Paard reageert anders....

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lissetje

Paard reageert anders....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-07 10:59

Hoi,

Ik heb een probleem met een paard die ik voor het moment rijdt bij mensen thuis.
Ik rij ze nog niet zo heel lang maar er doet zich een raar voorval voor.
Als de eigenaresse erop rijdt is ze kalm,rustig en kun je er alles mee doen,de eigenaresse heeft zelf niet veel rijervaring en ook andere mensen die net beginnen rijden,rijden er zo mee weg.
Ook is ze doodkalm bij het opzadelen,borstelen,...
Maar het is een heel ander verhaal als ik erop klim:
Ik kan ze rustig bestijgen maar vanals ik er 2 minuten opzit gaat ze er vandoor als een gek: ze gallopeerd,springt weg,en ze is niet te stoppen,ik kan ze alleen stoppen door ze korte rondjes om haar as te laten draaien.Dan laat ik ze kalmeren en probeer te stappen (rustig).Meteen is het weer hetzelfde liedje,wat ik ook probeer.
Ik heb bijna 8 jaar rijervaring en toch kan ik ze niet berijden,wat een meisje die nog nooit paardgereden heeft wel kan.
Kan iemand mij helpen?

mvg,
Lisa

dienetje

Re: Paard reageert anders....

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 11:03

Misschien vraag je veel van der of op een andere manier.?
En hoeveel jaar rij-ervaring zegt denk ik vrij weinig. Ik kon mijn VZ paard eerst ook moeilijk rijden. Ook 9 jaar rij-ervaring. En iedere dag lag ik eraf.

En misschien heeft dat meisje een hele goede band met het paard??

Puk_SuperHaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 11:07

Misschien rij je dr te heet, vroeger reed ik mijn ex-VZpony met sporen en heel erg voorwaarts, het meisje van de eigenaar had geen ervaring en hij was zo mak als een lammetje, en zodra ik hem aandraafde of erg voorwaarts reed schoot hij weg, als je een pony van mijn manege erg voorwaarts rijd schrikt ze ook overal van, misschien moet je je sporen eens afdoen (als je die draagt bij dr) en dr heel rustig rijd misschien gaat het dan beter.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 11:10

Misschien knel je onbewust met je benen waar dat paardje heel heet van wordt. Jij hebt een heel andere houding en zit dan een beginner en misschien vind ze dat wel vervelend?

lissetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-07 11:11

Ik heb absoluut nog nooit sporen gedragen (bij geen enkel paard trouwens).
Gisteren liet ik der gewoon stappen en hield ik m'n benen redelijk ver weg van haar zodat ik haar niet aanspoorde want ze reageert heel gevoelig op je benen,ik dacht dat het mss daar aan lag dat ik m'n benen te dicht bij haar aandrukte en toch weer met hetzelfde resultaat.

kers

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 11:14

Jij vraagt gewoon meer van het paard dan iemand die nog niet zolang rijd en daarom verzet ze zich bij jouw omdat ze dan wel moet werken en bij die andere niet.

lissetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-07 11:18

Dat is wel zo,bij haar eigenaresse moet ze maar een rondje stappen even draven en uitzonderlijk eens galloperen,omdat de eigenaresse er niet zoveel tijd voor heeft om ze te berijden.
Maar wat raden jullie aan om te doen?
Ook al ben ik heel rustig en laat ik ze stappen met lange teugel (wat de eigenaresse ook doet) dan nog schiet ze weg in gallop...

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 11:20

Ik heb een vriendin die vrij onzeker is en bang om te vallen. Als zij op haar paard rijd is het een slome knol die niet vooruit te branden is en waarop ze zich helemaal suf drijft en dan gaat ie nog amper in een sukkeldrafje rond. Ze kan het paard ook niet aan de teugel rijden, paard is een paar jaar terug door iemand anders m1 gereden.

Als ik er op stap en de teugels oppak gaat ze meteen aan de teugel maar is ze ook meteen veel kijkeriger en loperiger en vliegt ze er regelmatig vandoor. Dit gedrag vertoont het paard met iedereen die op een redelijk niveau rijdt.

Ik denk dat het komt omdat de eigenaar zelf niets vraagt en het paard dus altijd haar zin krijgt. Als er dan iemand op gaat zitten die wel wat vraagt dan pikt zo'n paard dat niet meer omdattie anders altijd het spelletje wint. Dit is het tweede paard van die vriendin waar ik op stap en dezelfde strijd mee moet voeren. Overigens..... als ze daar doorheen zijn lopen ze wel weer lekker voorwaarts Koe

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 11:22

lissetje schreef:
Dat is wel zo,bij haar eigenaresse moet ze maar een rondje stappen even draven en uitzonderlijk eens galloperen,omdat de eigenaresse er niet zoveel tijd voor heeft om ze te berijden.
Maar wat raden jullie aan om te doen?
Ook al ben ik heel rustig en laat ik ze stappen met lange teugel (wat de eigenaresse ook doet) dan nog schiet ze weg in gallop.
..

