Achteruit lopen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nora_

Achteruit lopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-07 20:39

Hai ,

Ik wilde graag wat tips hebben voor het gedrag van mijn tinker.

steeds als ik iets eng vind gaat hij achteruit lopen en wijken ,
Heel vaak krijg ik heb er dan toch langs.
Maar de laatste keer ging die zo ver achteruit lopen en wijgeren dat hij met ze achter benen in een droge sloot kwam , dat was wel even schrikken.

Kunnen jullie mij tips geven hoe ik dit kan verhelpen dat hij gaat achteruit lopen en hoe ik dat kan oplossen als hij er mee bezig is.

p.s in de bak is hij echt super braaf hoor! en als hij niks eng vind!

Groetjes Nora

rosemarietje

Re: Achteruit lopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 21:05

Ik stap gewoon af.
En begeleid haar tussen het enge iets door,en ga tussen het enge iets en mijn paard lopen.
Op de terug weg loopt ze er dan zonder blikken of blozen langs.
Ik ga er geen ruzie om maken,dat heb ik wel afgeleerd.
Boos worden werkt ook niet.
Als ik afstap volgt ze me als een trouw hondje.

Mendi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 21:07

Handen naar voren en streng zijn. Desnoods met je stem. Gaat hij verder naar achteren als je been geeft of een tik met de zweep? dan zou ik dat niet blijven doen.
En verder: heel veel geduld hebben, net zo lang wachten tot hij het zat is en weer naar voren wil lopen.

Nora_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-07 21:21

Mendi schreef:
Handen naar voren en streng zijn. Desnoods met je stem. Gaat hij verder naar achteren als je been geeft of een tik met de zweep? dan zou ik dat niet blijven doen.
En verder: heel veel geduld hebben, net zo lang wachten tot hij het zat is en weer naar voren wil lopen.

mn tinker is heel erg gevoelig voor stem dus die gebruik ik juist heel erg.
Ja en loopt een beetje naar voren en naar achter als ik bene blijf geven.
En afstappen zou ook niet werken want het is meer dat er een pad is waar aan het eind koeien staan en na een paar ritten weet hij dat ze daar aan het eind staan.
Er zijn wat bochten in die polder weg laatse paar keer ging het steeds een beetje beter.
En nu ging hij bij de eerste bocht al wijgeren , dus als ik zou afstappen zou hij echt niet verder lopen.
En er word altijd gezegt , als je buiten rijd blijf op je paard zitten...

Mendi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 21:29

Afstappen zou ik ook niet zo snel doen, tenzij er een gevaarlijke situatie ontstaat waarbij je wel moet afstapppen, maar dat is in jouw geval niet aan de orde.
Ga je zelf al gespannen zitten omdat je weet dat jouw tinker gaat staken? probeer dan lange teugel te houden en rustig in en uit ademen, zo min mogelijk inspelen op de situatie.
En anders met iemand samen zodat hij meer vertrouwen krijgt?
Dat tinkers niet van koeien houden is mij trouwens ook al opgevallen Knipoog
Succes verder!

Nora_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-07 21:35

Mendi schreef:
Afstappen zou ik ook niet zo snel doen, tenzij er een gevaarlijke situatie ontstaat waarbij je wel moet afstapppen, maar dat is in jouw geval niet aan de orde.
Ga je zelf al gespannen zitten omdat je weet dat jouw tinker gaat staken? probeer dan lange teugel te houden en rustig in en uit ademen, zo min mogelijk inspelen op de situatie.
En anders met iemand samen zodat hij meer vertrouwen krijgt?
Dat tinkers niet van koeien houden is mij trouwens ook al opgevallen Knipoog
Succes verder!

Hai Lachen

Ik rij zowiezo altijd al mn relax lossere teugels, en probeern natuurlijk nooit al gespannen te gaan zitten en volgens mij ben ik dat ook niet, ik kan wel met iemand anders naar buiten gaan maar op de plek waar ik nu sta kan bijna nooit iemand buiten rijden helaas,
bedankt voor de tips

O ja mn tinker vind schapen en koetsen ook eng Boos!

