HELP!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

IvarDonja

HELP!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-07 13:17

Hallo allemaal,

Ik heb een paar maanden gelede een ander topic geopend over het beruchte huppeltje van mijn pony zie hier voor het verhaal:

http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=8&t=795389&hilit=

Ze is er dus nog steeds niet mee gestopt, ze doet het nog steeds. Gewoon in draf, met tempo, zonder tempo, lange teugel, noem het maar op! Ik word er zo langzamerhand een beetje gek van en verlies een beetje het plezier in het rijden. Het is echt een rot gevoel, je word helemaal uit je ritme gegooid. Ik heb alles al geprobeert, een elastiek, verschillende ervaren mensen erbij. En kom maar maar niet tot een oplossing.

Het aller ergste vind ik, is dat ze het bij andere mensen niet doet. Maar wat doe ik dan verkeerd? Ik ben der eigen baasje! Ik rij in draf gewoon normaal, ik kom niet te hoog uit m'n zadel (voorheen wel), probeer met een lekker tempo te rijden, heb de teugels op de goede maat. Ik snap er niks van.

De meeste mensen zeggen het gaat wel over, maar het duurt inmiddels nu alweer 4 maanden, ik kan gewoon niet meer normaal op m'n pony rijden, ja buiten, lukt het wel.

Eerst deed ze het bij iedereen en zelfs aan de longe, maar nu alleen nog bij mij!

Heeft iemand misschien tips, misschien een idee van een oorzaak, want ik weet het echt niet meer!!

Alvast bedankt, groetjes Linsey

Starbreeze

Re: HELP!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 14:23

LinseyDonja schreef:
probeer met een lekker tempo te rijden,

Kan het zijn dat je haar net over haar tempo laat gaan?
Sommige paarden doen het bv als ze een uit elkaar gevallen middendraf laten zien. Heeft puur te maken met de ah die er niet bijgereden wordt.

Probeer eens veel stap/draf overgangen te rijden (paar pasjes draf en weer terug naar stap) en dan zo dat jij de controle over iedere pas hebt en de draf als het goed gaat steeds langer te doen. Probeer een overgang uit zoveel mogelijk pasjes te laten bestaan zonder harder te gaan.

IvarDonja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-07 16:56

@ Starbreeze: Ik had eerst juist het idee dat het kwam omdat ik haar onder haar tempo liet lopen, vandaar dat tempo, maar of ik haar nu eronder of erboven laat lopen ik vind die overgangen wel een goed idee. Ik ga het zeker proberen!! Er zit een logica in als je erover nadenkt.

Gewoon jij bent de baas, en zodra ze niet meer 'huppelt' steeds een stukje langer draven tot het helemaal goed gaat. Hardstikke bedankt!

Jethafa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 16:58

Het kan ook te maken hebben met dat ze bij jou gewend is en bij anderen weer even goed moet opletten. Je paard netjes bij elkaar rijden (ik ben het helemaal eens met starbreeze) heeft wel degelijk te maken met jou, maar natuurlijk ook met hoeveel je paard oplet en actief bezig is om op jou te letten. Succes!

IvarDonja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-07 08:53

Dankjewel, ik ga er keihard tegenaan om het te proberen.

Verdere tips en ideeen zijn nog steeds welkom!

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 10:12

Even snel je vorige topic doorgelezen en daar geef je zelf toch ook al aan dat het bij je instructrice zodra die de achterhand erbij rijdt niet meer is?

Ik vermoed dat je onbewust zelf misschien teveel hulpen voorwaarts geeft (´klapperen´ met je been, waardoor je elke keer bijdrijft), maar nog niet echt bezig bent met het opvagen van voren. Ook niet echt met de achterhand eronder rijden en loopt je paard dus uit elkaar. Niet elk paard is hetzelfde en blijkbaar reageert jouw paard met dat huppeltje hierop.

Heb je alwel eens zitten aan de longe geprobeerd. De longeur zorgt dan voor het tempo en van achter naar voren lopen van je paardje (evt. met een stiekje ofzo) en jij gaat onafhankelijk zitten. Geen teugels of beugels of klemmende benen. Hoe reageert je paard dan?

IvarDonja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-07 13:59

Ik vraag haar helemaal niks, juist omdat ik het pas wil gaan doen als ik de rest onder de knie heb. Ik rijd gewoon met een normale teugel, ze hoeft bij mij nog niet aan de teugel. Maar als ik haar aan de teugel rijd doet ze het niet, maar ik kan dat nog niet goed genoeg, en ik ben er helemaal nog niet klaar voor.

