inrijden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

siouk

inrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-07 10:46

hallo,

ik heb een pony van 7 jaartjes ongeveer. (waarschijnlijk nog jonger). een shetlander hengst. ik zou hem graag willen inrijden. zadelmak is hij maar hoe moet ik nu beginnen met inrijden? als ik erop zit bijt hij naar benen. als ik druk geef dan word hij heel vervelend. dus ik weet niet goed wat ik nu moet doen. kunnen jullie mij misschien helpen? hoe doen jullie het met jullie paardjes?

problemen bij de pony:
-bijt naar je benen als je druk geeft.
-durf steigeren en bokken
-heb geen zadel :s (spaar ik voor maarja)
...

midgie

Re: inrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 11:23

Denk dat je wat meer grondwerk kan doen en wat dingen leren zoals wijken voor druk op de grond, ook kan het zijn dat hij bijt naar je been dat je teveel druk geeft.
Zadelmak is bijna elk paard wel , maar het gaat om het beleren en daar gaat tijd in zitten , ik leer alle oefeningen eerst vanaf de grond.
Je kan ook een paard goed beleren zonder zadel, maar doe het met beleid of zoek hulp

Ilsex

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 11:25

De pony die ik in heb gereden deed precies hetzelfde, ook een shet ! als ik erop wilde bijten en bokken en steigeren. Ik heb het langzaam opgebouwt, ik ben er gewoon op gaan zitten en als hij wilde bijten gewoon een klein waarschuwingstikje geven, dan maar bokken hoor maar hij MOEST het afleren het kan niet dat een pony blijft bijten ! dan gewoon wat stappen en misschien een drafje proberen en het zo steeds meer opbouwen.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 13:12

Hulp zoeken.....
Blijkbaar weet je nog niet zo heel goed hoe het wat je moet doen om een pony te beleren. Begin er dan ook niet aan zonder hulp.
Een pony verpesten is 100000X makkelijker en sneller gedaan dan een pony correct beleren, en een verkeerd beleerde pony corrigeren duurt dan nog eens zo'n 100000X langer....
Bespaar jezelf en je pony die ellende en zoek hulp van iemand die het vaker gedaan heeft.

siouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-07 14:48

ja, ik heb hulp van iemand (had hulp infeite) maar die is toen gestopt met te helpen :s dan probeerde ik het maar alleen maar het lukt helemaal niet. maar ik zal nog eens goed zoeken

Animalcare

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 03:32

Hallo,

ik heb je verhaaltje gelezen.
Maar je moet wel weten waar je aan begint een of je hulp kan krijgen van iemand? want alleen gaat dat niet leuken. Sorry maar ik rij zelf ook paarden in een er komt zoveel bij kijken je moet iemand hebben die je vertrouwd en iemand die de kennis er voor heb.

Ik kan je helpen maar dan moet je me wel vertrouwen!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

zoals je weet zijn hengsten al niet super makkelijk en shetlanders ook niet dus dan kan je al een pittige combi krijgen, ik zou ook graag willen weten hoe oud je bent????

Maar ik zou hem eerst gaan longeren met een zadel op zijn rug een de beugelriemen lang houden, vervolgens gebruik je ook bijzetteugels ook al zeggen ze van ja dat is niet nodig want hij heeft een kleine nek NIET OPLETTEN!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
gewoon doen maar dan ga je hem in het rond longeren, als hij meegeeft dan beloon je hem er voor. kijk als je hem goed er door heen heb gelongeerd, dan ga je er op zitten en dan moet iemand hebben die je Shetlander vast houdt zodat hij niet gaat staken en kan bijten of zich kan omdraaien. ( tussen haakjes als je hem longeerd moet je hem goed voor uit houden hij mag niet stoppen of zich om draaien) Hij wordt vervellend omdat hij die druk niet snapt hij zal denk ik ook niet snappen hoe het stuur werkt?????????? maar als je naar links wilt dan ga je belagelijk met je arm een kant opstekken met de teugels zodat jij hem de juiste richting op wijst als waaren. je zou ook een zweep er bij moeten houden om hem vooruit te houden, niet om hem te slaan maar om te dreigen Vingers aflikken dan krijg hij de kans niet om om te draaien en te gaan bijten. en goed is goed dan moet je hem ook niet verder gaan pushen. Prbeer hem ook als je hem gelogeerd heb met bijzetteugels dan als je de volgende dag rijden brobeer dan weer duidelijk te zijn en hem aan de teugel te krijgen want dan geeft hij zicheen beetje over ik hoor het wel als je meer prblemen heb.