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 21:39

Niet Tinkertypisch, verplaats hem naar Rijtechnisch-Praktijk

KikiKSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 21:42

Ik heb zoals Mendi weet vandaag ook mijn eerste Tinkerbuitenrit gemaakt, en die van mij deed dit dus ook.
Nou vond hij dingen wel echt eng ook, maar grappig dat ik hier lees dat meer Tinkers dit gedrag vertonen!Ben dan ook echt nog een "tinkerleek" Tong uitsteken
Maar wat inderdaad bij die van mij hielp was een strenge stem opzetten en flink been bijgeven en dan ging hij na een paar keer draaien en achteruit lopen toch erlangs!

MyStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 21:45

Mijn ruintje kan af en toe echt achteruit rennen Clown Wat ik altijd doe is flink streng zijn, tik met de zweep en flink voorwaarts drijven. Als dat niet werkt draai ik wel eens een rondje met em en dan is het meestal ook voorbij. Angst voor schapen is trouwens ook snel voorbij als je een schaap van iemand leent ofzo en die er een tijdje bijzet in de wei. Kwestie van gewenning.

(mijne is trouwens geen Tinker (denk ik iig, afstamming is onbekend) Denk dat niet alleen tinkers dit doen Knipoog )

Nora_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-07 21:48

KikiKSA schreef:
Ik heb zoals Mendi weet vandaag ook mijn eerste Tinkerbuitenrit gemaakt, en die van mij deed dit dus ook.
Nou vond hij dingen wel echt eng ook, maar grappig dat ik hier lees dat meer Tinkers dit gedrag vertonen!Ben dan ook echt nog een "tinkerleek" Tong uitsteken
Maar wat inderdaad bij die van mij hielp was een strenge stem opzetten en flink been bijgeven en dan ging hij na een paar keer draaien en achteruit lopen toch erlangs!

dat doet mn tinker tot nu ook altijd gedaan , heeele erg strenge stem en benen en sturen..
Dan ging die er na een tijdje langs,
Maar nu was het zo erg en zo in t begin vand e rit ,en dat ik ook nog met zijn achterbenen in een drooge sloot kwam achter hoog gras ben ik erg van schrokken,,,
Laatst bijgewerkt door Nora_ op 05-08-07 21:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Trammelanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 21:49

ik heb een keer een merrie gehad, heb ik immers nu niet meer maar doet er ook even niet toe, ik was buiten rijden, wou ze niet langs een boederij, daar tegenover was de grasberm, met boompjes, dan een 10cm naar beneden, stukje gras, daarna slootje.

ze ging ook achteruit, ik sporen erin gedrukt, hielp niet, was de afdaling van 10cm al voorbij, heb haar toen kwartslag gedraaid. zodat ze met haar zijkant naar de boederij stond, heb haar toen lekker de enge dingen achteruit laten passeren, en als ze dan niet wou.. gewoon door laten lopen, heb zo denk ik 200m in de achteruit afgelegd. toen ze weer braaf deed, mocht ze de rest van de route voorwaarts afleggen. Heeft zeker geholpen! Heeft ze daarna nooit meer gedaan!

Nora_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-07 21:54

hahah dat gaat helaas niet lukken , met bochten enzo, en als ik hem op zn achteruit zou zeten gaat hij denk ik wijkend wijgeren...hihi

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 21:57

Doet die van mij ook, wil achteruit en dan omdraaien als er enge dingen langs de weg staan (bijvoorbeeld een enge container of de verschrikkelijke bushalte voor ons huis..). Ik vraag dan meestal een begeleider even het paard vast te pakken, meestal loopt hij dan wel mee en liggen we niet samen in de sloot of in het hek geparkeerd.

Trammelanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 22:12

ok dan heb ik geen andere tip voor je, in ieder geval succes!

