Springt de pony überhaupt niet aan of springt hij verkeerd aan?
Mijn paard had (en heeft) nog steeds een erg grote voorkeur voor de linkergalop. Rechtsom sprong ze altijd links aan.
Wat bij mij heeft geholpen is haar eerst recht te gaan rechten. Ze was een linksgebogen paard en moest op rechts sterker worden in haar bespiering en door het rijden van veel overgangen en tempowisselingen moest ik haar achterhand nog beter trainen.
Toen de galop aan de beurt was maakte ik er een gewoonte van om eerst de rechtergalop met haar te oefenen voordat ik linksom ging galoperen (dat kan ze immers uitstekend op de hulpen aanspringen). Iedere keer dat ze verkeerd aansprong, weer terug nemen, weer rustig voorbereiden en opnieuw aan laten springen. Als ze het goed deed uitbundig belonen, een rondje galop, terug pakken en weer opnieuw proberen.
Op een gegeven moment had ik haar zover dat ze op de hulpen voor de linkergalop (want die waren bekend) ook rechtsom goed aansprong. Weer een stapje verder gekomen dus maar nu was het zaak om haar op de hulpen van de rechtergalop goed rechts aan te laten springen. We zijn nu alweer een maandje of 6 verder maar ze spring tegenwoordig gewoon op de hulpen voor de rechtergalop rechtsom aan. Alleen als ze nog te gespannen en nog niet soepel genoeg is springt ze verkeerd aan.
Voor mij is het dus zaak om haar eerst voldoende soepel te krijgen in haar lijf en goed recht gericht te hebben voordat ik de rechtergalop ga trainen.