Reactie op been!?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nieke__

Reactie op been!?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-07 19:18

http://album.partyflock.nl/15304988.jpg

Ik rijd nu een jaar op mijn palominoruin van 4, hij is bij iemand anders ingereden.
Maar er is een probleempje dat ik niet op kan lossen!
Hij geeft weinig tot geen reactie op been!

Ik heb heel Bokt uitgeplozen en dingen geprobeerd, veel belonen, afwisseling, consequent zijn enz enz.. maar het helpt gewoon bijna niet :S

Toen hij bij mij kwam reed ik hem alleen met zweepje, toen was hij niet vooruit te branden(misschien heeft het aan het inrijden bij die ander gelegen :S) mij werd gezegd dat dit jongigheid was en het snel zou verbeteren. Hij wordt nu telkens wel IETSJE vlotter.. maar het is gewoon zo minimaal dat ik elke training opnieuw moet beginnen en dus geen stap vooruit ga.

hij heeft een goede conditie, het is geen "zwaargebouwde" pony en hij loopt hele dag buiten en is vrolijk, ga wel eens met hem wandelen, vind ie heerlijk Knipoog

Heb aantal wedstrijden gehad en gaat super qua resultaten, maar toch wil ik hem niet telkens door de proeven heendrijven!

Ik rijd hem vaak een goed half uur, en meestal is hij een tikkeltje bezweet onder het zadel, ik begin met 5 minuten stappen, laag, ontspannen en rond. Dit doe ik hetzelfde in de draf en galop en het laatste kwartiertje pak ik hem er wat meer bij. hij schuimt vaak lekker, rij overgangen, veel figuren en laat hem tussendoor vaak even 2 rondjes met langeteugel stappen.

hij loopt in zn gangen heel constant, en ook in de aanleuning, die is licht en veert fijn. Maar ik kan moeilijk verruimen, hij houd het tempo zelf niet vast en ik moet hem veel te vaak weer ff wakker maken.

Het rare, als ik bijvoorbeeld hulp voor galop geef, dan galoppeerd hij keurig aan, middengalop ook geen probleem, hulp voor wijken, hij wijkt keurig naar de plek waar ik heenwil, kan hem rechtstellen, terugwijken, halthouden en weer wegdraven. maar in de draf loopt hij teveel op been, en ik heb na vanalles geprobeerd te hebben nog steeds niet gevonden waarop hij zelf lekker doorloopt en ik hem niet steeds moet bijdrijven.

ik rij heel veel overgangen, heb afwisseling in mijn training en probeer nieuwe oefeningen om hem soepel en oplettend te houden, maar als ik er een simpele middendraf uit wil rijden krijg ik hooguit een versnelling.

jullie denken nu misschien, zij heeft vast continu de spoor erin staan en stompt hem gewoon af! nee, ik rij bewust thuis zonder spoor en soms op wedstrijd/ponyclub weer met(ik heb de kleinste knopjes), ik heb Z gereden en weet dat de spoor geen oplossing is om hem voor mijn been te krijgen, maar voor de verfijning van de hulpen.

Wie heeft er tips om hem voor mijn been te krijgen?

ps. hij staat op normaal krachtvoer, zadel past perfect en gebit is laatst nagekeken.

First_Unique

Re: Reactie op been!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 19:40

ja ik had het eerst ook! toen ben ik met sporen gaan rijden maar idd wat jij zegt, hij werd alleen maar boos als ik hem aanspoorde met die dingen!! dusja en met bokken kwam ik ook niet vooruit.. misschien toch wat langer rijden op een dag ofzo? ik weet het niet, ik hoop dat je er uitkomt!! succes verder!

Stippie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 19:50

Tsja, denk dat het echt kwestie is van uitproberen en blijven zoeken.
Ik heb 2 paarden, waarvan de 1 ontzettend makkelijk op de hulpen is en uit zichzelf al heel makkelijk nageeft. En echt voor je wil werken. Hij moet ook gereden worden op beloning, het is een superbeestje, mar die veel sturing nodig heeft. ALs je boos wordt dan wordt hij nerveus en bang en dan gaat alles fout.

Terwijl mijn andere (loopt Z1 met winst) moeilijk nageeflijk loopt (althans bij mij, want degene die hem uitbrengt met springen loopt ie meteen goed), maar wel ontzettend op het been is. Ik moet hem eerst een 3 kwartier goed doorrijden en dan pas wordt ie nageeflijk en gaat het perfect. Het heeft overigens vrij lang geduurd voordat ik erachter was hoe hij nou werkt (hihi alsof het een machine is). Want alle oefeningen gaan perfect (wissels al om de 4 passen), maar nageeflijk zijn bij mij, doet ie gewoon pas na drie kwartier. En ik heb alles al geprobeerd om hem eerder te krijgen, maar lukt gewoon niet. Ja tenzij ik hem naar beneden 'trek', maar daar doe ik niet aan.

