vragen over paard beleren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jessiii

vragen over paard beleren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-07 23:26

hey
ik heb net een nieuw paard..
hij heet bliksem
nou heb ik vragen
hoe krijg ik hem te weten wat longeren is..
want hij wil niet naar buiten lopen en de zweep ziet hij als een speeltje
en wat zijn alle volgende stappen en hoelang moet ik alles doen enz.

nog een andere vraagje over me andere paard
hij kauwt erg veel op zijn bit is dat erg??
voor de rest doet hij zijn bit makkelijk in enz.

Kusjes!

Miemserik

Re: vragen over paard beleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 23:41

Je zou het kunnen proberen met iemand in het midden en iemand er naast dat ie door krijgt wat de bedoeling is..

Yonne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 15:24

Natuurlijk kunnen een hele hoop bokt-mensen je vertellen wat ongeveer de stappen zijn voor het inrijden van een paard. Maar als jij het hier leest betekent het niet dat jij het met je paard dadelijk kan. En je paard weet nog niks en moet alles nog leren, het is nu vooral belangrijk dat je hem alles duidelijk ''uitlegt'' niet dat je zelf nog moet leren hoe het moet. Haal er eens iemand bij die er verstand van heeft en vaker paarden heeft ingereden Knipoog Dan kunnen jullie samen eens kijken hoe je dit paardje alles kunt leren Knipoog inrijden doe je zowiezo niet alleen en al helemaal niet als je het nog nooit gedaan hebt.
Verder voor het longeren: paardje goed de stemhulpen leren aan de hand (halt,stap,draf) en dan iemand erlangs laten lopen terwijl jij de longeerlijn vasthoud zodat ze doorkrijgt wat de bedoeling is.

Vaak is kauwen op het bit een teken van ontspanning en dus alleen maar goed Knipoog

Liesje_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 15:26

Helemaal eens met het bericht van Yonne, haal er iemand bij die er verstand van heeft en ga niet zelf aan lopen klooien!

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 15:29

Ik ben met mijn 3 jarige begonnen met freestyle en toen ging het longeren vanzelf eigenlijk, ik hoef nu alleen nog maar te wijzen welke kant ze van me weg moet en ze gaat keurig netjes.
Is echt een aanrader om daarmee te beginnen, je leert het dier ook heel goed kennen op die manier.

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 15:31

Mee eens met bovenstaande berichten.
Het klinkt alsof je totaal geen kaas hebt gegeten van jonge paarden, dus laat het doen door iemand die weet waar ie het over heeft. Als je zelf gaat lopen klooien zit je straks met een compleet verpest en onhandelbaar paard.

Jethafa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 15:31

Ja maar midgie, daar heeft ze nu niet zo veel aan. Ze heeft volgens mij meer aan iemand die haar helpt! En ik ben het verder met de rest eens, zoek mensen met ervaring om je te helpen!

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 15:44

Jethafa schreef:
Ja maar midgie, daar heeft ze nu niet zo veel aan. Ze heeft volgens mij meer aan iemand die haar helpt! En ik ben het verder met de rest eens, zoek mensen met ervaring om je te helpen!

Waarom heeft ze niets aan freestyle?? Juist dat kan haar helpen om het paard te leren op een cirkel te lopen, je kan het ook zien als gewoon los longeren en ze moet zeker ook iemand zoeken die haar daarbij kan kan helpen natuurlijk,

Minidroppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 16:03

Waarom ga je proberen je paard zelf in te rijden, terwijl je nog niet eens weet hoe je je paard moet leren longeren sorry maar doe het dan samen met een meer ervaren ruiter. De kans is heel groot dat je zo weer een paar verknalt. Je ziet vooral veel ponys die helemaal verkeerd zijn ingereden. Het lijkt makkelijk maar daadwerkelijk is het niet zomaar iets is wat je doet..

Wel succes!
Maar als ik jou was zou ik in iedergeval iemand met ervaring om hulp vragen!

Jessiii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-07 21:30

dank jullie wel allemaal Lachen
nartuurlijk is er ook iemand bij die er veel verstand van heeft!
ik ben dom maar zo dom ook weer niet haha!
ik heb mijn vorige paard gekocht toen hij 3 maanden onder het zadel was en amper iets kon en die heb ik veel geleerd het beleren weet ik wel hoe het moet ik dacht misschien dat er wat extra tippen zouden komen..
dank jullie:)

Yonne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 22:15

Ik begrijp dat extra tips van pas kunnen komen. Maar elk paard is verschillend en zal anders op bepaalde dingen reageren. Wij kunnen dus niet zeggen hoe lang je een ding moet doen en wanneer je met iets nieuws kan beginnen. Dat kan als je paard er klaar voor is, als hij helemaal begrijpt wat de bedoeling is en wat je van hem wil kun je weer een stapje verder proberen. Levert dat heel veel stress op, ga je weer een stapje terug en zoek je de rust weer op. Niks aan de hand, volgende keer probeer je het gewoon opnieuw, gewoon een teken van onbegrip Knipoog