[GZ] goudentip aandeteugel rijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

chan_spetter

[GZ] goudentip aandeteugel rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-07 21:38

heey,

ik heb een haflinger, die best sterk is.
en ik kan me moeilijk ontspannen als zij loopt te klieren. Boos!
ik rijd nu tijdelijk even met elastiek(voor mijn ontspanning en voor het paard nat.)
ze loopt echt te klieren met mij( op de teugels hangen) en dan ga ik trekken, omdat ik hara niet meer kan houden.(wat ik probeer te voorkomen). Bloos
maar als ze eenmaal goed loopt gaat alles goed. ik rijd ook veel voltes, dat gaat nu wel goed.
maar ik zie heel veel paarden ontspannen aandeteugel lopen, dat wil ik graag ook bereiken met mijn haflinger. Bloos
heeft er iemand een goede tip voor mij? want ik wil niet meer met elastiek rijden, ik wil lekker ontspannen rijden Haha!

gr chantal

capopjekop

Re: [GZ] goudentip aandeteugel rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-07 21:39

Trekken werkt averechts als je paard gaat hangen. Beter kun je haar dan goed voorwaardwaards rijden, als ze dan weer licht in haar hoofd word ga je weer in het tempo rijden waar je in reed. Verder veel overgangen en wendingen maken, dan komt de ontspanning vanzelf

Whoops1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-07 21:41

Les nemen met je pony?
Iemand die je hierin begeleid en jou ziet rijden met je
pony kan je hier veel beter bij helpen dan wij zo vanaf bokt.. Lachen

Succes!

saaraah

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-07 21:43

Je kunt haar misschien af en toe bijgezet longeren, dus met een touwtje eraan (niet met elastiek) touwtje vanuit tussen de benen aan de longeersingel, dan door het bit, dan terug naar de lage ringetjes aan de zijkant vd longeersingel. Je kunt ook eventueel met touwtje rijden. Op een elastiek gaan ze nog wel makkelijk hangen. Ook les nemen met je pony, en goed voorwaarts blijven rijden, veel voltes, wendingen, overgangen..

chan_spetter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-07 21:45

okee bedankt Haha! hebben jullie misschien ook tips om te voorkomen dat ik ga trekken en zij terug trekt?

Liedje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-07 21:45

capopjekop schreef:
Trekken werkt averechts als je paard gaat hangen. Beter kun je haar dan goed voorwaardwaards rijden, als ze dan weer licht in haar hoofd word ga je weer in het tempo rijden waar je in reed. Verder veel overgangen en wendingen maken, dan komt de ontspanning vanzelf

Mee eens Ja
Overgangen rijden, denk eens niet aan dat je hem aan de teugel wilt. Gewoon relaxed rijden, middendraf arbeids draf even heel zacht draven en dan weer harden voltes rijden slangevoltes galopje erdoorheen dan als je paard helemaal los is kan je je pas echt bezig houden met aan de teugel. Laat je paard eens naar binnen kijken en naar buiten enz.

Liedje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-07 21:47

chan_spetter schreef:
okee bedankt Haha! hebben jullie misschien ook tips om te voorkomen dat ik ga trekken en zij terug trekt?

Hand stilhouden sowieso. Als jij gaat trekken is het niet zo gek dat ze terug trekt handen rechtop beetje omhoog(handen mogen het zadel niet raken) en drijven denk maar dat je een beetje teugel geeft, dat is dan voor jou gevoel zo, maar misschien is dat niet zo! Neem sowieso een keer les, dan is er iemand die constant op je let en telkens als je trekt kan zeggen:He!

Stippie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-07 22:06

chan_spetter schreef:

In elk geval niet terug trekken. Blijven inwerken met je handen en proberen te ontspannen (praten tegen je paard helpt daar vaak voor, want dan moet je ademhalen).
En het maakt niet uit als je je handen wat lager hebt, sterker nog als je je handen wat lager houdt en wat wijder dan wordt je beestje ook makkelijker nageeflijk. Natuurlijk moeten je handen wel weer omhoog en op 1 plek komen.. Maar eerst maar je paard krijgen waar je hem hebben wilt en dan weer langzaam met je handen naar de plek waar ze horen.

Als jij niet trekt maar inwerkt dan heeft je paard ook niks te trekken. En als hij dan toch trekt probeer dan mee te gaan in zijn beweging met heel je arm en je niet uit je zadel laten trekken.

Het is lastig zo uit te leggen, maar gewoon blijven proberen.
Uiteindelijk komt het helemaal goed.
Enige wat ik niet zou doen als ik jou was (maar ik ben tegen dat soort dingen, omdat je het heel goed zelf kan) is hulpmiddelen gebruiken. Steek er zelf wat langer tijd in en dan lukt het ook. Maar dat is mijn mening..

