paard blijft tandenknarsen als die aan het werk wordt gezet

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Emaartje

paard blijft tandenknarsen als die aan het werk wordt gezet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-07 00:11

als ik aan het dressuur rijden bent doet mijn paard altijd tandenknarsen uit verzet...wie herkent dit en wat kun je eraan doen? alles is al nagekeken zadel tanden enz..gr emaartje

Merlijn

Re: paard blijft tandenknarsen als die aan het werk wordt gezet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 00:57

Tandenknarsen hoeft niet alleen uit verzet te zijn, het kan ook een uiting van onbehagen of spanning zijn.
Heeft hij misschien toch last van het zadel? Sommige paarden hebben een echt brede zadelkamer nodig. Van de voorkant vh zadel tot helemaal naar achteren, moet je dan 4 vingers naast elkaar tussen de kussens door kunnen halen.
Ik weet niet wat je er mee rijdt, wat nl ook kan is dat er lichamelijk of geestelijk even te veel van hem gevraagd wordt, m.a.w. hij kan het dan net niet verwerken.
Als je een buitenrit maakt, doet hij het dan ook? Ben je misschien hard aan het trainen op, voor hem, nieuwe dingen?
Hoe lang doet hij het al?
Doet hij het ook op een ontspannen buitenrit, tijdens het longeren, zonder zadel of longeersingel?

Chantelle25

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 10:44

Als het een uiting is van "verzet", lijkt het mij verstandig om het eens anders aan te pakken. Kijk eerst waar je paardje moeite mee heeft, hoe je dit op een leuke manier kan aanleren. Het moet geen dwang of ergenis bij beide oproepen. Probeer is even een andere oefening en kom later terug op de moeilijke oefening. Het kan hem gewoon even teveel zijn op dit moment, lichamelijk nog niet sterk genoeg ? Er kunnen zoveel redenen zijn, probeer aan te voelen waar het fout gaat.

stef_sweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 10:46

hallo ..

mijn paard doet het een ander paard na hem toe loopt
ook als hij word gevoerd en het iets te lang duur gaat hij tandenknarsen
wie weet wat je hier aan kan doen??
wie weet hoe dit komt?

Chantelle25

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 10:57

stef-sweety, het kan een slechte stalgewoonte zijn. Maar niet echt bevoordelijk voor zijn gebit, het knarsen. Kan zijn dat het zijn manier van reageren is, vaak moeilijk af te leren. Je kan er moeilijk altijd bij in de stal blijven staan.

Met rijden kan je hem wegdraaien of ervoor zorgen dat hij zich meer op zijn gemak gaat voelen zodra er een ander paard bij in de buurt komt. Beloon hem zodra hij/zij het niet meer doet. Soms hebben ze een nare ervaring aan over gehouden, waardoor ze gaan slaan of bijten, die van jou knarst.

Succes !

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-07 11:42

mijn zadel is helemaal oke!!pas bij zadelmaker geweest ligt helemaal juist,maar hij wordt gewoon erg eigenwijs als hij moet werken als je hem aan het werk zet aan de teugel rijden enz...
met buitenrit geen problemen doet die het niet,longeren ook niet
maar het tandenknarsen is dus niets aan te doen zeg maar gewoon een gewoonte dan?

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 11:47

Als hij het met buiten ritten niet doet en met longeren ook niet, is het denk ik toch iest wat er niet lekker gaat onder het zadel,
Dus kan het stres zijn of ergens misschien toch pijn , misschien door jou houding en zit, allemaal dingen waar je naar kan gaan zoeken, een mooie uitdaging vind ikzelf altijd, om zo te gaan rijden dat het paard niet knarst en er ook plezier in heeft.

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-07 11:55

midgie schreef:
Als hij het met buiten ritten niet doet en met longeren ook niet, is het denk ik toch iest wat er niet lekker gaat onder het zadel,
Dus kan het stres zijn of ergens misschien toch pijn , misschien door jou houding en zit, allemaal dingen waar je naar kan gaan zoeken, een mooie uitdaging vind ikzelf altijd, om zo te gaan rijden dat het paard niet knarst en er ook plezier in heeft.

nou zadel kan gewoon echt niet is op maat gemaakt voor hem bredere boom en opnieuw opgevuld is een week geleden en hij knarstte ook voor die tijd voor het zadel nog en dat doet hij als hij geen zin heeft enz en boos is zelfs af en toe bokken erbij,heb vanavond les kijken hoe het dan gaat dan vermeld ik het hier even oke gr emaartje

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 12:20

Ik zeg ook niet dat het aan het zadel ligt, maar dat hij met trainen onder het zadel knarts geeft aan dat er iets niet lekker zit bij hem , dat kan net zo goed jezelf zijn die iets doet wat hem niet lekker voelt, probeer eens met trainen een keer zonder zadel of zonder bit te rijden , hij krijgt ergens iets negatiefs door met trainen , want met buiten rijden doet hij het niet .

