Ik krijg de middendraf maar niet voor elkaar

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ponymeid1

Ik krijg de middendraf maar niet voor elkaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-07 12:52

Middendraf is nooit mijn sterkste punt geweest, alleen toen reed ik een pony die het snapte Clown

Heb een springpaard gekocht die in 3 gangen perfect te rijden is.

Alleen die zijgangen, en middendraf. Daar lijkt ie nog nooit van gehoord te hebben *LOL*
Die zijgangen snapt ie nog redelijk, maar de middendraf is echt een probleem.

Hij is van zichzelf uit al niet de vlotste, als ik hem flink naar voren drijf gaat ie alleen maar hard lopen.
Op concours galoppeert ie gewoon aan Clown

Dus als ik hem naar voren rijd, gaatie thuis alleen maar harder, en valt ie uit elkaar, en lijkt het echt nergens op.
Probeer ik hem bij elkaar te houden en geef ik flink been, snapt ie niet dat ie harder moet draven.
Jaja, het is een beetje een lummel Clown

Enig idee hoe ik dit aan kan pakken? Onwilligheid is het zeker niet, maar hij snapt er gewoon geen hout van Clown

lauralarissa

Re: Ik krijg de middendraf maar niet voor elkaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 16:19

hej
met middendraf moet je paard niet harder gaan maar juist meer verruimen. maak veel overgangen in de draf, stukje langzaam draven en dan weer wegrijden, dan weer langzaam enz.
Hij moet wel meteen reageren met die overgangen.
probeer het ook op de diagonaal en eerst klein stukje verruimen en dan steefds meer uitbreiden, en veel oefenen. Vraag anders je instructeur of hij/zij wat tips voor je heeft

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 16:27

Inderdaad...bij middendraf of uitgestrekte draf moet je paard ruimer worden en niet sneller gaan lopen. Les nemen dus, want ik neem aan dat je dat nu niet hebt?? Anders een ander zoeken als deze al niet weet wat je moet doen om een paard te laten verruimen.

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 16:33

Je moet beginnen met 2 passen verruimen en zo uitbreiden. Mijn pony schoot ook in galop maar met lichte ophoudingen wordt dat beter. Alleen niet gelijk na de 2e keer.

Het was bij mijn pony zo dat toen hij het doorhad wat strekken was, hij alleen maar strekte! is ook niet alles haha

Afbeelding

ps. Hij moest nog leren om niet mijn handen als hangmat te gebruiken

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 16:35

UITSLOVER!!! Nee hoor...ziet er erg goed uit deze uitgestrekte draf, daar krijg je vast veel punten mee op wedstrijden!

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 16:38

klinkt als een probleem met de balans het rechtzijn van achteruit, dit is gewoon trainen trainen en nog eens trainen en blij zijn met 2 stapjes en dat gaan uitbouwen, neem les zodat je hulp hebt Lachen

Jolienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 16:46

Je kunt proberen ( aangezien het een springpaard is Clown ) met balkjes lopen. Je legt de balken dan niet op mooie afstand dat hij er netjes over heen kan draven, maar dat ie net ff wat meer moeite moet doen om bij het volgende balkje te komen, en dus eigenlijk moet 'verruimen' en dat kun je steeds een beetje uitbreiden, steeds balken iets verder van elkaar, en dan krijgt ie vanzelf door dat ie moet verruimen, en niet alleen maar harder om er te komen. ( Zo ben ik zelf ook begonnen met mn paard.. ) Die reageerde zo overdreven op mn been, en spoot er gelijk vandoor. Nu kan ik haar gewoon drijven zonder dat ze er vandoor vliegt, en er zitten af en toe super mooie stukjes tussen Lachen Probeer het je paard in het begin zelf uit te laten zoeken, en hem niet te helpen er over heen te komen, hij moet maar leren dat ie zn best moet doen Knipoog Als je m gaat helpen heeft de oefening niet zoveel nut, en snapt ie naderhand nogsteeds niet dat als jij drijft dat ie verruimen moet en niet versnellen Lachen

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 16:47

aerdenhout1 schreef:
UITSLOVER!!! Nee hoor...ziet er erg goed uit deze uitgestrekte draf, daar krijg je vast veel punten mee op wedstrijden!

heb deze pony helaas niet meer.. Huilen
Plus dat hij hengst was en ik snotneus van 15 en hem nog niet mocht starten..