Met hulp van de helper Ach gut Haha! Tong uitsteken Pling

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 18:30

siouk schreef:
ja, ik heb hulp van iemand (had hulp infeite) maar die is toen gestopt met te helpen :s dan probeerde ik het maar alleen maar het lukt helemaal niet. maar ik zal nog eens goed zoeken

lijkt me een strak plan Lachen want dit dondersteentje kan jij niet in je eentje

siouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-07 10:07

zijn er hier mensen die in de buurt van zomergem wonen in belgie?

Animalcare

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-07 16:53

He sjouk hoe is het verder gegaan heb je mijn berichtje nog ontvangen zo niet zeg het ff dan stuur ik je een nieuwe

Animalcare

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-07 16:59

He Sjouk hebben jullie een treinstadoin?????? groeten de helper

siouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-07 12:00

nee, ik heb geen bericht van je ontvangen. een treinstation? neje, in gent ligt er 1tje maarja Tong uitsteken

Animalcare

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 13:39

He Sjouk,

weet jij misschien hoe ik van Roosendaal naar jou toe kan komen of misschien je ouders ik heb geen idee

Animalcare

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 13:58

He Sjouk ik hoop dat je dit berichtje snel leest!!!

Ik heb gebeld met de treinstatoins om tevragen hoe ik precies in zomergem kan komen maar nu moet ik alleen weten waar ik ongeveer in zomergem moet zijn. Want als je wilt kunnen we afspreken en kan ik een keer naar jou toekomen om je te helpen met je pony!!! maar jouw ouders moeten het ook goed vinden. Ik hoop dat je dat een leuk idee lijkt. maar ik kan zelf niet op je paardje rijden omdat dat ik 1,82 ben een bijna 100 kilo weeg ik ben niet rond hoor hahahahahahaha maar gewoon stevig hahahaha nee echt waar ik hoop dat ik je kan helpen. bel mij of laat je ouders dat doen dan horen ze dat je geen raar iemand aan de telefoon hebt maar gewoon een meisje van 18 jaar. mijn nummer is 0610163012, Ik hoop ook dat je de juiste spullen hebt voor je pony om hem in te rijden. en als je niet vaak op bokt bent en wel contacht wil gewoon bellen dan lossen we samen het probleem op en dan kan jij weer lekker gaan rijden en je ouders hoefen ze niet meer druk te maken ik geef ook les dus wat je wilt je kan me vertrouwen!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
ik heb zelf ook paarden ingereden en ik weet hoe vrustrend het kan zijn groetjes K.... B........ zet mijn niet voledig op bokt .
Met hulp van de helper

inma

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 14:12

@Animalcare: Je naam zet je niet volledig op bokt, maar je telefoonnummer wel?!?! Verward Lijkt me niet zo handig...

Animalcare

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 14:13

Ja je hebt gelijkt maar dat komt omdat dat meisje niet anders kan berijken kwa mails en zo!

inma

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 14:22

En een pm sturen?

Lay

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 14:55

Ik zou hem eerst stem commando's aan leren zodat je geen "druk" hoeft te geven. Mijn paard is ook net ingereden. Ik ben aan de longe begonnen. Eerst rustig stappen 10 minuten en zo heb ik de tijd opgebouwd. Tussen door ook wat draven en in het begin alleen je stem. Zorg wel dat ie ook goed door heeft wat stoppen is. Begin daarna tijdens je stem commando licht te drijven. Dit opbouwen en goed belonen door braaf te zeggen of een andere term. Suc6 ermee

Sjapaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 15:07

Ja met de stem lijkt me ook een heel goed punt!! daar kan je al zoveel mee bereiken als je pony dat eenmaal gewent is..

Animalcare

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 16:23

wat is een pm

Diesel54

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 18:30

Animalcare schreef:
wat is een pm

Onderin elke post(berichtje wat iedereen plaatst) staat een knop "pm" . As je daarop klikt kan je een persoonlijk bericht sturen die alleen de persoon waar je je aan richt kan lezen.

Marthe__

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 22:59

ik denk dat je paard ook vooral nog niet weet wat er gebeurd.. en dat ie daarom waarschijnlijk bijt, bokt en steigerd. ik zou gewoon heel rustig aan beginnen.. zodat ie weet wat er op zijn rug zit.,.

siouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-07 16:16

okeej ; bedankt al voor de vele reactie's

TwistedGames

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 17:41

Die is wel heeel erg enthousiast of niet soms..?

siouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-07 11:11

ikke??