Inrijden, GROOT probleem!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

StillAngel

Inrijden, GROOT probleem!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-07 12:13

Ik rij al een tijdje FNRS proefjes maar sinds kort is het inrijden een probleem. Meer rijden en oefenen kan ik niet want het is een manegepaard. Nu het probleem; Als ik opstap dan gaat het paard meteen al raar doen (heb 2 wedstrijden met 2 verschillende fjorden geprobeerd maar doen allebei zo raar) Het is misschien dat die paarden niet zo goed alleen kunnen rijden want ze gaan meteen vliegen achter andere paarden aan en dan zijn ze weer rustig anders gaan ze steigeren en bokken en keihard hinniken en rennen. Hoe komt dit? Ik snap er echt niks van, en met de wedstrijdbak doen ze dan ook al vervelend, vorige keer ging het helemaal mis, paard ging andere kanten op, en alle figuren waren bijna mislukt (was gelukkig evengoed nog geslaagd Tong uitsteken )

Wie kan me helpen? Tong uitsteken

Orange_peach

Re: Inrijden, GROOT probleem!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 12:17

Als deze pony's gewend zijn van enkel maar achter andere paardjes aan te rijden met beginnertjes op hun rug, is het vrij normaal dat ze nu een beetje in paniek raken als ze alleen moeten rijden. Daarbij komt dat het oorspronkelijk kuddedieren zijn.
Misschien een idee om te vragen aan de eigenaar van de manege/lesgever of deze pony's vooraan kunnen lopen in de lessen? Als ze op kop lopen kunnen ze iig al niet "plakken" aan de vorige, moeten ze zelf dus wel lopen?
succes!

OP

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-07 12:23

Orange_peach schreef:
Als deze pony's gewend zijn van enkel maar achter andere paardjes aan te rijden met beginnertjes op hun rug, is het vrij normaal dat ze nu een beetje in paniek raken als ze alleen moeten rijden. Daarbij komt dat het oorspronkelijk kuddedieren zijn.
Misschien een idee om te vragen aan de eigenaar van de manege/lesgever of deze pony's vooraan kunnen lopen in de lessen? Als ze op kop lopen kunnen ze iig al niet "plakken" aan de vorige, moeten ze zelf dus wel lopen?
succes!

OP

Ja dat wilen ze wel graag dat die paarden voorop lopen maar dan schiet ie gelijk weer achteraan en wordt het een zooitje in de les Clown

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 13:40

Tja gewoon er mee bezig gaan met je instructeur. De pony is kennelijk erg onzeker in z'n eentje en gaat liever achter wat vriendjes aan.

Safrane

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 13:43

Een goede manier om bijvoorbeeld toch te oefenen:

Vraag eens of je niet eens af en toe een half uurtje privéles kan krijgen? Zo kan je samen met je instructeur werken aan het gedrag van de pony, en zo zal de pony zich (hopelijk) na een tijdje wel zekerder voelen!

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-07 15:04

Safrane schreef:
Een goede manier om bijvoorbeeld toch te oefenen:

Vraag eens of je niet eens af en toe een half uurtje privéles kan krijgen? Zo kan je samen met je instructeur werken aan het gedrag van de pony, en zo zal de pony zich (hopelijk) na een tijdje wel zekerder voelen!

Ja maar ik krijg binnenkort nog 1 prive les en heel veel ruiters rijden op hem dus dat half uurtje maak tmisschien niks uit als iedreen hem zijn gang laat gaan, maar als je hem een tik geeft dan vliegt ie keihard vooruit dus dat helpt ook niet

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-07 17:25

Niemand meer? Kom op, ik ben van plan te stoppen met rijden omdat ik toch helemaal niks opschiet en niemand helpt me om te kijken ho eik rij enzo. op de manege. Ik kan gwoon helemaal niet rijden terwijl ik het wel al 4 a 6 jaar doen ofso ik snap er niks van ze moeten altijd bij mij op hol slaan, en anderen kunnen rustig inrijden want bij hun doet het paard nooit is

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 18:23

Tja, wat verwacht je aan antwoorden? Je geeft duidelijk aan waar het probleem waarschijnlijk zit: in het alleen zijn. Daar dus toch eerst maar mee aan de slag dan. Privéles nemen, paard (eventueel aan de hand) eens een keer alleen ergens mee naar toe nemen, voorop lopen in de les....
Het lijken de meest logische antwoorden.

