Moeite hebben met oppakken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Monnie_

Moeite hebben met oppakken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-07 21:51

Daar heb ik de laatste tijd dus nogal last van.
Mijn instructeur helpt me hier wel bij, maar ik blijf het moeilijk vinden
en misschien hebben jullie een gouden tip Vork maar uiteindelijk moet ik het toch nog zelf doen.
het probleem: het gaat de laatste tijd echt goed met rijden enzo echt fijn Haha! Maar:
als ik losrijd rijd ik altijd lang en laag los, echt fijn want Anouk is dan echt helemaal los enzo
lekker voltetjes, overgangen schakelingetjes Vingers aflikken kan dr echt alles mee dan.
Tot ik m moet gaan oppakken. Het gaat al steeds beter enzo, maar ik vind het echt moeilijk om een goede plaats voor zn hoofd zal ik maar zeggen te vinden Bloos dat is te lang, te opgekrult, voelt te zwaar in mijn hand etc! vind dat echt zo moeilijk! het gaat al beter zolang ik m lekker van voor naar achter blijf rijden maar ik vind het echt moeilijk in te schatten ( ik weet het wel maar soms denk ik van looptie niet wat te ver naar voor? ) en dan mijn handen ook nog (ze zijn wel stil maar dan moeten ze ook nog wat naar boven!) snappen jullie een beetje wat ik bedoel of anders leg ik het nog beter uit ( proberen Clown )

en kom aub niet met die banketstaaf reacties aan van ja DAT is nou ruitergevoel;
want dat vind ik echt niet leuk want ik doe echt wel supersuper mijn best en als ik het toch leuk vind Haha!
Bedankt alvast! groetjes!

Valiente

Re: Moeite hebben met oppakken

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 16:05

En hoe gaat het als je je paard langzaam en beetje voor beetje op pakt? Heb je dan op een gegeven moment niet het idee dat je 'goed' zit als ware?
Ik heb eens op bokt plaatjes voorbij zien komen waarbij het idee van 'de loodlijn' heet duidelijk werd uitgelegd, maar ik kan ze op dit moment niet terugvinden. Ik denk dat je met dat stukje extra kennis ook makkelijker de juiste positie weet te vinden.

Veel succes!

Chantelle25

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 13:38

Te zwaar in de hand is al geen goed teken, probeer dan eerst opnieuw naar de hand toe te rijden. Dat betekend paar passen wegrijden en terug rijden naar een rustiger tempo. Dit houd in je been er ten alle tijden aan houden ! Probeer hier wel op te letten, ook met terug rijden been eraan houden. Ik zou het paardje ook niet te diep en te rond rijden, dit is niet altijd goed. Hij/zij moet je hand volgen naar beneden, niet met zijn neus op de grond lopen. Als je paardje te kort loopt, is een teken dat je je teugels te kort vast heb. Hij sluit zichzelf op als het ware, niet goed voor zijn nek en rugspieren. Probeer dan je teugels iets langer te maken, stukje voor stukje, totdat je merkt dat je licht contact heb. Maar de teugels mogen ook niet los/vast zijn, ook niet in een boogje laten hangen. Dit weer voor het gevoel in zijn mond, niet echt prettig, ook geen ontspanning.

Probeer het gewoon is uit, het gevoel komt vanzelf. Het is een kwestie van uitproberen en merken wat wel en niet werkt. Geef het even de tijd, kijk niet teveel naar beneden. Denk aan het totaal plaatje, voordat je je alleen nog maar daar mee bezig bent.

Succes !

nina88

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 13:41

Ik volg dit even, ik zet met precies hetzelfde probleem.
Ik heb vaak dat mijn paard van voren opgekrult gaat lopen en "in de houding" , maar dan laat ze de achterkant er een beetje achter aan komen.

Chantelle25

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 14:13

Nina, misschien helpt het als je je teugels niet te kort neemt, ondanks dat zij zich kort in de hals maakt. Probeer haar voorwaarts te rijden, overgangen maken (stap-draf-stap) niet te gehaast natuurlijk (neem de tijd voor de overgangen) ze sluit zichzelf op. Hierdoor heb je ook inderdaad minder impuls vanuit de achterhand. Wat ik al zei, je moet naar de hand toe rijden. Veel op de binnenhoefslag rijden (op eigen benen lopen), voltes verkleinen en vergroten, denk vooral aan de teugel lengte ! Als je het tempo terug neemt, en zij krult zichzelf op, gelijk been en voorwaarts rijden, probeer dan opnieuw voorzichtig het tempo terug te nemen.

Oefening baart kunst Lachen

Monnie_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-07 20:13

Bedankt voor de reacties!
Wat nina zegt over dat te kort in de hals, dat heeft de mijne juist niet, juist eerder dat te lange.. niet echt helemaal bij me willen komen.( wel bij me maar nog te lang) Ik rijd best veel overgangen maar alvast bedankt voor de tips!
( en over dat niet te veel naar beneden kijken is wel een erg goede tip voor mij)

nina88

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 15:08

Chantelle25 schreef:
Nina, misschien helpt het als je je teugels niet te kort neemt, ondanks dat zij zich kort in de hals maakt. Probeer haar voorwaarts te rijden, overgangen maken (stap-draf-stap) niet te gehaast natuurlijk (neem de tijd voor de overgangen) ze sluit zichzelf op. Hierdoor heb je ook inderdaad minder impuls vanuit de achterhand. Wat ik al zei, je moet naar de hand toe rijden. Veel op de binnenhoefslag rijden (op eigen benen lopen), voltes verkleinen en vergroten, denk vooral aan de teugel lengte ! Als je het tempo terug neemt, en zij krult zichzelf op, gelijk been en voorwaarts rijden, probeer dan opnieuw voorzichtig het tempo terug te nemen.

Oefening baart kunst Lachen

Ik was erg benieuwd wat voor reacties er op zouden komen, maar dit is echt exact waar ik nu mee bezig ben. En het gaat al steeds beter! Ik ben nu zover, dat ik haar na een maand of 2 weer wat hoger in kan stellen, zonder dat ze zich opkropt en ik 300 kg aan mijn handen heb hangen. Ik heb haar in die 2 maanden bewust wat langer laten lopen en veel gedaan aan de ontspanning en het activeren van de achterhand. Dit op de manier die jij nu beschrijft en daarnaast heb ik veel slangenvoltes, wisselingen van hand enz enz. gedaan, zodat ze lekker soepel in haar lijf wordt.

Monnie_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-07 18:04

Nina wat jij doet lijkt dan wel weer heel erg op wat ik doe. Lachen