Hoe weer opbouwen na blessure?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

TeeGee

Hoe weer opbouwen na blessure?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-07 13:47

Morgen is het 4 weken geleden dat mn paard flink gewond raakte aan zn been. Het begint eindelijk te genezen en ik hoop dat ik over een week of 2 weer kan rijden.

Ik reed fanatiek M springen en M dressuur met hem. Hij is nu wel iets spieren kwijtgemaakt, zn ronde kontje is weg...Hij is dus van de een op de andere dag op 'rust' gegaan. De eerste 4 dagen heeft ie boxrust gehad maar daarna toch elke ochtend in de wei. Ook heb ik aan de hand gestapt.

Hoe ga ik nu weer beginnen met rijden? Moet ik hem iets helpen door bijv Myo plast?

Valiente

Re: Hoe weer opbouwen na blessure?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 16:00

Gewoon alles rustig weer opbouwen tot je weer op hetzelfde niveau terecht bent gekomen. Niets overhaasten en de training weer rustig opbouwen.
Hoe je dat doet is vooral aan jouw, wat jij en fijne manier vind en wat je voor je paard een goede oefening is. Zo begint de één met rustig longeren terwijl de ander het paard bestijgd en even rijd.

Veel succes in ieder geval, hoe geraakte je paard trouwens zo gewond?

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-07 18:09

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 18:20

Misschien kun je overleggen met je Da hoe weer te beginnen met de training. Een zadel op en 10 minuten stappen bijvoorbeeld. (of iets langer, want je hebt ook aan de hand gestapt). Dit rustig opbouwen en na een paar dagen (week) een stukje draven erbij. Kijk hoe het paard is en reageert. Als je denkt dat tie een drafje nog niet aan kan, niet doen. Succes met opbouwen, want voor je het weet kun je weer gewoon een uur rijden. Dat gaat soms sneller dan je denkt!

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-07 09:57

Ik ga gewoon lekker met hem over de weg stappen, mooi recht uit. Denk dat die een drafje wel aankan. In de wei doet ie zo gek, moet dat drafje ook geen probleem zijn.

catalyst1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 12:47

Hoi
ik heb net hetzelfde gehad.Ik rij met mijn paard fanatiek western en wil graag in september aan het NK meedoen.Maar middenin het wedstrijdseizoen een blessure is lastig.Mijn paard heeft 6 weken stil gestaan,terwijl ze in top wedstrijdconditie was.Ik geef haar nu entrodex,creatine en carbosol van " LABON".Met deze supplementen stimuleer ik de conditieopbouw en de spieropbouw.Het oppakken met rijden heb ik redelijk rustig gedaan.De eerste week veel stappen,draven,daarna galopperen,waarbij afwisseling heel belangrijk is.Dus 2 rondjes draven,dan weer stappen ,2 rondjes galopperen,dan weer stappen.De week daarna ben ik begonnen met mijn oefeningen,maar allemaal niet te lang. Afgelopen zondag had ik een clinic en heb ik haar tussendoor carboslol gegeven,zodat ze het goed vol zou kunnen houden.
Het is de eerste keer dat ik supplementen heb gebruikt,maar echt super...Ze ziet er weer topfit uit,en haar spieren zijn ook weer in orde.Wel let ik met mijn training op om niet teveel te gelijk te doen,maar voor de rest is alles weer vanouds.
Hopenlijk heb je hier iets aan,

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-07 12:58

Mijne is in de wei heel fanatiek. Ik wil heel graag 2 sep een SGW starten maar als het niet gaat dan bel ik gewoon af voor 17 aug.
Ga vanavond maar eens lekker stappen.

Ga even info zoeken over het product die je noemt!

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 14:13

Ik heb mijn merrie toen na 10 maanden rust(waarvan 3 maanden op stal) ivm botbreuk + zware peesblessure gewoon weer rustig opgepakt.

Ben twee dagen aan het longeren geweest, maar toen werd ze zo gek als een deur. Dus maar gewoon opgestapt. Eerste dagen kwartiertje gereden met wat stap- en drafwerk en dat in een week of drie/vier uitgebouwd naar een half uurtje.
Viel mij enorm mee hoe weinig conditie ze kwijt was na die tijd, zeker omdat ze als ze gewoon buiten lopen zichzelf nog aardig in vorm houden. Grootste gevaar was bij mij natuurlijk dat de pees weer aan het werk moest 'wennen' en dat ze aan spierkracht verloren hebben. Uithoudingsvermogen is zelfs na die 10 maanden het probleem niet geweest.

Dus ik verwacht eigenlijk dat dat bij jou na een maand zeker geen probleem is. Pees hoef je al geen rekening mee te houden, let er op dat de wond niet weer opengaat(maar dat kan in de wei met dat gekke gedoe natuurlijk ook gebeuren) en hou er rekening mee dat hij aan spierkracht ingeleverd heeft.

maryke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 15:56

ik zou het opbouwen altijd doen met advies van je veearts. Die kan denk ik beter beoordelen hoe de genezing is en in welk stadium je zit.
Vooral rustig aan

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-07 09:19

Paard loopt inmiddels weer heel lekker! Hij is iets dikker geworden maar verder merk ik er niks aan, hij loopt nog lekkerder dan voor de tijd. Denk dat een tijdje rust heel goed voor hem is geweest!