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-07 22:09

Handen iets weider houden kan idd helpen. Je moet daar alleen wel mee uitkijken dat je ze niet vast gaat zetten. Ik ben het ook eens over die opmerking over les nemen. Heb je al les met je pony?

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-07 22:10

Constant op je zelf letten, onstpannen,ontspannen ontspannen,en gewoon rijden, paard komt vanzelf wel.
belangrijkste tip, gewoon les nemen.
want aan de teugel is niet het begin!

Handen wijder zetten vind ik niet zo'n goede tip, dat word dwingen,en daarn handen bij elkaar krijgen is lastig aan te wennen weer.

Animalcare

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 04:35

Hey,

ik had je bericht gelezen!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Ik kan je zegen dat Haflingers echte deugnieten zijn hahahahahaha

Nee oke, je moet hem een keer gaan longeren met bijzetteugels en goed vooruit houden je moet er ook voor zorgen dat hij/zij zich niet kan omdraaien je moet hem dus constants voor zijn! ik zelf vindt met stiek rijden niet fijn ze worden altijd zo super heet onder het zadel!!!!!
Maar het kan best zijn dat je een anderen bit moet gaan gebruiken zoals een du bbelgebrokken-watertrens die is niet super scherp maar wel goed om haar/hem naar beneden te kregen en zodra hij/zij nageeft ook terug nageven.

Ik heb zelf Haflingers in gereden en ik kan zeggen ze zijn leuk,lief,deugnieten. maar ook bok graag hahahahahahaha

Met hulp van de helper Ach gut Knipoog Clown

Jinte

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 04:49

Ik heb zelf een tinker, in het begin ook een giga-hanger als ik d'r ontspannen wou laten lopen.
Elke keer als ze ging hangen heb ik been gegeven, verder niks. Desnoods een zacht schopje dat ze ineens "schrikt" en niet meer gaat hangen. Elke keer als ik been gaf ben ik blijven vragen voor aan de teugel, en ze liep voordat ik op vakantie ging perfect. Ik had echt bijna niks in m'n handen...
Ik hoop dat je er iets aan hebt...

marieke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 09:49

im te zorgen dat jezelf niet gaat trekken zou ik een halstertouw om zij hals doen en die samen met je teugels vasthouden...dan blijft je hand op 1 plek en als je gaat trekken voel je eerts het halstertouw voordat je paard de teugels aan zijn bit voelt trekken....
en mss een paar privelessen nemen zodat je meteen gecorriceerd wordt op je fouten.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 10:55

De gouden tip is: LES
en dan goed les, van een instructeur die bij jou en je paard past. Wat voor de een een goede instructeur is, hoeft dat namelijk voor jou nog niet te zijn.

Wat betreft het trekken: Er was eens iemand (en ik geloof hier op bokt) die een oude binnenband van een fiets gebruikte. Die had ze in haar handen (op de een of andere manier) en ging achter/onder haar zitvlak langs. De bedoeling was dat ze druk bleef houden op die binnenband. Deed ze dat niet, was dat dus duidelijk een teken dat ze terug aan het trekken was. Misschien is dat een idee?
Alleen wel 1 veiligheidstip: zorg dat je de binnenband dusdanig vasthoud dat je hem in geval van nood (bijvoorbeeld een onverwachte val) los kan laten. Het laatste wat je wilt is er af vallen terwijl je armen vast zitten....

Marshaha

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 11:07

vooral niet trekken! dan wordt ie alleen maar sterker, en qua spierkracht kan je het nooit winnen
overgangen, goed uitgevoerd, anders heb je er nog niets aan, van achter vertrekken, goed de achterhand erbij rijden en proberen naar een ontspanning te werken
dat is de tip, en wil ie trekken, GEEF eens; heeft ie niets te trekken

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 11:11

kleine kneepjes en veel drijven, en vooral veel voltetjes rijden en veel loswerkoefeningen en veel schakelingen/overgangen, en stelling en rechtrichten, zulke dingen helpen goed, bij zo'n haflinger die zo trekt, zou ik geen elastiek gebruiken omdat ie dan alleen maar gaat hangen Knipoog Succes!

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 12:55

ik ga mee met bovenstaande tips.
wat ik ook wel eens heb gehoord wat bij iemand gebruikt werd die hetzelfde probleem als jou had, is je elastiek niet aan je paard vastmaken, maar als teugels gebruiken. klinkt raar, maar dus gewoon je elastiek aan het bit vastmaken zoals teugels zitten, teugels eraf, en de stiek als teugels gebruiken. je paard kan nu niet in je hand gaan hangen, en voor jou helpt trekken ook niet. ik weet hier verder niet precies het fijne van, ik weet ook niet zeker of het helpt, maar het is iig een keer te proberen? dit is dus niet om hem aan de teugel te rijden, maar om af te leren terug te trekken..
iig succes!

