Steigeren afleren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xMarjolijn

Steigeren afleren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-07 09:07

Hallo!

Ik heb een heel jong paard van 3 jaar dat in de meivakantie beleerd is.
Alleen als ze iets eng vind, of ze heeft geen zin, gaat ze steigeren.
Ze keert het dus de rug toe.
Wat kan ik er tegen doen dat ze het afleerd?
Want het word nu toch een beetje gevaarlijk, ik ben al een aantal x met haar achterover gevallen.

Alvast bedankt !
P.S Slaan heeft geen zin, dan gaat ze het alleen maar meer doen.

Anoniem

Re: Steigeren afleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-07 10:06

Misschien moet je eens overwegen om haar opnieuw in te rijden, want als je haar in 1 meivakantie kan inrijden, heb je dat mooi snel gedaan, ik ken zat mensen die eerst een half jaar longeren, en daarna niet eventjes in 1 meivakantie inrijden?.
Gewoon helemaal opnieuw starten met longeren.
Verder, als je dat niet wilt, is goed aandrijven een manier, een paard schiet dan naar voren, en dan neem je haar in de hoek terug naar het arbeidstempo, en dan hoort ze weer gewoon een stuk normaal te lopen.
Als ze het blijft doen zou ik echter wel naar deskundig advies gaan vragen van een instructeur of instructrice.

DDDDDDD

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-07 10:10

ik zou goed les gaan zoeken die je kan helpen dit probleem op te lossen. wat voor afstammeling is het?
een 3 jarig paard die 2 maanden onder het zadel is en nu al niet meer wil voorspelt niet veels goed. misschien een andere rijmanier gaan zoeken

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-07 10:20

Ze keert het werk niet de rug toe, ze snapt het gewoon niet wat je van haar vraagt, wees blij dat ze steigert , ik heb er een die zich laat vallen, dus al in de laaste fase is.

Ik ben nu ook met een 3 jarige bezig, niet onder het zadel, want vind 3 gewoon erg jong om al op te rijden, maar die heeft er ook een houtje van om de lucht in te gaan, ze is overigens steigerend geboren zal ik maar zeggen , ik heb het altijd genegeerd en ze mag van mij steigeren als ze iets niet snapt of iets eng vond, maar ben haar nu aan het leren dat als we echt aan het serieuse werk zijn ze het niet mag doen, in stap en draf geen prbleem, maar zodar ik de galop van haar vroeg was het hup delucht, nu de laatste week gaat het super goed, ik heb haar laten merken met zijn stem en zodra ze omhoog kwam haar stilzetten en achetrit laten lopen en echt me eigen heel erg groot gemaakt en potver dikkie dat mag niet , nu begrijpt ze dat als ik galop van haar vraag en ze wil stil staan dat ik al zeg nee door dan gaat ze ook netjes door, ben dus super trots op haar en laat haar dat ook merken, al springt ze maar 1 pas aan in galop zonder protest is ze al het knapste paard van de wereld,

Gewoon veel geduld en steeds maar uitleggen dat het niet mag, train dat eerst aan de hand , aan de dubbelenlijnen, zodat ze leert dat het niet eng is of spannend, je moet ej bedenk dat ze 3 jaar niets heeft heove doen en dan moeten ze maar in een keer geod lopen onde rhet zadel, trek er een jaartje vooruit zodat ze het werken ook echt leuk gaan vinden, die van mij kom al naar me toe gerent als ik met een halster in de wei komt, ze vind het zo leuk om samen te werken en je ziet dat ze ook super haar best doet om het voor mij te willen en mogen doen,
Ik speel geen baas maar het is mijn maatje.

DDDDDDD

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-07 10:29

dat jouw paard zomaar mag steigeren met het lichtere werk snap ik echt niet. dat laat ik dus nooit toe, of dat ie nou wel iets snapt of niet dat maakt mij niets uit, dan moet ie maar naar voren gaan. weet je wel hoe gevaarlijk steigeren kan zijn!!!. ik heb een mega verwende gribaldi gereden die een tijdje stil had gestaan. ze begon ook te steigeren omdat ze dat verwende leventje heerlijk vond. ik heb dit dus heel snel op kunnen lossen om haar naar links en naar rechts weg te sturen. dit kan niet bij elk paard maar bij deze werkte het heel goed. na 3 dagen wist ze al dat dat niet mocht, en bleef sindsdien met 4 benen op de grond.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-07 10:39

Itsmy1987 schreef:
dat jouw paard zomaar mag steigeren met het lichtere werk snap ik echt niet. dat laat ik dus nooit toe, of dat ie nou wel iets snapt of niet dat maakt mij niets uit, dan moet ie maar naar voren gaan. weet je wel hoe gevaarlijk steigeren kan zijn!!!. ik heb een mega verwende gribaldi gereden die een tijdje stil had gestaan. ze begon ook te steigeren omdat ze dat verwende leventje heerlijk vond. ik heb dit dus heel snel op kunnen lossen om haar naar links en naar rechts weg te sturen. dit kan niet bij elk paard maar bij deze werkte het heel goed. na 3 dagen wist ze al dat dat niet mocht, en bleef sindsdien met 4 benen op de grond.

Ik neem aan dat je het tegen mij bedoelt.

Ik heb het steigeren altijd genegeert als ik met haar ging wandelen en ze vond iets eng, ik vind zelf steigeren niet zo dramatisch , ik heb liever een paard wat steigert dan zich laat vallen als hij iets engs vind.

