Uitwijkend paard.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Silence

Uitwijkend paard.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-07 08:08

Hallo bokkers,

Ik zit met het volgende en ik hoop dat jullie misschien wat tips hebben.

Het "probleem" doet zich zowel tijdens het rijden als tijdens het wandelen voor, maar heb het toch maar even bij rijtechnisch gezet.

Als Silence tijdens het rijden ergens iets ziet, bijvoorbeeld koeien naast de rijbaan, wil hij altijd even kijken.
Op zich heb ik daar niet zo`n problemen mee (ik bedoel dan dus tijdens het in en uitstappen, want tijdens het werken moet hij gewoon opletten), maar als hij bijvoorbeeld naar links kijkt, draait hij heel zijn lichaam naar rechts. En andersom ook.
Ik heb al geprobeerd met een zweepje tegen zijn hals te houden en ook om hem een beetje achter bij te tikken, maar het werkt niet.

In de bak is het natuurlijk niet zo`n groot probleem (hij moet het wel afleren, maar er kan weinig gebeuren), maar op bijvoorbeeld buitenritten, hebben we nog al eens slootjes naast de weg liggen.
En ik wil daar vroeg of laat toch niet in belanden Knipoog.

Hij kijkt dus echt niet waar hij loopt als hij zo schuin loopt. Houd ook geen rekening met andere paarden naast zich. Daar draait hij zich ook gewoon tegenaan.

Met wandelen precies zo, maar het probleem is, dus dat ik daar dan ook loop.
Hij duwt me niet omver of iets, maar staat zo wel vaak op mijn tenen Clown
Of loopt tegen iets of iemand naast ons aan.

Heeft iemand van jullie misschien tips om hem te leren recht te blijven lopen als hij ergens naar kijkt.

Alvast bedankt.

Anoniem

Re: Uitwijkend paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-07 10:08

Is halthouden als hij iets wil zien dan geen optie?, dan hoeft hij niet te draaien, maar heeft hij rustig de tijd om eventjes te kijken, en als het dichtbij staat zelfs te snuffelen indien nodig.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-07 10:09

Als ik moet halthouden bij alles wat Silence tijdens het wandelen wil zien, doen we zeker een half uur over 100 meter Nagelbijten / Gniffelen

DDDDDDD

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-07 10:17

en is niet laten kijken geen optie?. dus stelling naar binnen houden. als je dit wat overdreven doet kan hij zijn lichaam niet naar binnen draaien. veel succes Knipoog

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-07 10:18

Als ik stelling naar binnen vraag, draait ie zijn achterste dus weer naar buiten. (dit overigens alleen tijdens het wandelen, tijdens het rijden werkt dat wel)

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-07 10:27

Gewoon heel veel naar buiten gaat, een paard mag best kijkerig zijn buiten, het moet voor beide leuk zijn natuurlijk, lekker veel buiten wandelen/rijden en als hij iest raars ziet , zelf de andere kant opkijken en zijn gedrag proberen te negeren.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-07 10:28

Ik vind het zelf ook niet eng ofzo als ie zich zo draait, maar hij kijkt gewoon niet waar hij loopt.
Ik ben bang dat we zo ooit eens in een slootje of iets belanden.

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-07 10:37

mijn verzorgpaard deed dat ook. Totdat we ook daadwerkelijk in de sloot stonden. (Het was gelukkig meer een greppeltje...)
Maar daarna heeft hij het nooit meer gedaan, dus mijn tip: laat hem "voelen" wat er gebeurt als hij niet oplet.... Let er natuurlijk wel op dat het een ondiep slootje is!

meliiSsatjje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-07 17:42

Een tip met rijden. Probeer de kant waar hij uitwijkt zeer goed te begrenzen. Zowel met je been aan die kant als met je teugel.
Als hij met zijn kont naar links gaat op de linkerhand, kan je proberen je linkerhand tegen de hals of zelfs over de hals te doen en met je linkerbeen haar terug proberen te duwen.
Misschien kan je schoudervoor of schouderbinnenwaarts proberen in te zetten, waardoor ze haar kont niet naar binnen kan draaien.

Die van mij doet het ook wel eens, maar dan blijft ze het eng vinden, en dan helpt de schoudervoor of schouderbinnenwaarts best goed.

Ik hoop dat je er wat aan hebt, succes!

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-07 19:02

Dank jullie wel voor de tips.

Vooral dat laatste heb ik zeker wat aan OK dan!