Pony erg 'heet' onder het rijden.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Fairytale

Pony erg 'heet' onder het rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-07 22:24

Ik ben in het bezit van een 4 jarige Haflingermerrie.
Echt een ongelofelijke schat. Onder het rijden is ze enorm 'heet', mede doordat ze nog zo jong is denk ik.
Ik heb een vast ritueel bij Anouk, door haar voor het rijden te longeren. Zo kan ze haar overtollige energie even kwijt anders is ze echt niet meer te houden in de bak en wil ze de hele tijd maar crossen.
Vandaag ook gelongeert en ze is in de bak geweest maar onder het rijden is ze nog steeds enorm 'heet' en kan ze zo uit het niets wegstuiven en dan is het enigste wat ze wil alleen maar galopperen en is ze ook niet meer te houden..
Ik ben daar wel altijd op voorbereid maar ik weet dat het ook anders kan, alleen heb ik de goede aanpak even nodig..
Verder ben ik nog nooit van haar afgevallen, vertrouw haar 100 % en ben ik alles behalve bang voor haar nu ze deze verschijnselen heeft.

Weet iemand misschien een paar tips? Lachen

Winx

Re: Pony erg 'heet' onder het rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-07 22:43

Ik heb nu zelf hetzelfde met de pony die ik nu paar week rij voor iemand die op vakantie is, ook zo heet alleen longeren helpt niet. Want die vindt zo snel nieuwe energie.

omaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 07:34

Wat voeren jullie?

Winx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 11:48

Ik voer haar niet bij en eigenaar ook niet, ze staan 24 uur per dag op wei. Met zijn 10'en en de wei heeft hoog gras waar ze nu staan.

Iris_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 12:06

eerst longeren en dan rijden is misschien een tip?
wat ik meestal doe als mijn paard heet is maar dat werkt bij hem alleen is dan gewoon hard galoperen tot die een beetje moe is

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 12:11

Heb je les? Misschien is het een idee als je met iemand kijkt naar de oorzaak van het wegscheuren. Het zou ook een lichamelijke oorzaak kunnen hebben.
Mocht dat niet zo zijn: Bekend trucje is in elk geval je pony zo bezig houden dat ze de kans niet krijgt er tussenuit te piepen. Ze zou door dressuuroefeningen in de basis beter aan je hulpen moeten komen te staan. Maar pas op dat je ook weer niet teveel vraagt van een jong paard, daarom lijkt het me zinvol als je eens een instructeur raadpleegt. Lachen

Trennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 16:49

Veel overgangen, veel slangevoltes en vrij snel na het losrijden een volte galloperen. (wel beheerst) Veel jonge paarden willen hard en snel lopen en houden dan hun eiegn tempo aan ipv dat van jou. Door die overgangen leert ze jouw tempo te volgen.

Fairytale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-07 19:28

@ Omaas: Ze staat 24/7 in het land en ze eet gras en wordt bijgevoerd met kuil. Dat is alles.

Bedankt voor de reacties, ik ga d'r zeker iets mee doen. Lachen

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 22:05

OMG-->RT-P

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 11:33

SabrinaBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 13:21

óf het is nog speelsheid, óf het is misschien een beetje een heethoofd.
dus dat dat misschien zijn karakter is.

veel wendingen rijden, laat haar op jou letten, en niet met iets anders bezig zijn, haar aandacht moet bij jou zijn!

_Moonwalker_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 12:49

Ze is nog jong.Ik zou best les nemen en haar idd goed loungeren voor je gaat rijden.
Welk voeder krijgt ze?Dit kan er ook mee te maken hebben!
Probeer veel oefeningen te rijden zodat ze haar concentratie erbij moet houden en niet zomaar op de loop kan gaan.

Mijn pony is ook zo'n 'hete bok':D
Hij is nu over zijn 18 jaar, het eerste half uur kan ik netjes dressuur rijden met hem.Alle oefeningen die je maar wilt maar na dat half uur is het compleet chaos.
Crossen, dribbelen, te heet worden, niet meer reageren op hulpen en zit.
Ik probeer dus veel af te wisselen in het rijden zodat hij zich niet gaat vervelen.
De ene dag dik half uur dressuur, dag erna 20min. dressuur daarna springen, af en toe een buitenritje ertussen.
Zo gat het veel beter.Mss kan je dit ook proberen?

Veel sucsess!!

Blue_Dreamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 11:57

Zelf heb ik ook een tijdje zo'n [verzorg]pony gehad, als ze er vandoor schoot, liet ik haar gewoon 10 minuten tot een kwartier galloperen. Ik denk dat ze dan vanzelf wel moe word, en denk dat dit wel een oplossing is. Bij mij heeft het tenminste wel geholpen! Veel succes!

First_Unique

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 19:20

Ik had ook eerst dat probleem, mijn ieuwe instructrise zei dat ik hem gerust moest stellen.. ik moest hem met een lang teugeltje bereiden, door zijn manenkam heen wrijven en veel slangevoltes rijden, gewoon laten lopen in het begin, en ik moest met mn zit rijden, langzamer staan-zitten.. dat heeft mij heel erg geholpen, nu heb ik een paard waar je kleine kinderen mee weg kan laten rijden!!

PiieterLY

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 10:19

als zei voorwaarts wilt ( Galoperen ) Laat je haar gaan en als ze terug wilt komen naar de draf , Drijf je haar weer aan Zodat ze door moet gaan . ze moet op jou hulpen terug naar de draf en op jouw hulpen naar de galop en niet wanneer ze het zelf wilt !.

Bonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 13:14

gaat het aan de longeerlijn wel goed? en reageert ze dan goed op stemhulpen?

als ze dit doet kan je je stem erbij gebruiken. bij aanspringen in galop geef je daar de stemhulp voor netzoals aan de longe. hetzelfde voor alle andre overgangen. je hebt waarschijnlijk voor aan de longe ook een stemhulp als ze te hard gaat, zoals hóóó... gebruik deze ook als je aan het rijden bent.

als je de stemhulpen samen met je beenhulpen gebruikt leert ze je beenhulpen beter kennen en kan je het later alleen daarmee doen.

tuinkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 22:00

ik had dit probleem ook bij mijn vorige verzorgpony,zelf rustig blijven helpt dan meestal het beste Knipoog en vooral niet boos worden want dan worden ze alleen nog maar heter en veroorzaak je ook veel spanning bij je pony,als hij erg heet wordt kan je bijv beter even in stap gaan tot ie weer rustig is en dan gewoon verder gaan met rijden

succes !

QueenE

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-07 19:14

Mn vriend zegt: Je moet het koelingssysteem even nakijken Tong uitsteken
Nee, even serieus [A] Die van my deed het ook alleen dan om te klieren, om onder het werk uit te komen. Gewoon je pony goed bezig houden en als hij wegschiet hem/haar een keer door laten galoperen en dan ook als hij geen zin meer heeft dus als hij weer wil draven door galoperen. Hielp bij mij heel goed!