Nu ik aan het werk ben met haar laat ik het steigeren niet toe zoals ik al eerder zei, en ben er dus ook van overtuigt dat ze het straks met rijden ook niet meer gaat doen, als je geod gelezen hebt dan heb je kunnen lezen hoe ik het oplos.
Ik ken trouwens mijn paardje beter dan wie dan ook,. ik heb haar zien geboren worden en groot gebracht,weet precies wat er in haar koppie afspeelt en dat daar af en toe een steigertje bij is , ja dat moet dan maar he, ze is nog jong en ik ben er van overtuigt dat als ik het met niet de veel gedoe oplos met als ze aan het werk is dat ze het niet mag dat het ook helemaal weg gaat, het is nu eenmaal haar manier om te vertellen dat ze iets niet wil of snapt.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-07 10:41

Itsmy1987 schreef:
ik zou goed les gaan zoeken die je kan helpen dit probleem op te lossen. wat voor afstammeling is het?
een 3 jarig paard die 2 maanden onder het zadel is en nu al niet meer wil voorspelt niet veels goed. misschien een andere rijmanier gaan zoeken

Denk trouwens dat het niets met willen te maken heeft, maar meer met snappen, wat eigenlijk heel vaak het probleem is en nooit toegegeven word door de ruiter.

MeMar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-07 10:56

Steigeren is natuurlijk heel smerig... Ik heb er zelf ook ervaring mee en geef toe dat ik er geen held in ben.
De tips die ik kan geven voorwaarts blijven rijden, wil het dier dat niet neem hulp vanaf de grond erbij, en dan ook iemand die er verstand van heeft!!
Die het dier mee naar voren kan drijven of zoiets dergelijks. En als het echt niet op houdt zijn er natuurlijk nog meer alternatieven maar voor zo'n jong net ingereden dier, vind ik die een beetje vroeg.
En misschien het paard confronteren met dingen die ze eng vind, terwijl je haar aan de hand hebt. Stel ze doet het dan niet tja dan is het een flauwe...
Maar ik vind het wel knap dat je er steeds op klimt als je al een paar keer achterover geklapt bent. Het is wel erg gevaarlijk...

Veel succes!

xMarjolijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-07 11:10

MeMar schreef:
Steigeren is natuurlijk heel smerig... Ik heb er zelf ook ervaring mee en geef toe dat ik er geen held in ben.
De tips die ik kan geven voorwaarts blijven rijden, wil het dier dat niet neem hulp vanaf de grond erbij, en dan ook iemand die er verstand van heeft!!
Die het dier mee naar voren kan drijven of zoiets dergelijks. En als het echt niet op houdt zijn er natuurlijk nog meer alternatieven maar voor zo'n jong net ingereden dier, vind ik die een beetje vroeg.
En misschien het paard confronteren met dingen die ze eng vind, terwijl je haar aan de hand hebt. Stel ze doet het dan niet tja dan is het een flauwe...
Maar ik vind het wel knap dat je er steeds op klimt als je al een paar keer achterover geklapt bent. Het is wel erg gevaarlijk...

Veel succes!

Hee dankjewel. Ik ben niet van plan om het met grof geweld te gaan doen. Want daar bereik je niets mee. En inderdaad haar naar voren rijden is een goed plan! Maar ze doet het dus alleen als we eigenlijk buiten rijden. En ik rijd veel buiten. Dat moet ze tenslote leren! Gedult heb ik wel, want ze is nog jong.
Bedankt voor de tip!

MeMar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-07 11:12

En als je buiten met haar aan de hand wandelt? Gaat ze dan ook achteruit voor engere dingen?

xMarjolijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-07 11:12

peaches_ schreef:
Misschien moet je eens overwegen om haar opnieuw in te rijden, want als je haar in 1 meivakantie kan inrijden, heb je dat mooi snel gedaan, ik ken zat mensen die eerst een half jaar longeren, en daarna niet eventjes in 1 meivakantie inrijden?.
Gewoon helemaal opnieuw starten met longeren.
Verder, als je dat niet wilt, is goed aandrijven een manier, een paard schiet dan naar voren, en dan neem je haar in de hoek terug naar het arbeidstempo, en dan hoort ze weer gewoon een stuk normaal te lopen.
Als ze het blijft doen zou ik echter wel naar deskundig advies gaan vragen van een instructeur of instructrice.

Naar voren rijden is inderdaad een goede manier. Maar opnieuw inrijden niet. Ze is goed ingereden, alleen moet ze nog leren om dingen niet zo snel eng te vinden enzoo. Maar ik longeer haar 3x in de week. En dat gaat goed. Ze is oko wel een gewillig paard, vind het leuk om te rijden. Dat merk ik gewoon aan haar. Alleen dat steigeren probeer ik haar op een vriendelijke manier af te leren. Bedankt voor de tips !

xMarjolijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-07 11:13

Itsmy1987 schreef:

Het is een NRPS. Ik heb al les. Maar het probleem is dat ze het niet doet in een bak, allen bij bosritten. Maar hij zecht ook, haar naar voren rijden enzoo. Bedankt

xMarjolijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-07 11:14

MeMar schreef:
En als je buiten met haar aan de hand wandelt? Gaat ze dan ook achteruit voor engere dingen?

Ja dat doet ze dan ook. Ik breng haar elke dag naar de wei. En als ze iets eng vind gaat ze gelijk steigeren.

MeMar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-07 11:15

Hmm ja dan zou ik als het mogelijk is daar al iemand er achteraan mee laten lopen, voor een tik uit te delen ofzo...

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-07 15:45

Wat je ook kan doen is een schrik parcours bouwen en haar zo leren at het allemaal wel mee valt , er zijn ook genoeg mensen die hier les in geven , misschien een optie voor je , leer je zelf heel veel van om op de juiste manier het probleem op te lossen,