Hoe onderhals weg krijgen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Falkje

Hoe onderhals weg krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-07 16:14

Ik heb vandaag voor de eerste keer op een nieuw verzorgpaardje gereden. Het is een halfbloedje van 13 jaar. Er zijn nog enkele meisjes die ermee rijden, maar die heb ik nog niet zien rijden. Wel heb ik gemerkt dat de pony een onderhals heeft. Ook loopt ze wat weg voor mijn been en als je wil aanspringen in galop begint ze keihard te draven.
Heb nog niet gegaloppeerd, maar haar telkens teruggenomen als ze versnelde tot ze weer rustig was. Uiteindelijk liep ze lekker nageeflijk en reageerde ze rustiger op mijn benen. Ze blijft wel erg onrustig in haar mond.
Hoe kan ik haar leren om rustig aan te springen in galop en hoe kan ik haar best trainen om die onderhals er uit te krijgen??

Sietsss__

Re: Hoe onderhals weg krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 16:17

mijn paard deed dat ook het enige wat je kan doen is heel veel oefenen haha alleen het aanspringen in galop, hje moet toch die overgang maken ook al is hij niet netjes en je moet het gewoon steeds sneeller leren anders komt het er nooit van want de pony snapt het waarschijnlijk gewoon niet.. moijn paard heeft nog steeds beetje een onderhals maar onder het zadel zit hij geen sterre te kijke maar in zijn land dan spant hij die gewoon aan als hijw at ziet ofzo

Leonie_Tommy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 16:20

je kunt proberen het paard heel langzaam te laten draven en dan duidelijke hulpen geven... ik rij namelijk ook een paard dat soms erg snel gaat draven... meestal geef ik dan duidelijker een hulp en snapt hij het , suc-6

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 16:21

Ik zou eerst kijken naar de oorzaak van die onderhals.
Paarden kunnen namelijk een onderhals ontwikkelen wanneer ze pijn hebben. Denk dan bijv. aan een niet goed passend zadel of pijn in de mond door het bit en/of ruiterhanden.
Dat dit paard wegloopt voor je been en wegrent wanneer je in galop wilt, kan hier ook een aanwijzing voor zijn, evenals de onrust in haar mond.
Ik zou dus eerst een paardentandarts en een zadelmaker laten komen.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 16:24

Mocht het paard gewoon goed zijn en toch een onderhals hebben, hoe krijg je die dan weg? Die van mij heeft er namelijk ook een gekregen nadat hij altijd met thiedemann is gereden.

Miek_1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 18:12

mijn pony had ook heel erg een onderhals maar die is nu helemaaal weg Haha! ik rijd hem altijd voorwaartsneerwaarts los en ook als ik klaar ben en aan de longe halsstrekken enzo zodat hij/zij goed over de rug gaat lopen Knipoog
Suc6!

*edit typfout Clown

_Tanja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 18:22

Het kan de bouw van het paard zijn, wat je dan kunt doen is gewoon lekker voorwaarts neerwaarts rijden.
Overgangen e.d. rijden, wanneer je de stap en draf goed gecontroleerd kunt rijden zou ik pas aan de galop beginnen.
Ook kun je longeren, en dan laag bijzetten.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 23:11

als het de bouw van je paard is kun je er beter niet op rijden het zal je niet kunnen dragen op de juiste manier maar ik denk dat je die "bouw" best aardig kan veranderen met training, want het zijn voornamelijk spieren en die kun je trainen waar je wilt alleen zal de houding dan gewijzigd moeten worden. Dit kan rijtechnisch of aan de hand gedaan kunnen worden maar soms
(eigelijk vaak) is er ook hulp van osteopaat en eventueel dierenarts of tandarts nodig. Een paard dat zo loopt heeft namelijk vaak blokkades in zijn lichaam.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 07:54

Ik g amet Lailapri mee, en hang er a.u.b, geen hulp middelen bij zoals je tegenwoordig zo vaak als advies krijgt.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 08:30

Het lijkt mij gewoon een kwestie van de juiste spieren gaan trainen en opbouwen.

