeten slaan..

tina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 16:52

waar precies gebruik je de zweep?
op een dikke kont geeft weinig effect
een fikse stevige eenmalige tik direct in verband met beenhulp achter je been is vaak duidelijker om ze wéer vlot te krijgen
op op schouder desnoods
rij niet in weide juist maar ga buiten rijden ,meeste paarden vervelen zich in weide met rijden

schoppen word probleem alleen maar erger van net als sporen ze went eraan en doet haar straks niks meer
desnoods komt er maar iemand bij die haar aandrijft met longeerzweep in land als op druk van kuit niet vooruit word gegaan

is ze voor de wagen vlotter?

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-07 16:54

Ik weet niet hoe ze voor de wagen is, ze heeft er voor gelopen maar dat hebben wij nog niet gedaan.
We rijden ook niet in de weide maar juist alleen buiten.
Ik zal eens proberen achter het been inderdaad.. een dikke kont heeft ze zeker haha en dat is dan ook de plaats waar die dan wel gebruik wordt.

o0marije0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 17:01

Misschien eerst even een tijdje gaan longeren. Zodat ze goed aan de hulpen en voorwaarts is. Dat als je vraagt om draf dat dit niet eerst 3 rondjes waggelen is. Nee meteen actief draven. Als ze gevoelloos is voor de longeerzweep is zou je er een eng plastic zakje aan vast kunnen maken. Het is niet de bedoeling dat je met alle geweld het paard vooruit gaat schoppen. Dat werkt alleen maar averechts. Het paard vind werken dan alleen maar minder en minder leuk..

Vraag me af hoe een paard zo stomp voor hulpen kan zijn. Ach gut

Diesel54

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 17:26

Als je gaat rijden in de bak is het errug handig als iemand in het midden staat met een longeerzweep. Hoef jij niet zo te schoppen en meppen (wat je denk ik al geen lekker gevoel geeft) en over het algemeen reageert een paard/pony daar wel goed op. Doe dit een aantal keren en op de momenten dat ze niet voorwaarts aan het been is de longeerzweep erbij, maar natuurlijk ook je been eraan.

Succes.

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-07 17:35

Dankjewel voor de tips Lachen
Eens kijken wat we ermee kunnen doen en hoe ze erop reageert.

jSophiaF

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 21:46

Hallo,

Ik heb ook een haflinger die dood was voor me been.
Het kost tijd en gedult om dit te verbeteren.

Een spoor helpt niet.

Probeer je been zo stil mogelijk te houden. Pas zodra zij terug valt, geef je been, iets niet te veel.
Reageer ze niet, dan een goede tik met desnoods een kort zweepje achter je been, desnoods neem je in elke hand een tikje.
Gaat ze vooruit, dan belonen met je stem en gelijk been stil.

Het handigste is om haar aan de longe dit aan te leren. Jij er op, en iemand anders aan de longe, die haar alleen met de longeerzweep naar buiten houdt, zodat jij je handen vrij hebt om haar naar voren te krijgen.

Je zal merken dat ze het veel fijner gaat vinden als ze niet telkens aan gespoort word, en al gauw beter op je been hulpen gaat reageren.

En probeer haar op dieet te zetten.
Mijn merrie staat ook 24/7 op het land, krijgt alleen als hapje zemelenpap, is alleen maagvulling.
Veel rijden, desnoods naar buiten als ze dat wel leuk vind. Dan lopen ze wel en dan kan je ook je been proberen stil te houden.

Veel mensen rijden of haflingers en fjorden anders dan op een "normaal" rijpaard. Omdat ze nou eemaal een andere voorwaarts hebben. Gaan ze gauw al vaker drijven en daar word je haffie of fjord door voor het been.

Succes.

Ik weet niet waar je staat met je paardje, als het in de buurt is, wil ik wel een keer komen helpen.

Groetjes Jolanda

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 21:50

Je kan haar ook aan de longe actief maken voor stem, dat kan je dan onder het zadel weer toepassen. Aan de longe is dit makkelijker te controleren omdat je precies het effect ziet, los ook altijd alles naar voren op; naar voren is belonen!
Hoe hard of hoe zacht ze ook naar voren gaat, ze doet het wel en dus is het goed.

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-07 08:53

Oké bedankt voor de tips Haha!

Ik ga eens kijken inderdaad of het met longeren gaat lukken Lachen
@ Freya, ik woon een eindje uit de richting dus langskomen zit er niet in hahah

inge_aryn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 09:14

Is ze wel gewoon goed gezond?

Wat je ook nog zou kunnen proberen is veel overgangen. Bijvoorbeeld van stap naar galop. Worden ze vaak erg voorwaarts van.

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-07 09:47

Die overgangen zijn een beetje onmogelijk, aangezien je dr al nauwelijks in draf krijgt.

Ze is verder gewoon gezond.

Bellex

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 12:30

al krijg je haar nauwelijks in draf, toch veel overgangen...het is wel het allerbeste om ze voorwaarts te krijgen. Gewoon uitbundig belonen als ze op je been reageerd en een tikje als ze het nie doet. Als ik de 1e 10 minuten veel overgangen rij, heb ik een hete maar voorwaartse haflinger. Als ik het niet doe drijf ik me een ongeluk