De andere ruiter die met hem springt overigens ook niet, maar die zal wel meer met het beessie hebben of hem beter aanvoelen. Sowieso rijdt hij op een veel hoger niveau dan ik Haha!

swatch

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 07:44

ik lees in je verhaal dat je paard eigenlijk goed aan de hulpen staat, alleen niet op je been wil verruimen en in de verruiming dan weer terug valt. Begrijp ik hieruit dat hij in de arbeidsgangen wel uit zichzelf beter blijft lopen? Weet niet wat bij jou in de omgeving de mogelijkheden zijn om buiten te rijden, maar je zou eens met een ander paard buiten kunnen gaan rijden. En dan laat je dat paard voorop lopen in een hoger tempo. Jouw pony/paard zal bij dat paard willen blijven en zal ook sneller willen lopen. Zo zou je er dan een middendraf uit kunnen rijden en die zal jouw pony langer willen volhouden als in de bak. door dit te oefenen wordt je pony constanter in de middendraf zonder dat je steeds hoeft te drijven. Als dat dan beter gaat, dan zul je er in de bak vast ook minder last van hebben.

Nieke__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-07 09:19

dankje swatch Lachen

dat klopt inderdaad, verruiming is het moeilijkste maar ook de arbeidsgangen loopt hij nog niet helemaal uit zichzelf, dat is beter aan het worden! maar het probleem is dan een beetje, elke training moet ik opnieuw beginnen met het aan mijn been maken, na een tijdje loopt hij opzich netjes aan het been in arbeidstempo, maar als ik er de volgende dag weer opstap moet ik weer helemaal "overnieuw" beginnen.. het lijkt net alsof hij de combinatie been=voorwaarts niet heeft geleerd :/
ik weet ook niet wat er die maand bij het inrijden is gebeurd, want het was een doerak.. kan het dan zo zijn dat ie teveel op zn donder heeft gehad in het begin? en het dus simpelweg gewoon niet snapt?

ik kan wel 15 minuten buitenrijden, maar helaas zijn er verder geen mogelijkheden om langer buiten te rijden.
maar ik ga het zeker proberen!

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 13:03

Ik citeer even een paar stukjes tekst uit een topic. Als je wilt geef ik je het topic wel even.

fiekhe schreef:
Liedje_ schreef:
Ja inderdaad heb vandaag wat technieken uitgeprobeert.. veel overgqangen rijden consequent zijn. Na het been een tik gegeven nog 1 en weer overgangen, hielp een beetje, maar niet veel. Ga morgen weer technieken in dit topic proberen.

Je kan ook niet verwachten dat er van de ene dag op de andere een reuze grote verandering inkomt. Dat gebeurt beetje bij beetje. Vooral bij paarden die het vroeger doodnormaal vonden dat ze geen reactie moesten geven & dat ook een hele tijd hebben gedaan. Ik zou eerst je paard netjes aan het been zetten vooraleer je echt overdreven overgangen gaat rijden. Overgangen kan je nl. niet goed rijden als je paard niet aan het been is. Hij wordt er wel actiever van, maar je zal steeds erg sterke hulpen moeten geven om hem in een gang 'hoger' te zetten. Dat is niet de bedoeling! De bedoeling is dat hij eerst al netjes aan het been loopt.

Begin al met een actieve stap aan te nemen. Eerst een slenterstap nemen en dan een actieve draf vragen, dat gaat niet samen. Begin al in het tempo dat jij wilt krijgen. Geef eens een (kleine!) beenhulp om te zien hoe hij reageert. Reageert hij niet, herhaal je sterker (ev. dan al een klein tikje van de zweep achter je been). Reageert hij nog niet, tik van de zweep (achter je been) + je benen er krachtiger bij. Reageert hij belonen! Reageert hij nog niet: geef echt eens een harde tik (desnoods op z'n kont) en je benen geven ook een extra sterke hulp (je mag echt een shop geven). Schiet hij in draf: belonen, het is in dit geval wel niet gewenst, maar hij reageerde toch dus dat verdient een beloning.

Ook kan je stap-stilstand-stap gaan oefenen, als hij beter aan het been is. Nadien ga je ook in draf werken op het aan het been zijn. Je vraagt 1x een rustige hulp om in draf te gaan. Geen reactie? Harder herhalen. Nog geen reactie? Wees eens streng: nu móet hij echt in draf gaan! Als hij in draf zit hou je een 'normaal' tempo aan. (dwz niet slenteren maar ook niet te snel) Doe wat temposchakelingen. Dus, eens een verzameld drafje, kleine beenhulp -> actievere draf. (vergeet niet: geen reactie = sterker herhalen, nog geen reactie = echt cordaat gaan zijn & reactie= belonen!)

Als hij dan wat beter aan het been loopt kan je extra op overgangen gaan werken, dan zal je niet zo hard je best moeten doen om een gang 'hoger' te zetten. Daar wordt hij ook actiever van, dus da's mooi meegenomen. Ook in galop kan je het beste tempowisselingen doen. En echt consequent zijn & blijven! Altijd, altijd,altijd beginnen van een kleine hulp. Geen reactie wilt zeggen sterker herhalen. Nog geen reactie wilt zeggen even heel cordaat optreden om te zeggen dat het duidelijk genoeg is! (te veel ongehoorzaamheid mag je echt niet dulden!) En als hij reactie geeft altijd belonen! (niet vergeten! Zo leert hij wat hij wel moet doen. Anders krijgt hij alleen maar sterke hulpen maar daar leer ie niets van.)

