kers schreef:Ze zal wel door hebben dat die zweep niet zoveel kwaad doet aangezien jij maar lichtjes tikt. Als ze weer zo reageert zou ik eens een keertje een beetje harder slaan zodat ze voelt dat die zweep toch niet niks is en dat ze ernaar moet luisteren.
Harder slaan lijkt mij in ieder geval geen oplossing. Maakt een paard bang of opstandig en geeft reden voor verzet. Misschien idd (zoals al gezegd) "kriebelen"? Ik heb ook eens een merrie gereden die (wat later precies tijdens hengstigheid bleek te zijn) soms op de minste aanraking bokte. Als ze verder goed doorliep reed ik meestal zonder zweep. Of gebruikte ik hem om tegen mijn laars of zadel te tikken. Dat is natuurlijk niet echt de dressuurmatig juiste plaats voor extra actie achter, maar na een bok gaan ze ook echt niet beter lopen.
Als je echt zeker weet dat ze maar wat met je dolt kun je natuurlijk wel eens iets strenger zijn. Maar begin wel altijd met je zachte tikje, zodat ze weet: "als ik daar niet naar luister dan..." Het moet niet zo zijn dat je paard bij voorbaat al bang word omdat je zomaar opeens harder sloeg. Zorg in ieder geval dat ze goed doorheeft wat je bedoelt, (en dus een bepaalde reactie wenst).
Succes.