Als het paard tijdens het trainen de spieren in de onderhals juist alleen maar versterkt is de mate van trainen niet goed (mogelijk inderdaad als gevolg van pijn tijdens de training). Eerst uitsluiten of het als gevolg van pijn is, vervolgens op de goede manier de spieren in de bovenhals gaan trainen en het paard over de rug leren rijden.
Houdt in ieder geval een zachte hand, rijd veel overgangen en ga proberen dat het paard je hand op gaat zoeken. Een strakke/ vaste hand zal vaak weer verzet opleveren vanuit het paard waardoor de onderhals spieren weer aanspannen. Probeer dat dus te voorkomen, liever een duidelijke ophouding op zijn tijd dan blijvend je handen gesloten.

Evt. kun je eens met regelmaat longeren gebruiken om dit positief te trainen..

Jethafa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 13:32

Het is inderdaad een kwestie van de juiste spieren. De vraag is altijd waarom ze bepaalde spieren (onderhals) juist beter bespierd hebben dan andere die je juist graag wilt (rug en bovenhals).

'hang er geen hulpmiddelen aan' is wel een beetje kort door de bocht, want toen ik nog maar een paar jaar reed en begon aan mijn vorige bijrijdpaard, had ze ook een onderhals en we hebben haar toen gewoon gereden met een driehoeksteugeltje. Gewoon altijd om haar te leren hoe het moest. Zelf konden we dat nog niet en dan is het wel beter om hulpmiddelen te gebruiken in plaats van te gaan prutsen. Na 1,5 jaar ben ik bezig gegaan om de driehoeksteugel er af en toe af te halen en haar veel voorwaartsneerwaarts te rijden afgewisseld met spanning opbouwen op haar rug, veel overgangen en veel tempo maken.

Over het aanspringen in galop, ik denk dat het goed is om in ieder geval niet vanuit een gespannen harde draf aan te springen, maar haar dan weer terug te nemen en in 1 keer proberen duidelijk te zijn.

Veel succes!

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 16:32

of misschien les nemen of het uitbestenden aan iemand die het wel kan.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 16:41

Ik vrees dat je dit probleem niet kan verhelpen zolang er meerdere mensen op dit zelfde paard rijden. Een onderhals krijgt een paard ( mits aangeboren ) niet in een paar maanden en het verhelpen kost nog veel meer tijd. Als niet al de ruiters op dezelfde lijn zitten wat rijden betreft, is het voor dit paard erg zwaar als het b.v een keer in de week op een heel andere manier moet gaan lopen.

Jethafa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 16:52

Ben ik het helemaal mee eens. Wij gingen ook met zijn allen met hulpteugels rijden (juist daarom!), zodat ze altijd zo gereden werd. Als de anderen er nog niet aan toe zijn om hem te corrigeren is een hulpteugel nog niet zo gek!

Falkje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-07 16:44

Bedankt voor de tips allemaal! Pling ! Ik ga gewoon proberen om haar heel ontspannen voorwaarts/neerwaarts te rijden en idd haar zelf mijn hand laten opzoeken. Zal ook eens aan de eigenaar vragen of ie een paardentandarts laat komen want heb al meermaals gezien dat dat echt géén overbodige luxe is om je paard te laten controleren op haken op z'n kiezen.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 04:36

Jethafa schreef:
Ben ik het helemaal mee eens. Wij gingen ook met zijn allen met hulpteugels rijden (juist daarom!), zodat ze altijd zo gereden werd. Als de anderen er nog niet aan toe zijn om hem te corrigeren is een hulpteugel nog niet zo gek!

maar als de andere het paard niet kunnen corrigeren kunnen ze dan wel met hulpteugel rijden of versterken ze de onderhals dan alleen maar?

japke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 05:45

ik denk dat een hulpteugel meer kwaad dan goed doet, vooral als je niet weet hoe je hem moet gebruiken.
een paard krijgt een onderhals door aanspannen verkeerde spieren door lekker ontspannen voorwaards neerwaards te rijden train je andere spieren.
ik hoop dat je er wat aan hebt anders mischien les nemen als je dat nog niet deed. Knipoog