Ze gooit haar hoofd steeds op bij het draven...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Chrisssss

Ze gooit haar hoofd steeds op bij het draven...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-07 23:00

Alvast mijn excuses als deze topic al eens voorbij gekomen is, maar via de zoekfunctie kon ik niet het juiste antwoord krijgen.... en er zijn zoveel topics Bloos

Vero is een merrie van 5 jaar die ik sinds 2 maanden heb. Bij de draf gooit ze haar hoofd iedere keer in de lucht en weer naar beneden en ik kan er maar niet achterkomen waar dat aan ligt. De 1 zegt dat ze haar teveel in de mond gereden hebben ..... hoe kan ik dit het beste aanpakken?

Gr. Chris

montyjansen

Re: Ze gooit haar hoofd steeds op bij het draven...

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 07:15

kan een probleem in de kracht van de achterbenen zijn, of last van zijn lendenen die onvoldoende stek zijn, kan minder zijn als je de teugels wat strakker houd, een soort van steun, een 5e been voor je paard, als dat zo is veel balkjes laten lopen, en overgangen stap draf, zonder steun van je teugels.

TouchAndGo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 09:06

Dit deed/doet mijn paard ook. Je moet op beide teugels druk zetten, en heel veel been geven. En als ze dan haar hoofd naar beneden doet ontspan je je handen.

*edit; dit kost je eerst wel heel veel kracht Tong uitsteken En je zal de eerste paar keren ook wel goed spierpijn krijgen. Maar daarna zul je zien dat het beter word! Ja

vaatwasser

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 09:09

Mijn paard doet het ook alleen in draf, maar bij hem is het meer speelsheid om aan te willen galopperen, hij doet het alleen op links, op het moment dat hij zijn hoofd omhoog gooit, zet ik hem vast, dus ik zet me handen vast op het zadel, en geef veel been, zodra hij ook maar een beetje toegeeft ontspan ik direct, zelfs als hij volblijft houden ontspan ik. Wat bij mij ook geholpen heeft is hem voorwaarts-neerwaats losrijden

lego

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 10:04

Onze jonge pony van 3 jaar deed het ook. Ik denk dat dit ook wat door jongigheid komt. Dat ze nog niet helemaal kunnen vinden waar ze hun hoofd moeten houden. Ze had teon een dubbelgebrokenbitje in. Dat drukt vooral op de lagen, wat die van ons dus niet zo prettig vond. We hebben nu een enkelgebroken, dat meer op de tong drukt. Het gaat nu veel beter en houdt haar hoofd veel stiller.

Een vriendin van mij had het ook met haar pony. Zij had gewoon een enkelgebrokenbitje. Paar kennisen adviseerden haar om een correctiebit te nemen. Wij vonden dat wel erg hard in de mond, maar het blijkt wel heel goed te helpen. Nu heeft zij ook niet zo'n harde hand.

Misschien is dit een tip?
Maar het kan natuurlijk ook aan iets heel anders liggen.

Cisss

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 19:03

Idd.. Rymke Lachen
Probeer wat verschillende bitjes uit.
Ik weet niet wat voor bitje er nu in hebt.. maar het kan vaak
verschil uitmaken, wat voor bit ze in hebben.
Succes!! Knipoog

UpDate_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 11:09

in sommige gevallen kan het aan een niet goed passend zadel liggen...maar er kunnen ook andere oorzaken zijn......

ik zou er iemand na laten kijken die er verstand van heeft!

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 11:30

TouchAndGo schreef:
Dit deed/doet mijn paard ook. Je moet op beide teugels druk zetten, en heel veel been geven. En als ze dan haar hoofd naar beneden doet ontspan je je handen.

*edit; dit kost je eerst wel heel veel kracht Tong uitsteken En je zal de eerste paar keren ook wel goed spierpijn krijgen. Maar daarna zul je zien dat het beter word! Ja

Vreemd advies , dat is in mijn ogen dwangmatig iets oplossen.

Is het gebit al nagekeken, een paard gooit niet voor niets zo met het hoofd, zit het bit juist niet te strak of te los,

Als dat allemaal okee is , zou ik proberen op kleine voltes te rijden en een lichte buiging vragen zodra ze gaat gooien met het hoofd de buiten teugel een ophouding maken en weer ontspannen, kan idd ook zijn dat ze met harde hand is gereden bij de vorige eigenaar en dat kun je alleen met zachtheid en geduld weer goed krijgen.