tips meer spieren opbouwen ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Niisj

tips meer spieren opbouwen ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-07 17:42

Hey Hey ,,

Ik heb een 12 jarige merrie. Ik heb haar nog maar een maandje. Ze was vroeger een springpaard maar is verkocht wegens blessures opgelopen tijdens het springen. Toen kwam ze in onze manege terecht en was ze een manegepaard. Ik was op slag verliefd op haar ! Ze was zo'n mooi, groot en gespierd paard. Maar ze werd niet goed verzorgd in de manege. Ze kreeg te weinig voer, moest te veel en te hard werken, haar spiermassa nam af, ze begon aan luchtzuigen, ze mankte en was veel te mager. Ze stond of liep er maar futloos bij ...en ik herkende het mooie, fiere paardje niet meer van in het begin. Verdrietig
Ik kon het niet meer aanzien en wou haar kopen. Maar aangezien ik nog maar 16 en mijn ouders niet zomaar een paard voor me wouden kopen, ging dat niet zo in 1-2-3 !
Ik ben gaan werken, heb gespaard en heb haar gekocht !
Ze is al bijgekomen maar het mag nog wat ! Haar vacht glanst terug, ze mankt niet meer, ze heeft een anti-luchtzuigband aan en ik ben het rijden nu langzaam aan het opbouwen.
DA is geweest en ze mankte omdat ze een lichte peesontsteking heeft en de pees te veel belast werd in de manege. Ik mag van de dierenarts een uurtje per dag rijden of een wandeling van 2 uur maken maar mag niet te fanatiek met haar rijden en zeker niet meer springen !
Nu wil ik terug spiertjes beginnen opbouwen want ze is heel veel spiermassa verloren !
Ze heeft heel veel aanleg voor dressuur want ze heeft super gangen en is zeer soepel. Alleen die spieren ontbreken eraan.
Ik rijd haar nu wat met bijzetteugels om spiertjes in de rug op te bouwen. Ik heb ook gehoord van een pessoateugel die de achterhand traint ? Verder weet ik dat dressuur goed is om de spieren te onwtikkelen en ik zou haar ook een supplement Pavo Muscle Build willen geven ...
Iemand nog tips ?
Haha!

meliiSsatjje

Re: tips meer spieren opbouwen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-07 18:01

Niet echt een tip, maar trainen, trainen en nog eens trainen.
Een klein tipje als je paard een sprongetje kan maken:
In-uitjes trainen de achterhand van je paard, dat zorgt dus voor meer bespiering op de achterhand.

Niisj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-07 19:07

Helaas mag ze niet te veel meer springen.
Af en toe wel een sprongetjes maar dit is dan nooit hoger dan 90 cm !
Nu haar achterhand is redelijk gespierd, haar hals is mooi gespierd maar haar rug is zwak.
Maar het kan allemaal dus nog gespierder !
Nog tips ?

WildChild

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-07 19:13

In-uitjes kunnen ook 30 cm hoog zijn. Ik kan jou als tip geven om het paard veel lang en laag te rijden, zorgen dat ze zich helemaal ontspant en over haar rug gaat lopen. Ik ben zelf niet zo'n fan van hulpteugels, ik denk dat je deze klus ook kunt klaren zonder hulpteugels. Verder zou ik beginnen met een kwartiertje rijden en dit erg langzaam opbouwen naar ongeveer 45 minuten inclusief in- en uitstappen. Rijd heel veel overgangen, dat is goed voor je paardje. Ook is het goed je paard -in alle gangen- soms wat harder te laten lopen en dan weer wat op te pakken. Blijf met haar bezig. Als je hebt gegalopeerd is het goed om lang uit te draven met lange teugel in plaats van meteen te gaan stappen. Ook lang uitstappen is alleen maar goed voor je paard. Succes!