Gewoon rijden zoals je andere paarden ook rijdt, niks aanpassen.

lissetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-07 11:24

Dus... Als ik gewoon blijf rijden zoals ik doe en niet opgeef en haar haar zin niet laat,denken jullie dan dat ze het uiteindelijk opgeeft? omdat ze weet dat ik ook niet opgeef?

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 11:27

Dat denk ik wel ja. Je kunt nog testen door iemand anders die ook goed rijdt en wat meer vraagt dan een beetje rondsukkelen er op te stappen en dan kijken wat er dan gebeurt. Dan weet je zeker dat het gewoon een verwend paard is. Maar ga daar maar wel van uit. Gewoon doorrijden, succes!

manueeltje84

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 11:31

verzet noemen ze dat, je vraagt idd gewoon denk ik wat meer als die andere.
En het kan natuurlijk ook zijn dat er totaal geen klik ligt tussen jullie.
Als het zo blijft zou ik er gewoon mee stoppen, want dat wordt van kwaad tot erger.
Ga zeker het gevecht niet aan, bereik je toch niets met.
succes ermee!
groetjes

lissetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-07 11:41

Oké,ik zal het proberen,en zie wel wat er komt,ik laat het jullie wel weten,bedankt voor jullie reactie's

mvg

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 11:51

Wat vind de eigenaresse ervan, verwend of niet, maar zij rijdt hem zoals zij het wil en ik kan me voorstellen dat je dan als eigenaar niet zit te wachten op iemand die er heel veel van gaat vragen. Bedenk wel dat niet ieder paard dit doet omdat het verwend is maar misschien wel omdat ze het niet kan.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 11:55

In mijn geval was het juist de eigenaresse die aangaf dat ze het paard zelf niet aan het werk durfde te zetten, omdat ze bang was te vallen. En na een half uurtje gaf het paard het op en liep ze vrolijk met de oortjes naar voren haar rondjes.

Er zit wel verschil in hoe een eigenaar zijn paard gereden WIL hebbben en hoe een eigenaar zijn paard DURFT te rijden. Maar goed, dan heb ik het dus over mijn ervaring, weet natuurlijk niet hoe dat bij TS zit.

dienetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 13:09

Ik ben toen begonnen met veel stappen. Actief. Weggaloperen is meteen weer terug naar de stap en weer actief gaan stappen. Na een poosje braaf actief gestapt te hebben kan je gaan draven.

Gewoon actief aan het werk zetten. Werkte bij mij wel.

lissetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-07 13:30

De eigenaresse heeft gevraagd of ik haar paard wilde rijden omdat ze het erg vond haar paard daar zo maar te zien staan desondanks het paard heel veel kan maar ze daar zelf geen tijd voor heeft.Ze wil dat haar paard actiever wordt want het is zonde om het gewoon te gebruiken als grasmaaier(zegt ze zelf),Ook haar man heeft er al op gereden en hij is een ervaren ruiter,ook bij hem zet ze geen stap verkeerd....

Roxy13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 14:13

Mijn vz pony heeft dit ook. Als je actief wilt gaan rijden en hij vindt het te moeilijk worden dan wilt die gaan rennen. Alleen hij springt niet weg maar rent alleen. Bij hem is het gewoon een kwestie van niet opgeven en doorrijden, meestal wordt die dan vanzelf losser en hij loopt dan meteen heel anders. Oja hij is overbouwd dus daardoor is het voor hem best moeilijk om rond te lopen. Maar als die er eenmaal is dan loopt die echt super!
Maar dit is dus zo bij mij. Het hoeft natuurlijk niet zo te zijn dat jou paard ook een 'spelletje speelt' maar ik denk het eigenlijk wel, omdat die bij de eigenaresse minder hoeft te doen volgens jou en hij moet bij jou wel werken. Ben het dus eigenlijk eens met de rest hier Knipoog Nog veel succes Knipoog

frieske

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 15:40

gewoon doorzetten en rijden op JOUW manier. als het paard op wat voor manier dan ook zn zin krijgt ben je de hannes.
je moet juist je benen eraan houden om hem het vertrouwen te geven dat het goed is zo, wat voor nukken krijgt hij als je uiteindelijk rustig kan stappen en dan je benen WEL durft aan te leggen?
Succes en geef niet op, bouw vooral vertrouwen op

Jethafa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 15:46

Ja, laat hem maar zien wie jij bent, en ook dat het leuk is. Beloon hem als hij het goed doet, zodat jullie samen iets positiefs opbouwen. Geef niet te snel op!!

_PassoaJus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 18:56

Ik denk puur uitproberen...

Die heeft naturlijk door dat jij wel kunt rijden, en heeft dan weinig zin om te lopen!
Gewoon een keer echt laten weten dat dat niet kan, jij bent de baas! En zeker niet opgeven! Vork

lissetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-07 19:50

Erg bedankt voor jullie reactie's,ik zal er aan werken

mvg