Maar lees wel dat ik Donja niet alleen rij, dus ook met mijn stiefmoeder. Ik wil niet dat mensen gaan denken dat het alleen mijn pony is en ik haar verziek met mijn onervaren rijden dat is dus totaal niet zo, ik ben misschien nog eerder voorzichtig dan roekeloos.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 15:12

Ik denk dat je té voorzichtig bent, je zegt dat ze het niet doet wanneer je haar aan de teugel rijdt? Waarom doe je dat dan niet gewoon.... Alle begin is moeilijk! Als jepaard dan dat hupje niet meer maakt, dan heb je dat toch al wel voor elkaar gekregen ondanks dat jij vind dat je dara niet klaar voor bent of ben ik nou gek Lachen

IvarDonja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-07 12:47

Ja maar ik ben gewoon nog bezig met de basis dingetjes, zoals houding (wat aardig vooruit gaat), het probleemloos met m'n benen kunnen sturen. Het is gewoon nog even teveel voor me om op alles te letten en haar dan ook nog aan de teugel te rijden. Ik wil geen dingen doen waar ik nog niet aan toe ben, ik ga gewoon je eerste tip opvolgen, misschien doe ik dat vanavond wel even. En als er echt niks anders op zit moet ik het wel proberen he!

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 13:16

Gewoon rijden met je donder!! Knipoog Knipoog Sturen doe je óók met teugelhulpen, zonder contact verbreek je ook een deel van de communicatie met je paard. Komt vast wel goed als ik jou zo hoor!! En in het begin hoeft niet alles perfect hoor, al doende leer je!

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 13:20

Zoals je zelf al zegt, ben je wellicht nog niet helemaal ervaren genoeg om dit op te lossen. Om dit op te lossen, moet je op het juiste moment hulpen geven en op het juiste moment met je handen toestaan zodat je pony vloeiend kan aandraven. Daarvoor moet je eerst je gevoel ontwikkelen.

Als je zelf blokkeert op de teugels, bv. 1 teugel te strak houdt, dan "valt" je pony in draf op de voorhand en moet ze dat huppeltje maken. De oplossing ligt echt in het actief houden van de achterhand en met je teugels niet teveel doen. De overgangen stap-draf-stap zijn hier idd. heel erg geschikt voor. Gebruik vooral je kuiten en niet teveel je handen. Houd je teugels op maat en open je handen een beetje als je voelt dat je pony wil gaan draven, het is belangrijk dat ze die 1-2 cm ruimte van je krijgt, zodat haar voorbenen een stap kunnen maken en het huppeltje niet nodig is.

Ook moet je niet teveel aan je binnenteugel hangen in een wending, daarmee blokkeer je nl. ook en dan kun je ook een huppeltje krijgen. Dus ga goed met je benen rijden, niet teveel aan de voorkant hangen en lekker veel schakelen, bijv. ook op de volte en laat je pony af en toe even halsstrekken tussendoor.

IvarDonja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-07 14:25

@ Agnes75: Ik heb leren rijden op een manege, daar was het niks anders als trekken, schoppen en achter elkaar aan hobbelen. Ik ben gestopt op de manege en ben gewoon op een pensionstal een pony gaan leasen, waar ik alleen maar mee buitenreed, jaren lang.

Ik ben dus eigenlijk pas sinds November echt aan het leren rijden en dat wou ik zelf op een vriendelijke manier rijden, ik ben al een heel stuk op weg, om niet meer met m'n handen te sturen, ik doe nu het meeste met m'n kuiten ed. Alleen heel af en toe doe ik er een kneepje bij. Maar de tips die jij heeft klinken heel logisch en die ga ik zeker uitvoeren. Bedankt!! Als ik vanavond nog ga rijden zal ik morgen even vertellen hoe het gegaan is.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 14:34

Paardrijden is nu eenmaal juist veel dingen tegelijk doen en overal opletten, je kunt eigenlijk niet echt je alléén maar op 1 ding focussen (bv je houding) tijdens het rijden. De overige dingen zul je er ook bij moeten doen Knipoog

IvarDonja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-07 14:21

Sorry dat ik nu pas weer post, maar ik zit op m'n werk en af en toe kan het wel is akelig druk worden!

Zaterdag ging ik naar stal toe, ik zou de tips gaan opvolgen die ik hier gekregen heb. Toen ik stond op te zadelen, waren andere mensen zich aan het klaar maken voor de 'damesles', ik sta gewoon op een pensionstal maar er word onderling les gegeven. De les word gegeven door een vrouw die zelf bijhoorlijk hoog in de dressuur rijd. Dus ik dacht altijd dat is misschien wat te hoog voor mij gegrepen.

