Als ik al een tijdje aan het rijden ben, zeg zon 3 kwartier, heeft mijn paard wel eens de neiging om te "zeggen" ik ben het beu, nu heb ik geen zin meer.
Op dat moment gaat ze vaak in 'protest' ze pakt dan bijv. het bit vast, gaat op mijn hand lopen ipv op haar eigen benen, zet haar kaak vast of je hoort het bit tikken tegen haar tanden.
Nu vraag ik me af wat er gebeurt als ik het bit hoor tikken in haar mond. Laat ze het bit dan helemaal vrij in haar mond zodat ik op die manier niets meer te zeggen heb? Of pakt ze het juist ook op een manier vast waardoor ze protest kan leveren? Ze wordt dan namelijk niet zwaarder in de aanleuning en haar hoofd/hals houding blijft nagenoeg hetzelfde, wat dus eigg wil zeggen dat ze het bit gewoon loslaat?
En hoe los ik dit het makkelijkst op? Ik rijd haar zodra ze gaat protesteren op mijn hand altijd goed voorwaarts, waarbij ik erop let dat ik mijn eigen hand niet vast ga zetten, maar ook het contact met haar mond niet verbreek. Los ik het zo goed op, of?
* Ik heb privéles, maar mijn instructrice is momenteel aan het overhuizen en heeft daardoor pas over 2 weken weer tijd om les te geven, maar ik wil dit probleem eigenlijk niet uitbereiden tot zij weer les kan geven

Wie helpt?
Groetjes Inge