Ineens niet meer verkeersmak!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

VoulezVous

Ineens niet meer verkeersmak!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-07 15:13

Hoe krijg een paard dat verkeersmak was weer verkeersmak??

Situatie is als volgt.
Sinds een maand of 2 is mn paard erg geschrokken van een vrachtwagen die de achtervolging in zette boven op een viaduct en
onderaan het viaduct loopt een spoorweg, dus je snapt dat ik me zeer druk maakte over een mogelijke trein en Vous zich erg druk maakte over dat grote sissende ding achter haar.

Kortom paniek..
Sindsdien wel korte ritjes gemaakt en bij elke auto sprong ze midden op de weg.
afgelopen vrijdag hebt ik in een breed stuk van de berm langs de snel weg ( met breede sloot en vangrail) gereden echt actief bezig gehouden, fijn dressuur oefeningen gedaan voltes enzo je kent het wel en ze heeft nog nooit zo fijn gelopen.

Klink allemaal leuk, maar ik wil graag ook zonder dat enorme actief bezig zijn, een keer ontspannen gaan buitenrijden..

Ik heb dr verkeersmak gekregen door net te doen of er niks aan de hand was, gewoon langs een auto gereden met de zelfde ontspannenheid als dat er geen auto had gestaan..
Helaas trapt ze in die truuk niet meer in..

Wat nu te doen?
WIl eigelijk vermijden dat ik haar in een groep weer verkeersmak moet krijgen..
Ik ga nl toch het liefst alleen of met een fietser op pad..

Wie wil me helpen! Lachen

Groetjes!!

Amanda

Marigold

Re: Ineens niet meer verkeersmak!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 15:16

ik denk dat het toch wel handig is als je eerst met iemand op een bom proof paard samen naar buiten gaat.
en jij, ben jij nu ook bang geworden, of nerveus?
want dat voelt het paard ook aan.

danielle1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 15:16

ik maak mn paardje verkeersmak door eerst met een ander, rustiger, paard te gaan en daarna steeds met alleen een fietser naast me te gaan rijden. en dan steeds een klein stukje alleen, vooral op zondag als t wat rustiger is op de weg. dus steeds kleine stapjes. waarschijnlijk moeten zowel je paard als jijzelf weer even het vertrouwen herwinnen en moet je het dus weer rustig opbouwen.

kebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 15:19

Misschien dat die fietser haar eerst weer een keertje op sleeptouw kan nemen?
Meestal zijn ze qua gewoon verkeer wel vrij snel weer over hun angst heen. Nu je haar langs de snelweg goed hebt kunnen rijden zal het gewoon langs de weg waarschijnlijk ook al beter gaan?
Dat viaduct zal nu waarschijnlijk wel echt een probleem zijn.

VoulezVous

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-07 15:22

Nee ik ben gelukkig niet bang geworden.. Maar ik weet ook niet goed hoe ik het moet oplossen, na vrijdag dacht ik:"ik moet dr gewoon bezig houden dan is er niks aan de hand.. "
En ook weet ik niet, moet ik dr nou juist belonen of straffen als ze wel schrikt? Of moet ik het negeren en net doen of ik gek ben..

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 15:24

negeren ja,
want belonen dan geef je aan (voor het paard) dat hij dus echt reden heeft om bang te zijn,
en straffen maak je hem nog banger van.

gewoon 'stug' doorgaan, beetje bij beetje, en hij zal de ervaring weer krijgen dat er niks aan de hand is.
maar iets of iemand als leider zou goed zijn, in het begin.

VoulezVous

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-07 15:32

Dat is het gekke juist, ben eerst een stuk langs de snel weg gereden, en alleen op het eind begon ze te "schrikken". Ik heb het idee dat t niet alleen schrik is, maar ook een beetje geklooi..
Juist omdat ze bij sde snel weg wel weer braaf was..
Pfff ik weet het ook niet Lachen
EN het viaduct gaat ze ook weer gewoon overheen..

linda_walter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 15:49

ik heb een haflinger van 3 jaar
toen ik de eerste keer naar buiten ging ging der een meisje mee met haar paard haar paard is verkeersmak en vindt niks eng en mijn haflinger deed ook helemaal niks Haha!

VoulezVous

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-07 15:53

Morgen gaat er een groep buitenrijden, dan gaan we mee en dan hoop ik dat ze dan wel braaf is..
Iig bedankt voor de reacties.. En meer tips zijn uiteraard welkom Lachen

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 20:47

Marigold schreef:
ik denk dat het toch wel handig is als je eerst met iemand op een bom proof paard samen naar buiten gaat.
en jij, ben jij nu ook bang geworden, of nerveus?
want dat voelt het paard ook aan.

Oooooh, die is niet zo snel bang te krijgen Knipoog

Ik denk dat ze nu ook van de gelegenheid gebruik wil maken. Je zou dus in ook gewoon moeten kunnen rijden, zonder haar actief bezig te houden, maar het kan best zijn dat ze ineens de schrik in de benen krijgt. Ik denk dat je inderdaad het beste de schrik op zich kunt negeren, en dan iets doen om haar gedachten eraf te houden (dus idd actiever rijden). Kijk inderdaad in ieder geval even af hoe het gaat in de buitenrit, misschien iemand vragen ook op te letten op hoe ze reageert? Vaak ziet iemand die naast je rijdt ook goed of het echte schrik is of gewoon pesten.

nalapepper

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 20:56

he amanda,
ik lees dat je liever niet met een ander paard wilt gaan..
ik heb zelf mijn paarden aan de hand meegenomen, gewoon met wat paardensoepjes op zak. Afleiding is een handige truc. Zodra ze zich opwind of sterk maakt, afleiden met een brokje..
zo'n ervaring met die vrachtwagen zit haar nog vers in de geheugen, maar dat slijt wel weer.
even een stapje terug doen, en niet op attenderen. misschien heb je er wat aan.
groetjes

sandra1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 21:06

aan de hand?
mijn paard vind aan de hand niks eng. dan verstopt ze zich achter mij. en is er niks aan de hand.
misschien een goed idee?

VoulezVous

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-07 09:57

Ik ga vanavond met een groepje buiten rijden, dan kijk ik hoe ze dan is.
Met mn lesgeefmens overlegd die raadde aan om ook met een groep te proberen en kijke hoe het dan gaat..
Anders word het indd aan de hand eens proberen. Al raak ik er steeds meer van overtuigd dat het geen echte schrik is.. Maar een beetje klooien.

vaatwasser

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 14:53

Toen ik mijn paard kocht was hij ook niks geen auto's gewend, ik ben toen heel veel met hem gaan wandelen eigenlijk elke dag en altijd de drukte opzoeken, toen ben ik samen met een vriendin en haar paard gaan rijden, gewoon lekker rustig aan stappen, toen samen met iemand ernaast en uiteindelijk alleen.
En nu is hij gewoon verkeersmak.
Nog een paar handige tipjes voor buitenrijden:
- Rijd je paard niet aan de teugel, ze hebben dan minder zicht en zullen dan eerder schrikken als ze op het laatste moment iets vanuit hun ooghoek zien aankomen
- zorg dat je paard lekker aan het been is en laat je teugels gewoon lekker lang.
Succes!

VoulezVous

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-07 17:49

Gisteren buiten gereden met een groep, en er was niks aan het handje!
Geen schrik niks niet..
Kan ik hier uit concluderen dat ze aanstelleritis is?