Toen vroeg ze opeens of ik ook mee wou rijden, en vertelde dat iedereen op z'n eigen niveau in de les rijd. Het was gelukkig niet druk maar 3 paarden. Ik was aan het stappen alles ging netjes tot ik moest aandraven natuurlijk! Het was niet normaal! Het was gewoon bij elke pas! Ik werd maar kwaaier en kwaaier ( waar ik niks mee opschiet, weet ik! ), en toen ik het bijltje er bijna bij neer wou gooien, zei de instructrice dat ik idd overgangen moest gaan rijden, met elke keer langere stukjes draf, en bij elk huppeltje weer bij het begin moest beginnen. Dezelfde tip dus zoals ik hier al had gekregen. Ze deed het nog steeds maar een heel stuk minder.

De instructrice zei dat het ook aan mijn eigen onzekerheid kon liggen, en dat ik daarom even aan de longeerlijn moest, zodat we het konden proberen. Toen ik aan de longeerlijn was, werd alles beter, mijn houding, mijn gezichtsuitdrukking en Donja! Ze begon lekker ruim te lopen, en zowaar zonder te huppelen!! Ik kon heel goed doorzitten, ik bleef echt op m'n kont zitten! Na een kwartier ging de longeerlijn er weer af, en ging het nog steeds goed.

Iedereen zegt dat het door mijn onzekerheid kan komen, omdat ik geen ondersteuning meer aan Donja geef. Toen de longeerlijn eraan zat kon ik blind vertrouwen op de instructrice en hoefde ik me eigen helemaal nergens bezig mee te houden, als mijn eigen houding en mijn zit. En omdat ik ondersteuning op de instructrice zocht, kon Donja weer ondersteuning op mij zoeken.

Klopt dit? Ik ben nog ver van huis, maar er zit al vooruitgang in sinds zaterdag!

MyStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 14:25

Ja als ik dit topic even doorlees en het vorige dat je had geopend, denk ik ook dat het aan jezelf ligt. Je bent nog onzeker over hoe je nog moet rijden en volgens mij heb je ook het idee dat je zoveel in een keer moet doen. Omdat je dan nog zoveel met jezelf bezig bent, doet je paardje eigenlijk wat ie zelf graag wil. Op het moment dat zij aan het werk gezet wordt, gaan het waarschijnlijk beter. Ik zou vaker met begeleiding gaan rijden als ik jou was. Daar leer je veel van.

IvarDonja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-07 16:18

Ja ik heb eigenlijk altijd met begeleiding gereden. Meestal heb ik twee keer per week les, rijden we wat buiten, en oefen ik af en toe wat in de bak. Alleen wij gingen er eerst vanuit dat het huppeltje medisch was, iets met haar schouder oid. We hebben haar rust gegeven en toen stopte het, behalve bij mij.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 11:35

Goed gedaan! En je instructrice kan niet op een hoog genoeg niveau gereden hebben. Juist zij weten alles van de basis en kunnen jou beter helpen dan iemand die net pas komt kijken Knipoog

IvarDonja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-07 14:35

Ja want als ik haar maar 1 dingetje zei van ik voel dit, of ik voel dat zei zei gelijk van probeer dit is en leg dat been is aan ofzo. Ik ben gelijk geswitcht van instructrice!

IvarDonja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-07 11:22

Ik heb morgenochtend weer les van deze instructrice en dan ga ik eerst een halfuurtje aan de voltigesingel voor een beetje zitles, me zit word er beter van en m'n vertrouwen ook. Ik ben benieuwd!

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 21:26

Ga zo vooral door en laat je niet gek maken, heb er vertrouwen in,en let op je zelf en niet wat een ander al wel kan. OK dan!

emmyfloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 23:00

succes meis klinkt allemaal erg goed .fijn als het dan uit eindelijk toch weer goed gaat .

IvarDonja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-07 16:31

Bedankt voor de leuke reacties!

Ik heb dus vanmorgen les gehad aan de voltigesingel en het ging perfect! Mijn (nieuwe) instructrice is heel rustig en kalm waardoor ik dus ook, er kwam geen spatje angst of spanning aan te pas. Ik heb eerst gewoon lekker gedraaft om m'n evenwicht te zoeken en uiteindelijk ben ik gaan galopperen, met 1 hand enzo allemaal van die oefeningen ( wat dus niks voor mij is haha ). Dik een half uur gedaan, in stap m'n benen over de hals leggen, m'n tenen aan raken, voeten op haar kont leggen enzo.

Toen de voltige eraf en zadel erop en nog een halfuurtje verder gelest, ging erg goed! Mijn zit was gelijk steviger en er was gelijk meer vertrouwen, wat zo'n halfuurtje allemaal wel niet kan doen!

Het huppelen word steeds minder en ik krijg het al aardig onder de knie. Gister ook nog cavaletjes en balkjes gedraaft en verlichte zit geoefend wat ook wel aardig ging moet ik zeggen! Heb het vertrouwen + het plezier al weer een beetje terug!