Sancerre

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 22:16

Iemand mee met longeerzweep oid? Brokjes?
Verder veel buiten rijden denk ik en evt thuis enge dingen plaatsen en oefenen.

Nora_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-07 22:20

Sancerre schreef:
Iemand mee met longeerzweep oid? Brokjes?
Verder veel buiten rijden denk ik en evt thuis enge dingen plaatsen en oefenen.

Ik rijd elke dag buiten Haha!
mm kan geen koeien en schapen daar op stal zetten Knipoog
maar toch bedankt:)

Luominen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 23:35

Allereerst, stel je paardje gerust. Laat hem maar even kijken naar het enge, dan zal hij wel beseffen dat het niet zo eng is zoals het eerst lijkt. Probeer zelf om niet te kijken naar het enge, dus doe even alsof je neus bloedt. Kijk desnoods de andere richting uit en concentreer je op een punt in de verte.

Dit kan je ook proberen: als je paardje achteruit gaat, draai hem eens 180° om alsof je gaat wegrijden. Dan probeer je het enge punt achteruit te passeren, dus jíj laat hem achteruit gaan in de richting die jíj wil. Van zodra je het enge punt gepasseerd bent, kan je je paardje weer draaien in de juiste richting.

Nora_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-07 07:41

Oke, bedankt....

Maar het is ook dat hij bijvoorbeeld een weg niet in wilt omdatr hij weet dat 2 km verder op koeien staan... grrr

KikiKSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 09:36

Ik heb met mijn vorige paard ook problemen gehad met dat hij op bepaalde stukken ergens niet langs wilde en hij ging dan ook echt rennen achteruit en als ik dat kon voorkomen ging hij steigeren...
Hem heb ik toen inderdaad ook een tijdje alles achterwaarts laten passeren waar hij niet langs wilde en dan worden ze het meestal snel zat dat alsmaar achteruit lopen...
Dit heeft wel een tijdje gewerkt, gewoon stukken achteruit laten lopen en dan weer omdraaien, maar als ze echt niet willen werkt deze truc op een gegeven moment ook niet meer.
De eerste keer zijn ze nog overdonderd maar dat houd altijd een keer op...

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 09:41

Mijn Tinker doet dat ook. Die loopt achteruit als hij iets eng vindt en meestal hielp het wel als ik dan goed dreef en streng zei dat hij door moest lopen. Totdat hij zich een keer op zijn achterbenen omdraaide en echt in volle vaart er vandoor ging. Sindsdien vind ik het best eng met hem buiten en gaat er iemand mee om te begeleiden.

Luominen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 12:06

Nora_ schreef:
Maar het is ook dat hij bijvoorbeeld een weg niet in wilt omdatr hij weet dat 2 km verder op koeien staan... grrr

Kan je de route niet omgekeerd rijden of bijvoorbeeld een andere weg inslaan?

SabrinaBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 13:18

ik heb precies hetzelfde probleem met m'n paard Tong uitsteken
dan vind ik het soms ook eng, omdat ik dan bang ben dat ie de sloot in gaat.
meestal is er een begeleider met me mee, die hem dan meeneemt met een halstertouw als ie iets eng vindt.
als ik alleen ben, stap ik af, en begeleid ik hem zelf, want er zit dan niks anders op denk ik.
je kunt wel blijven pushen, maar dan beland je nog eerder in een sloot of iets dergelijks Tong uitsteken

vaatwasser

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 13:23

Ik heb ook hetzelfde gehad, zelfs zo erg dat hij niet meer alleen naar buiten wilde en bij het hek al ging weigeren. Je moet er op letten dat je teugels los zijn en je veel been geeft, als je namelijk je teugels strak houdt en been geeft krijg je de logische reactie dat je paard achteruit loopt (makkelijk gezegd is dat ook de hulp voor achterwaarts gaan) succes ermee, en als je in de positie zit om het op een rustige omgeving te oefenen ook doen! (ik sta namelijk een kwartiertje stappen van het bos/duinen/strand af) of iemand vragen er naast te lopen