Verder geef je aan dat paarden zich bij jou soms anders gedragen dan bij andere mensen - dat lijkt een rijtechnisch probleem waar je samen met je instructeur uit moet komen.
Misschien kun je eens goed kijken naar die andere mensen: wat doen zij anders dan jij? Rijd je rustig, geef je je paard vertrouwen, ben je consequent in je hulpen? Het is waarschijnlijk allemaal niet zo ingewikkeld, maar je zult wat tijd moeten nemen om een plan te maken om je problemen op te lossen.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 21:10

Ja als de pony bij jou anders reageert dan bij andere moet je echt naar je instructeur. Dan is een makkelijkere pony en wat meer privélessen misschien een goed idee. Vraag aan je instructeur wat je anders moet doen. Luister goed, heb vertrouwen dat het uiteindelijk lukt. Paardrijden is niet altijd even makkelijk. Ik heb ook wel periodes gehad van 'oh god, ik stap nooit meer op een paard, dit lijkt nergens op' Maar dat lag altijd meer hoe ik mezelf voelde (moe, prikkelbaar, niet zoveel zelfvertrouwen). Als je erop gaat zitten met het idee: 'het wil toch niet, hij gaat toch wegrennen' Tja dan gaat hij wegrennen, daar denk je namelijk aan. Paarden doen graag wat je van ze vraagt. Als je denkt aan dat ze raar gaan doen, je daar al naar gedraagt, zullen ze in de meeste gevallen ook raar gaan doen.
Ze zijn namelijk gewoon zo gevoelig dat ze daarop reageren.

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-07 09:14

Evelijn schreef:
Ja als de pony bij jou anders reageert dan bij andere moet je echt naar je instructeur. Dan is een makkelijkere pony en wat meer privélessen misschien een goed idee. Vraag aan je instructeur wat je anders moet doen. Luister goed, heb vertrouwen dat het uiteindelijk lukt. Paardrijden is niet altijd even makkelijk. Ik heb ook wel periodes gehad van 'oh god, ik stap nooit meer op een paard, dit lijkt nergens op' Maar dat lag altijd meer hoe ik mezelf voelde (moe, prikkelbaar, niet zoveel zelfvertrouwen). Als je erop gaat zitten met het idee: 'het wil toch niet, hij gaat toch wegrennen' Tja dan gaat hij wegrennen, daar denk je namelijk aan. Paarden doen graag wat je van ze vraagt. Als je denkt aan dat ze raar gaan doen, je daar al naar gedraagt, zullen ze in de meeste gevallen ook raar gaan doen.
Ze zijn namelijk gewoon zo gevoelig dat ze daarop reageren.

Ja bedankt voor die antwoorden alle 2. Meer prive les mag k ook niet nemen das te duur volgens me ouders. En voorop rijden zei ik al dat dat niet lukte. En ene makkelijkere pony lukt ook niet, want ze hebebn de paarden ingedeeld in catorgieen (makkelijkste paarden bij makkelijkste proefjes, daarna iets moeilijker bij de iets moeilijkere proefjes enzovoort)

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 09:56

Dan moet je misschien eens bij een andere manege wat lessen nemen, want kennelijk krijgt deze manege het niet voor elkaar om jou verder te helpen.

CeesRinko

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 10:00

ik reed ook altijd op van de manege pony's .. als je ze dan achter de anderen weg stuurde. dan werden ze kwaad,, en ging of heel hard galoperen, weer naar de kont van de andere pony..
toen ben ik maar met een "eigen" pony de les in gegaan.. Lachen

Bonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 13:57

het klinkt alsof je zelf heel gespannen bent. probeer zelf meer te ontspannen dan gaat je pony dat ook meer doen. daarbuiten kan je is vragen of je op een pony mag die wel alleen kan lopen. miss dat het dan wat beter gaat.

als je echt het idee hebt dat je niks meer leert op de manege zul je toch moeten gaan kijken naar een andere manege.

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-07 15:44

lativia1 schreef:
het klinkt alsof je zelf heel gespannen bent. probeer zelf meer te ontspannen dan gaat je pony dat ook meer doen. daarbuiten kan je is vragen of je op een pony mag die wel alleen kan lopen. miss dat het dan wat beter gaat.

als je echt het idee hebt dat je niks meer leert op de manege zul je toch moeten gaan kijken naar een andere manege.

Dat gespannen komt omdat er somige ruiters in me les zijn die heel irritant naast me gaan rijden terwijl ik weet dat mijn paard gaat trappen en daarom wordt ik gespannen. Als ik helemaal alleen ben ben ik juist heel ontspannen.

En naar andere manege mag ook niet van vader, omdat hij het wel goed vind zo

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 15:49

Misschien moet je instructeur eens vragen of hij dan wat wil zeggen over dat. En anders.. ach ze weten dat de pony trapt.. het is hun stomme fout als er wordt getrapt niet die van jou.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 15:52

Ik vind dat je wel heel makkelijk je probleem op allemaal anderen afschuift. Als diezelfde pony's het bij anderen niet doen, dan ligt het dus aan je eigen rijden. Klinkt heel hard, maar jij bent de enige die er wat aan kan doen. Wij kunnen vanaf onze computertjes niet zien wat er bij jou misgaat, dus tips geven is heel moeilijk zo. De enige die je erbij kan helpen is je instructeur, verder niemand. En geloof me, je kan nooit rijden. Iedere keer leer je weer bij, en iedere keer komen wel andere problemen naar voren waar je weer oplossingen bij moet bedenken. En dat is nou juist wat paardrijden zo leuk maakt. Je bent nooit uitgeleerd!