Amazone_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 15:08

Mij lijkt het ook verstandig om eens een keer iets anders uit te proberen en kijken hoe je paard daar op reageerd...
Ik ben het ook wel eens met midgie.
Misschien als jij iets aan je manier van rijden doet, kijk hoe die daar op reageerd, of als iemand anders erop rijdt, dan kan jij met eigen ogen zien wat er gebeurt...

Ik wens je in iedergeval veel succes ermee Haha!

Nieke__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 17:38

Heb je al eens bedacht dat de aanleuning niet helemaal correct kan zijn? heb je bijvoorbeeld de achterhand nog niet actief genoeg dat hij gaat dragen, dan kan het best zo zijn dat je vooraan net een tikkeltje teveel in je hand hebt. Omdat dit niet fijn is voor je pony kan het best zijn dat ie dat laat merken door te knarsen.
zorg dat je zelf netjes in balans zit, zacht en meeverend contact houden en heeeeeeeeeeeeeeeeel veel overgangen rijden.
dit betekend niet: uitstrekken een langezijde, dan weer bijna op de plek draven en vervolgens wéér uitstrekken.. als je voelt dat je pony aanzet om zijn pas te verlengen hou je je hand zacht en stil en laat je hem op je zit terug komen Knipoog

Tip. als ie een oefening netjes uitvoert zonder knarsen, uitstappen! goed belonen of eventueel even vrolijk houden door een klein bosritje om te ontspannen. Als je dit volhoud en je niet laat verleiden om er met je hand wat aan te doen, zal het erg snel verbeteren Lachen

suc6! Haha!

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-07 22:48

Nieke__ schreef:
Heb je al eens bedacht dat de aanleuning niet helemaal correct kan zijn? heb je bijvoorbeeld de achterhand nog niet actief genoeg dat hij gaat dragen, dan kan het best zo zijn dat je vooraan net een tikkeltje teveel in je hand hebt. Omdat dit niet fijn is voor je pony kan het best zijn dat ie dat laat merken door te knarsen.
zorg dat je zelf netjes in balans zit, zacht en meeverend contact houden en heeeeeeeeeeeeeeeeel veel overgangen rijden.
dit betekend niet: uitstrekken een langezijde, dan weer bijna op de plek draven en vervolgens wéér uitstrekken.. als je voelt dat je pony aanzet om zijn pas te verlengen hou je je hand zacht en stil en laat je hem op je zit terug komen Knipoog

Tip. als ie een oefening netjes uitvoert zonder knarsen, uitstappen! goed belonen of eventueel even vrolijk houden door een klein bosritje om te ontspannen. Als je dit volhoud en je niet laat verleiden om er met je hand wat aan te doen, zal het erg snel verbeteren Lachen

suc6! Haha!

ik denk inderdaad dat dit het is ja dusveel schijnovergangen rijden zeg maar...gr emaartje

Nieke__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 09:04

Ja, schijnovergangen en afwisseling in het rijden Lachen
wissel de dingen die hij ontzettend leuk vind, af met iets dat hij moeilijk vind. voorbeeld: vind hij schijnovergangen moeilijk? en springen juist heel leuk? zet dan een aantal kleine sprongetjes neer, en rij tussen de hindernissen eens een schijnovergang, of rij veel bochten langs de hindernissen en bij elke hindernis een schijnovergang terug of vooruit Lachen door de bochten krijg je hem ook nog eens goed op 2 teugels!. Zo combineer je leuk met minder leuk/moeilijk Knipoog

suc6! Haha!

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-07 22:37

even update van mij,vandaag op de les ging het weer erg goed,niet ge tandenknarst gelukkig,was denk ik dan toch iets te sterk met de hand zelf hopelijk gaat het nou beter

Nieke__

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 11:00

Super Lachen

Miep20

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 13:14

Misschien zou je ook eens een ander bitje kunnen proberen. Maar probeer het eerst op de manier hoe je nu bezig bent. Dat klinkt namelijk ook goed!

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-07 13:43

Miep20 schreef:
Misschien zou je ook eens een ander bitje kunnen proberen. Maar probeer het eerst op de manier hoe je nu bezig bent. Dat klinkt namelijk ook goed!

het bit wat ik nu heb loopt hij verders goed op dubbelgebroken bit vna sprenger met aurigan gr emaartje

Taat88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 18:29

Bij mij lag het aan het bit misschien een ander bitje....