Niisj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-07 00:07

Ik stap haar sowieso al lang in, draaf dan een beetje, stap terug, terug draven, figuurtjes rijden, middendrafje, draf, stap, ...
Als ik wat gallopeer met haar (omdat ik haar peesje niet wil belasten en het rustig aan wil doen) is het maar 2 rondjes over de piste, ....draaf dan nog wat en dan stap ik goed uit ...
Nog tips ?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 09:22

Overgangen, schijnovergangen (doen alsof je wilt stappen en zodra je voelt dat het achterbeen niet meer mee komt draaf je weer actief weg, en zo ook van galop naar draf), tempowisselingen (vooral van die in galop worden ze sterk en gespierd) en dat alledrie echt snel en kort op elkaar. Veel mensen denken dat ze aan het werk zijn als ze op de lange zijde een keer wegrijden. Probeer eens elke paar passen vooruit en weer terug en weer vooruit, begin eens met op de lange zijde vanaf F weg te rijden, bij B weer terug en dan gelijk weer weg tot M bijvoorbeeld, bouw dat uit tot je op de lange zijde 2 keer terug kunt en drie keer weg.
Overgangen stap-galop maakt het achterbeen sterker en daarmee krijg je dus ook spieren op de kont.
Balkjes lopen voor de rug. Leg ze verder uit elkaar voor het strekken maar ook zeker eens heel kort op elkaar om hem sneller en sterker te maken in het achterbeen.
Schoudervoor, of als je het kunt, de zijgangen (schouderbinnenwaarts, travers, renvers, appuyement) om hem sterker en soepeler te krijgen.
De stap verzamelen, een stukje keertwending om de achterhand en als hij achteren niet goed meer meedoet in middendraf weg.
Bij alles moet je paard uiteraard goed door de nek en over de rug zijn.

Rijden met bijzetteugels ben ik niet zo enthousiast over ivm gevaar om om te klappen als ze ooit omhoog zou komen (zeg nooit nooit!) Longeren met pessoa is idd goed voor de achterhand, moet je wel rustig opbouwen want het is vrij zwaar voor een paard wat dat niet kent. Die supplementen, ach, imo een beetje geldklopperij Bloos Een paard wat correct gereden en getraind wordt heeft dat echt niet nodig hoor, en zonder training zetten er echt geen spieren aan omdat je een poedertje geeft Knipoog

nati

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 11:01

mijn paard is er even uit geweest ivm peesblessure, is nou weer goed, geef hem ook pavo muscle buld, en je merk echt duidelijk veschil. verder longeer ik hem af en toe met pasoa teugel,en hij ziet er nou weer super uit!

Niisj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-07 23:23

Urielle, bedankt voor de tips ! Hier kan ik al veel mee ! Bloos Knipoog Haha!
Ik denk dat ik toch maar Pavo Muscle Build ga geven door het voer in combinatie met training.
Haha! En die pessoa teugel ga ik zeker aanschaffen !

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 09:39

Urielle schreef:
Die supplementen, ach, imo een beetje geldklopperij Bloos Een paard wat correct gereden en getraind wordt heeft dat echt niet nodig hoor, en zonder training zetten er echt geen spieren aan omdat je een poedertje geeft Knipoog

Toch heb ik héle goede ervaringen met Equitop Myoplast. Inderdaad in combinatie MET training, als je zónder training iets wil bereiken moet je maar naar een spuit anabolen grijpen, wat me ook niet helemaal de bedoeling lijkt Vork . Shine zat altijd goed in d'r vel en d'r spieren maar sinds ik die Myoplast voer (gewoon onderhoudsdosis) heb ik haar echt zien aanzetten qua bespiering en ze verzuurt minder snel Ja. Die Pavo poeders ben ik minder over te spreken, die voegen mijns inziens weinig toe.

Verder vind ik je post superduidelijk en denk ik dat de TS daar lekker mee aan de gang kan gaan, ga helemaal met je mee Ja!

SabrinaBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 14:19

veel trainen!

ook veel stappen is goed.
en elke dag een hand galopje, en daarbij in verlichte zit, dan belast je de rug van het paard ook niet, en tegelijk bouwt het paard spieren op.

zelf ben ik ook bezig met m'n paard spieren op te bouwen, en stap ook veel langs de weg, en rijd 6x in de week, elke dag 3 kwartier.

Niisj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-07 14:32

Hehe Haha! Thanx Remember !! Dankjj voor de tips !
SabrinaBoy, dankj !