Jethafa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 13:10

Wat echt helpt is in de hoeken + voltes je binnenhand naar binnen, maar niet naar beneden!! Daarmee gaat ze ronder lopen en ontspant ze. Ook zelf ontspannen, niet proberen haar aan de teugel te sjorren, want dat werkt niet. Liever oefenen met voorwaarts neerwaarts in afwisseling met teugels weer oppakken en voltes rond rijden!

Succes!

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 13:16

Lalidan schreef:
De gouden tip is: LES
en dan goed les, van een instructeur die bij jou en je paard past. Wat voor de een een goede instructeur is, hoeft dat namelijk voor jou nog niet te zijn.

Hier heb ik helemaal niets meer aan toe te voegen.

Verder zou je een strotouwtje kunnen bevestigen aan de ringen van je zadel, haak hier je pinken doorheen, je kan je hand niet meer terugtrekken en bovendien hou je ze dan netjes bij elkaar.
Maar ik zou in eerste instantie zoeken naar iemand die je les wilt geven en iemand van stal of je vrienden die je eventueel zou willen helpen door te kijken als je rijdt en commentaar te leveren als je teveel trekt

chan_spetter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-07 14:28

heej, ja ik heb les bij een ponyclub, maar ik zoek eigenlijk nog iemand die mij echt goed kan les geven,, alleen ze moeten wel bij mij op stal kunnen les geven of het moet in de buurt zijn(als iemand iets weet graag in omg. bergen opzoom /hoogerheide ..noord-brabant)
ja ik probeer mijn haflinger zo veel mogelijk naar beneden te rijden aan de lange teugel. ik zal morgen is proberen om gewoon oefeningetjes te doen en op de ontspanning werken, en als ze licht in dr mond is proberen mooi te laten lopen. en ik probeer gewoon ook niet te trekken, ik heb ook van iemand een tip gehad om met 2 vingers te rijden,zodat je niet kan trekken. ik ga het proberen en vertel natuurlijk wel hoe het is gegaan Haha!(morgen avond zal ik proberen om het erop te zetten):D
qua ontspanning gaat het wel goed met lange teugel maar zodra ik de teugels korter maakt loopt ze echt met dr hoofd in de lucht ..
groetjes chan
ps bedankt voor de reacties Haha!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 16:04

Als er een "gouden tip" zou bestaan voor het aan de teugel rijden van je paard of pony, zouden er niet zoveel mensen zijn die allemaal dezelfde vraag stellen! Er bestaat GEEN gouden tip! Het is les nemen, les nemen en nog eens les nemen! En zeker niet verwachten dat je na 3 lessen al reseltaat ziet. Maar ik begrijp dat je dat nu ook gaat doen! Helemaal goed!

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 17:29

Er is een centraal topic over aan de teugel rijden, staat bovenaan in de onderwerpenlijst.
Het is niet meer de bedoeling een eigen topic daarover te openen en heb daarom even getemd.

chan_spetter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-07 18:16

okee sorry

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 19:10

chan_spetter schreef:
heej, ja ik heb les bij een ponyclub, maar ik zoek eigenlijk nog iemand die mij echt goed kan les geven,, alleen ze moeten wel bij mij op stal kunnen les geven of het moet in de buurt zijn(als iemand iets weet graag in omg. bergen opzoom /hoogerheide ..noord-brabant)
ja ik probeer mijn haflinger zo veel mogelijk naar beneden te rijden aan de lange teugel. ik zal morgen is proberen om gewoon oefeningetjes te doen en op de ontspanning werken, en als ze licht in dr mond is proberen mooi te laten lopen. en ik probeer gewoon ook niet te trekken, ik heb ook van iemand een tip gehad om met 2 vingers te rijden,zodat je niet kan trekken. ik ga het proberen en vertel natuurlijk wel hoe het is gegaan Haha!(morgen avond zal ik proberen om het erop te zetten):D
qua ontspanning gaat het wel goed met lange teugel maar zodra ik de teugels korter maakt loopt ze echt met dr hoofd in de lucht ..
groetjes chan
ps bedankt voor de reacties Haha!

ik zou dan wel oppassen met aan de lange teugel rijden, omdat ie anders aan de korte teugel nog moeilijker kan gaan doen,want het kan zijn dat ie denkt van: als ik moeilijk ga doen met korte teugel krijg ik lekker meer langer teugel Tong uitsteken Snap je?

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 20:46

Aan de teugel.. Wat een heerlijk begrip Pling
viewtopic.php?f=8&t=539775
Er staan vast wel tips bij die geschikt voor je zijn.

Van trekken komt geen ontspanning he, lekker overgangen rijden, tempowisselingen en figuren. Ontspanning opzoeken

edit; oeeeeps, ik zie je bericht nu pas Esther Sigaar