Te hard galopperen in velden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Elixir

Te hard galopperen in velden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-07 23:52

Mijn pony is gewoon een grote ramp als je op een veld gaat, richting de achterkant van het veld wil ze bijna tot niet galopperen, en als je aan het einde ben, draait ze zichzelf om, en gaat in volle rengalop richting straat, en is bijna niet meer in te houden, moet echt gaan hangen in haar mond. Heb haar al omgetrokken enz, maar dat is geen oplossing, dat is enkel een NOODoplossing. Dit durft ze ook te doen in de weide, gisteren was ze heel irritant en crosste constant weg, dus ik maak me boos, en ze draait zich om (aan het einde van de weide) en crosst richting uitgang, naja geen probleem, uitgang was dicht, en ik naam haar terug. Maarja, ondertussen had ze het toch wel weer eens gedaan. Als ik gewoon ga dressuren enz, doet ze dit allemaal niet, maar wanneer je van de hoefslag gaat in de weide, dan versnelt ze het tempo (zowel in draf als in galop). Hoe verbeter ik dit?

xMarjolijn

Re: Te hard galopperen in velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-07 09:19

Hou haar een keer niet in. Maar geef juist heel veel been. En ze word huus wel een keer moe. Maar dan moet je juist even doorzetten. Bij sommige paarden helpt dit, bij sommige niet. OF je moet haar steeds laten halt houden. En als ze weer te snel gaat, halt houden. Of een scherper bitje. Een martingaal of tienerman kan je ook altijd proberen. Succes !

amyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-07 09:54

Een martingal of thiedeman helpt daarbij niet... Dit is bedoeld dat als het paard zijn hoofd omhoog smijt je nog controle hebt.

@TS: je kan er op oefenen en als hij ineens te rap gaat hem omdraaien en naar de plaats terug gaan waar hij begon te versnellen of hem direct laten stil staan en vanals hij rustig is terug laten stappen is hij rustig in stap dan ga je in draf en zo verder.
Een scherper bt zou ik niet meteen proberen,lukt het echt niet dan zou je misschien een ander bit in kunnen steken als je alles geprobeert hebt.

Clyde

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-07 10:00

Mijn paard ging altijd direct crossen zodra hij een veldje zag.
Wij hebben hem eerst geleerd te stappen over een veld. (er liep dan iemand naast die hem ook vast had) Dit hebben we heel vaak gedaan en daarna pas gedraafd etc. Maar zeker niet altijd, hij leert dan weer op jouw hulpen te reageren.

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-07 10:28

Ze is echt niet te houden eenmaal je achteraan die weide bent, houdt je ze in den bokt ze, en loopt alsnog verder. Als je haar dan aanraakt met je been betekend dat voor haar : galopperen..
Ik rijdt met een borstriem met martingaal, en hoofd omhoogsteken doet ze niet, denk dat ze eerder haar bit gewoon vastneemt (ik rijdt met sperriempje). Ze doet het al haar hele leven (ook met vorige eigenaar)

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-07 10:30

xMarjolijn schreef:
Hou haar een keer niet in. Maar geef juist heel veel been. En ze word huus wel een keer moe. Maar dan moet je juist even doorzetten. Bij sommige paarden helpt dit, bij sommige niet. OF je moet haar steeds laten halt houden. En als ze weer te snel gaat, halt houden. Of een scherper bitje. Een martingaal of tienerman kan je ook altijd proberen. Succes !

Ze wordt niets beu, deed ze in de weide ook, ze probeerde weg te galopperen met mij, dus ik deed ze galopperen, wel ja wat deed ze : gewoon galopperen.. Ze had wel conditie blijkbaar.
En als ik doorgaloppeer, dan galoppeerd ze gewoon de straat op hoor, dat risico neem ik niet.

amyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-07 10:31

Als ze het met de vorige eigenaar ook deed,dan denk ik toch dat ze het daar mocht of iemand het altijd toe liet of dat met haar deed. Denk dat dit gwn is dat ze het gewoon is.

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-07 11:28

amyke schreef:
Als ze het met de vorige eigenaar ook deed,dan denk ik toch dat ze het daar mocht of iemand het altijd toe liet of dat met haar deed. Denk dat dit gwn is dat ze het gewoon is.