Misschien heb je er wat aan, ik weet het niet Lachen.

Nieke__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-07 14:14

Fiekhe bedankt!

ik kan hier inderdaad wel weer een beetje mee vooruit Lachen
ik train al een beetje op deze manier, maar er staan toch weer nieuwe dingen in Lachen

zou ik de topic ook nog mogen?

groetjes!

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 14:19

Nieke__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-07 14:21

dankje ! Haha!

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 14:24

eLLe_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 14:38

Rijd je nog steeds met zweepje of niet?

Een van de paarden die ik rijd, begon ook steeds slechter te reageren op de hulpen. Dan krijg je al snel de neiging om steegs grotere hulpen te gaan geven maar dan stompt hij juist af. Dan gaf ik een kleine hulp, geen reactie: dezelfde hulp met een tikje van de zweep erbij. Hij reageert dan direct omdat hij niet op de zweep wordt gereden, zeg maar. Na een paar keer de hulp te geven en bij te tikken ging hij weer gewoon op kleine hulpen reageren en zo kun je je hulpen steeds kleiner maken.
Dus als hij wel op grote hulpen reageert kun je ze langzaam gaan afbouwen.

Hopelijk heb je er iets aan... en succes verder Knipoog

Nieke__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-07 14:44

ja ik rij nog steeds met zweepje
ik ben consquent, 1x lichte hulp, geen reactie is grote hulp.
maar na een aantal meters is hij alweer bijna terug in zn eigen tempo Knipoog

vanochtend ging het trouwens best goed, heb allerlei dingen in de bak gelegd(paraplu/wollen deken om overheen te draven/balkjes/kegels om te slalommen) en hij was best goed actief Lachen
lette goed op en zelfs een klein middendrafje kwam eruit!

maar meer tips zijn natuurlijk altijd welkom Lachen

Blue_Dreamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 15:52

Mag ik ten eerste iets zeggen? Wat een supermooie pony heb je daar :| Serieus geweldig hoe 'ie eruit ziet! *ja, mijn verzorgpony eerst was ook palomino gefokt, maar er kwam een andere kleur uit xD*

Zelf heb ik een tijdje ook een ander paard gereden wat slecht op het been reageerde. Ik probeerde licht de hulpen te geven, en wanneer het paard er niet op reageerde gaf ik hem een tik met de zweep. Het klinkt misschien hard, maar het paard ging er wel veel beter naar luisteren. Later hoefde ik mijn beenspieren maar iets aan te spannen en meteen reageerde ze Lachen

Blue_Dreamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 15:54

Btw, zie nu ook dat de staart wit is. Hoe doe je dat toch? De witte staart van mijn shet x Welsh is na 1 dag al geel tot bruin Tong uitsteken

Nieke__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-07 15:59

Blue_Dreamer schreef:
Mag ik ten eerste iets zeggen? Wat een supermooie pony heb je daar :| Serieus geweldig hoe 'ie eruit ziet! *ja, mijn verzorgpony eerst was ook palomino gefokt, maar er kwam een andere kleur uit xD*

dankjewel Lachen
maar het leuke, zijn vader en opa zijn platenbont!
en zijn moeder is een moddervette C pony cremello Tong uitsteken

dankje voor de tip Lachen
ik ben hier al mee aan het werk, maar een zweepje doet hem niet zoveel helaas Tong uitsteken

en over de staart.. zilvershampoo kan helpen Lachen
mijn pony poept netjes in 1 hoekje, dus staart en lichaam blijven goed schoon Knipoog

groetjes!

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-07 15:14

je kunt er wel sporen aan gaan hangen om hem aan het been te krijgen maar daar zijn ze niet voor, sporen zijn om de hulpen te verfijnen.....

ik heb mijn paard, van begin af aan gelijk geleerd aan het been te zijn, geen spoortje om, zweepje erbij, been geven, geen reactie even kriebeltje met de zweep, geen tik ofzo, gewoon even aanraken..... na een paar keer had ze het zo door, en als je dan been geeft en je krijgt reactie dan natuurlijk belonen!
en nu hoef ik amper mijn been aan te leggen of ik krijg reactie. Knipoog

succes iig! Lachen

Nieke__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-07 16:01

Dankjewel!

Vandaag ging rijden heel goed!
ben erg concequent geweest, (zonder sporen, maar met zweep) en hij pakte het super op!
liep heerlijk ontspannen laag en rond Lachen

dankjullie!

Nieke__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-08 22:40

Na veel oefenen is het gelukt, dus nu maar een slotje?

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 11:44

Je hoeft je topic niet opnieuw omhoog te schoppen hoor Clown .
Er worden alleen maar slotjes op topics gedaan wanneer het nodig is; omdat het bv. erg onvriendelijk wordt, een discussie die uit de hand loopt, een dubbelpost, een te oud topic dat heropend wordt etc.

Verder: fantastisch dat het gelukt is, je ziet wat je met consequentie kan bereiken Ja.