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-07 18:01

Angela_ schreef:
Ik vind dat je wel heel makkelijk je probleem op allemaal anderen afschuift. Als diezelfde pony's het bij anderen niet doen, dan ligt het dus aan je eigen rijden. Klinkt heel hard, maar jij bent de enige die er wat aan kan doen. Wij kunnen vanaf onze computertjes niet zien wat er bij jou misgaat, dus tips geven is heel moeilijk zo. De enige die je erbij kan helpen is je instructeur, verder niemand. En geloof me, je kan nooit rijden. Iedere keer leer je weer bij, en iedere keer komen wel andere problemen naar voren waar je weer oplossingen bij moet bedenken. En dat is nou juist wat paardrijden zo leuk maakt. Je bent nooit uitgeleerd!

[zelfde naam als mij heb je Tong uitsteken ] Ja maar misschien doen ze het bij anderen ook wel maar de paarden waar zij op rijden is nooit degene war ik op rijdt. Ik rijdt op vrij kleine en de grootste mag ik nooit op terwijl die jusit wat braver zijne n als ik dat dan vraag worden ze boos of weten ze het niet zeker

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-07 07:24

ik denk dat je zelf teveel dingen zit te bedenken als je aan het rijden bent, van wat er allemaal kan gebeuren (en meestal gebeurd dat dan ook ) probeer eens als je aan iets negatiefs denkt diep in te ademen (en ook weer helemaal uit) en positiever te doen en tegen je zelf zeggen ik kan het en ik kan wel rijden en oefeningen rijden.

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-07 19:03

montyjansen schreef:
ik denk dat je zelf teveel dingen zit te bedenken als je aan het rijden bent, van wat er allemaal kan gebeuren (en meestal gebeurd dat dan ook ) probeer eens als je aan iets negatiefs denkt diep in te ademen (en ook weer helemaal uit) en positiever te doen en tegen je zelf zeggen ik kan het en ik kan wel rijden en oefeningen rijden.

Als ik dat doe, ga ik daarna weer negatief denken, van; o nee toch niet wat banketstaaf ik nou Clown

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 07:03

Blijf diep in ademen en ook weer uit en positiever doen blijf oefenen. gaat goed komen.
Blijf doorgaan je kan het,een ander kan het, dus jij ook. Whoosh!

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 08:48

Diverse mogelijkheden: Stop een poosje met proefjes rijden en les lekker door.
Vraag aan instructeur of trice of hij/zij na de les een keer een proefje wil oefenen.
Misschien mag je een keer vrij rijden, zodat je alleen met de pony in de bak eens kan oefenen. Dit is niet zo duur als priveles.
Wat ik zelf wel laat doen bij sommige pony's die lastig zijn met losrijden: Helemaal niet losrijden maar lekker aan de hand even stappen of longeren ofzo. Dan heb je al die stress met het losrijden niet. Oha werkt dit heel erg goed.
En verder natuurlijk lekker blijven rijden en lessen. Je rijdt paard voor je plezier hoor, en die proefjes is echt het belangrijkste niet.

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-07 18:16

shan schreef:
Diverse mogelijkheden: Stop een poosje met proefjes rijden en les lekker door.
Vraag aan instructeur of trice of hij/zij na de les een keer een proefje wil oefenen.
Misschien mag je een keer vrij rijden, zodat je alleen met de pony in de bak eens kan oefenen. Dit is niet zo duur als priveles.
Wat ik zelf wel laat doen bij sommige pony's die lastig zijn met losrijden: Helemaal niet losrijden maar lekker aan de hand even stappen of longeren ofzo. Dan heb je al die stress met het losrijden niet. Oha werkt dit heel erg goed.
En verder natuurlijk lekker blijven rijden en lessen. Je rijdt paard voor je plezier hoor, en die proefjes is echt het belangrijkste niet.

Vrijrijden mag ik niet van vader, omdat hij dan denkt dat er niemand naar je kijkt en je dan valt enzo en het paard super druk gaat doen. En ik ben al een hele poos gestopt met proefjes.

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 19:31

Dan blijven er nog diverse andere tips over. Knipoog

rode_aardbei

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 20:34

probeer zoveel mogelijk hiermee te oefenen neem misschien eens een keer een priveles en rij gewoon door zonder je hier aan te ergeren zoals de anderen al zeggen is het vrij normaal als ze altijd met meerdere pony's lopen en dan dit gaan doen!

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-07 08:42

rode_aardbei schreef:
probeer zoveel mogelijk hiermee te oefenen neem misschien eens een keer een priveles en rij gewoon door zonder je hier aan te ergeren zoals de anderen al zeggen is het vrij normaal als ze altijd met meerdere pony's lopen en dan dit gaan doen!

Oke dank je. Priveles heb ik wel gekregen voor mijn verjaardag , dat ga ik nog doen vlak voor een wedstrijd