Ze mocht dat inderdaad bij hem (zoals ze zovele andere dingen ook mocht), heb haar al vanalles moeten afleren met rijden... En het is een routine paardje, heb in het begin enkel met haar : stap draf galop gereden in die volgorde (voor haar coniditie op te bouwen) en nu als je die volgorde verandert, moet ze altijd hard gaan lopen in draf omdat ze denkt dat ze moet galopperen. Dus ze houdt echt niet van verassingen als je het zo kan zeggen. Is echt geen makkelijk paardje, ze is behoorlijk koppig..

monikasweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 00:18

heb soort van gelijke probleem
maar dan dat ze wilt galoperen zo gauw ze op gras terecht komt,
je kan dan doen wat je wilt maar er is bijna geen stoppen meer aan,

mij is laten zeggen laat der maar, laat der maar galoperen en doorgaan,
maar probleem eens moet het ophouden Tong uitsteken
of door weg of door ongelijke boden of door weet ik veel wat,
dus je kan der niet laten galoperen totdat ze moe is, want anders komen er ongelukken

ik heb hier eigenlijk niet echt iets voor om te zeggen
zogezegd omdat ik men eige probleem nog niet opgelost heb dus jou ook geen advies kan geven

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-07 12:39

Ja mijne is ook niet te stoppen, en laten galopperen is te gevaarlijk, ik kom snel aan het eind van het veld, ja wat dan? Door laten lopen de straat op zeker? Nee toch niet hoor

GentleZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 18:09

Mijn pony heeft dat ook. Op lange paden is ze vreselijk nerveus en wil ze de hele tijd naar voren, voren, voren. Ik vind zo hard galopperen wel leuk, tot het einde van het pad want dan krijg ik dr dus ook niet meer terug. Dus ik moet echt een kilometer van te voren al beginnen met terughalen en uiteindelijk ergens tegen proberen stil te zetten.. Ze wil ook altijd elk paadje in richting huis met volle vaart.

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-07 20:55

Ja mijne ook, is allemaal wel leuk volle vaart, maar dan plots stopt ze ergens voor (terwijl ik het totaal niet verwacht) en das echt niet leuk. En weten dat er geen rem op zit vind ik ook geen leuk vooruitzicht bij het crossen. En het enge is dan bij de mijne, je probeert op voorhand terug te nemen, wat doet ze dan : nog sneller gaan galopperen, en dan zit ik daar. Omkeren dan maar, maar das ook niet ideaal hoor.

maaike93

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 21:12

Celia schreef:
Ze is echt niet te houden eenmaal je achteraan die weide bent, houdt je ze in den bokt ze, en loopt alsnog verder. Als je haar dan aanraakt met je been betekend dat voor haar : galopperen..

oft. je hebt geen controle meer over der --> ze neemt de leiding over jou!
Dit is een dominantieprobleem, je paard weet blijkbaar dat jij niks kan doen/doet wanneer je het veld opgaat.
Geen scherper bit erinhangen oid, maar de bron aanpakken--> verbeter de dominantieverhoudingen tussen jou en je paard!
ga grondwerk doen (zie omgang forum of natural horsemanship voor info/boeken)
Is leuk om te doen, eerlijk tegenover jou paard en je zult er ook met andere dingen profeit van hebben.

Daarnaast kun je / Een andere optie is op een wat warmere dag naar het veld gaan (en evt van te voren in de bak al even laten lopen)
Dan laten lopenm op het veld, ze zal ongetwijfeld weer gaan racen, maar JIJ moet jezelf als leider laten zien en jou paard gaat jou dus gehoorzamen!
dus zet der een heel stuk achteruit(neem desnoods iemand mee die haar op haar borst achteruit kan duwen) en laat haar weer vooruit lopen. Herhaal dit totdat ze in een normaal tempo (jou gewenste tempo, ik zou het bij een normale draf houden) loopt. Wanneer dit bereikt is het jij namelijk gewonnen, zij heeft uiteindelijk na een *gevecht* over moeten geven aan jou.
Deze methode zal je veel energie kosten (en je paardje ook), maar je moet vooral geduld hebben, niet boos worden en niet opgeven.
Voor jou paardje is dit mentaal een goede les, omdat haar dus nooit is geleerd dat ze jou tempo moet aanhouden wanneer ze op een veld is (jij liet haar voorheen immers altijd gaan)

Ik hoop dat je hier iets mee kan!

maaike93

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 21:20

en over dat bit vastpakken: probeer eens bitloos!

Mijn vzpaard pakte vroeger ook altijd het bit vast, net als jou paard.
Sinds we grondwerk doen en bitloos rijden hebben we 10x zoveel controle over hem!

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-07 22:19

Grondwerk doe ik al vaak, aangezien het in het begin idd een probleem was, dat zij zowat uitprobeerde. Heb ze ook nog maar 7 maand. In het begin wou ze niet galopperen en profiteerde ze van mij, dit is ondertussen verholpen. Maar het crossen blijft in haar zitten, dit is wat ze geleerd heeft bij de vorige eigenaar. Crossen, crossen, crossen... (in de velden). Ze heeft 5 jaar lang enkel in velden gereden, maar op de duur crosste ze zodanig hard met de vorige eigenaar, dat hij er niet meer durfde mee rijden en haar verkocht. Dit heb ik pas ontdekt (dit heeft hij nu nog maar verteld).