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-07 15:09

veel overgangen rijden om achter sterker te maken, dan kunnen ze ook meer op achter komen, en dus meer veruimen.

eventueel balkjes leggen, en die steeds ietsje verder uit elkaar leggen, leren ze ook van te verruimen + achter actief te blijven...
een andere optie is op buitenrit gaan, lange rechte zandpaden middendraf rijden ( gewoon overdreven tempo, dat ze net niet in galop vallen, en dan zorgen dat ze blijven draven Lachen ), dan worden ze er vanzelf ook beter en sterker in.

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-07 15:13

Kijk die achterhand is nou niet het probleem, het reageren ook niet. Puur het feit dat ie niet SNAPT dat ie moet verruimen.

Dat idee met de balkjes is erg handig! Dat ga ik eens proberen!

aerdenhout1 schreef:
Inderdaad...bij middendraf of uitgestrekte draf moet je paard ruimer worden en niet sneller gaan lopen. Les nemen dus, want ik neem aan dat je dat nu niet hebt?? Anders een ander zoeken als deze al niet weet wat je moet doen om een paard te laten verruimen.

Jammer van je overdreven suggestieve opmerking. Sorry maar ik denk dat we een kleine miscommunicatie hebben... Ik weet dat de draf moet verruimen, maar hij gaat sneller, dát is het probleem. En het lijkt naar mijn idee echt nergens op. Les heb ik gewoon, alleen hier ben ik met mijn instructrise nog niet uitvoerig mee bezig geweest.
Laatst bijgewerkt door ponymeid1 op 11-08-07 15:25, in het totaal 2 keer bewerkt

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-07 15:16

mijn paard snapte ook niet dat ze kon/moest veruimen die ging alleen maar harden en rennen, en viel dan dus uit elkaar.

ik heb het dus voor elkaar gekregen om hem van achter sterker te maken, en nu begint ze wat te veruimen, maar het ene paard pakt het dan natuurlijk ook weer makelijker op dan de ander, iig succes! Lachen

marieke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 09:53

ik zou het gewoon met degene die les geeft goed doornemen en daar op trainen...ik lees dat je al wedstrijden rijd dus dan moet het in je les zeker behandelt worden.... en elke week getraind worden in de les...mss kan je een prive les nemen?

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-07 10:24

Tuurlijk train ik het ook wel in de les, heb 2x per week dressuurles. Maar was benieuwd of jullie nog tips hadden Lachen

Jolienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 13:23

marieke2 schreef:
ik zou het gewoon met degene die les geeft goed doornemen en daar op trainen...ik lees dat je al wedstrijden rijd dus dan moet het in je les zeker behandelt worden.... en elke week getraind worden in de les...mss kan je een prive les nemen?

Ze heeft haar 1e wedstrijd achter de rug ja... Dan kun je nog niet alles perfect verwachten Knipoog

Algemeen: Iedereen concludeert ook gelijk dat je geen les hebt.. Waar ze dat dan weer vandaan halen..
Mijn paard is ondertussen 8 en kent nog maar de 1e beginselen van middendraf, en ze wordt al 4 jaar bereden. ( En dus al 4 jaar les, waarvan zo'n 2 jaar ook elke week privé.. ) Het zegt dus allemaal, helemaal niets Knipoog

Ze vraagt of wij tips hebben, niet of we willen zeuren dat ze maar les maar gaan nemen Knipoog

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 13:27

Misschien iets meer druk houden op je teugel waarmee je gaat proberen te voorkomen dat ze harder gaat. Misschien heb je te weinig druk op je teugel en verder oefening baart kunst. Ik heb er veel op getraind met longeren.

Dniekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 13:33

na al die tips van anderen,,

zorg ook dat je genoeg verschil ziet,, dus voor de middendraf in de hoek bijv iets verzamelder gaan rijden, dan de middendraf, en dan terugnemen, klein stukje verzamelder en weer gewoon.

Jolienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 13:39

Dniekje schreef:
na al die tips van anderen,,

zorg ook dat je genoeg verschil ziet,, dus voor de middendraf in de hoek bijv iets verzamelder gaan rijden, dan de middendraf, en dan terugnemen, klein stukje verzamelder en weer gewoon.

Zijn idd veel mensen die dit doen, maar het moet dan wel ZO minimaal dat de jury niet ziet dat je verzameld Knipoog Want ik heb dus zondag bij een jury geschreven, en waar een heel aantal mensen dit deed. Nou dan heb je dus gewoon een lager cijfer te pakken, omdat je eigenlijk gewoon alles en iedereen zit te bedonderen Tong uitsteken En dit kregen ze dan ook op hun protocol.. Niet verzamelen voor middengangen.

Het zou zonde zijn van je punten, en eigenlijk bedonder je natuurlijk vooral jezelf, want door wat terug te rijden lijkt het alsof je als je wegrijdt, ineens veel meer verschil hebt.. En dat is natuurlijk allemaal schijn. Knipoog

Tuurlijk kun je een ietsiepietsie verzamelen, maar het moet wel zo minimaal zijn dan, dat de jury het niet merkt.. En dat is lastig Lachen ( En je geeft jezelf het gevoel een betere middendraf te rijden, terwijl je dat eigenlijk niet doet, dus je punten kunnen dan tegenvallen, en dan baal je ook Lachen )

Dniekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 13:44

minimaal ja Ja

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-07 16:58

Daar zit idd ook wat in. Probeer hem in de wending sowieso nooit op volle toeren te laten draven, ook omdat je in een wending zit. Hij kan wel hard draven Clown Maar dat verruimen zit er niet in.

Bedankt voor jullie tips. Heb vandaag niet kunnen rijden wegens geblesseerde arm, maar denk dat het morgen wel weer lukt, en dan ga ik er eens goed mee aan de slag. Was vorige keer eerste Bloos alleen voor de middendraf (2x per proef) dus elke keer onder de 5, omdat ie gewoon geen pas verruimd.. Het moet dus beter kunnen Lachen

lauralarissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 17:52

hej
bekijk ook wat je jury bij je middendraf heeft geschreven en vraag anders ook je jury om tips. Die weten vaak ook wel handige tips om dingen te verbeteren.

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-07 17:54

D'r staat helaas weinig behalve:

mag meer en springt aan in galop

lauralarissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 18:18

ow okej..daar heb je idd niet veel aan.
ga het lkkr in je les oefenen met je instructrice en heb er veel geduld mee. succes nog met je arm

johanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 20:04

les nemen scheelt vaak al. balken lopen maar wat ruimer. als je hem voorwaards rijd naar middendraf moet jij net optijd begrensen met een ophouding dat hij niet in galop schiet en dit is wel even oefenen want dat doe je echt niet ineens. ook kun je op een buitenrit proberen te versnellen en dan net begrensen met de ophouding. hier doen ze meestal meer zo aan leren en dan in de bak uitbouwen, buiten doen ze meestal beter. maar proberen waard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 20:07

Kawa vond dat ook moeilijk
In galop was hij sterk genoeg van achter, toch was dat in draf anders

Bouw het op uit kleine stukjes.
Beter 2 goede passen dan 10 slechte.

ook om die achterhand er goed bij te betrekken kun je hem een paar meter SB rijden en vandaaruit schuin oversteken in middendraf
Ook hier beginnen met 2 passen.

En uiteraard les halen, zonder dat gaat het niet Lachen

PollyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 20:11

Ik ben er mee bezig aan de longe. Ik longeer haar voor het rijden aan de bijzet en tik met de zweep de achterhand er heel erg onder. Gaat super nu ook tijdens het rijden word het steeds beter.