hoofd/nek scheef tijdens rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Luna2

hoofd/nek scheef tijdens rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-07 21:07

als ik aan het rijden ben, houd mijn paard bijna de hele tijd haar hoofd/nek naar de rechterkant. ik probeer haar wel recht te laten lopen, maar dat lukt nog niet echt. Ze is wel net zadelmak. welke oefeninen kan ik het beste doen?

groetjes sanne

First_Unique

Re: hoofd/nek scheef tijdens rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 21:35

hmm, die van mij deed dat ook toen hij net ohz was, maar die draaide zn hoofd/nek, ik denk dat het lag aan het wennen van het bit of hoofdestel ofzo, want ik heb gewoon lekker door gereden en nu doet ie het niet meer, zijn we wel al bijna 2 jaar verder maarja, maar ik heb er verder niet echt veel aangedaan, niet egt aan gestoord gewoon doorgereden Tong uitsteken groetjes!!

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 21:38

Misschien zit het zadel niet fijn,knelt het ergens.
Dan probeerd je paardje haar rug te ontlasten door de nek scheef te doen.
Ik zeg niet dat je zadel niet goed zit,maar het zou daaraan kunnen liggen.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 21:53

Een aantal dingen die je moet uitsluiten alvorens je aan kunt gaan pakken.
Tanden na kijken geen haken, doppen ofzo?
Het zadel past dat nog goed.
Het hoofdstel past dat, is het soepel genoeg, past het bit geen scherpe randen.
Doet het paard het tijdens het longeren ook.

Hoe is het paard soepel of stijf op een kant.
Tijdens het rijden kun je als hij het hoofd naar rechts brengt eens overdreven de stelling naar links nemen ook op de rechterhand.
Zorg dat je paard soepel wordt En eens nadenken mischien ben je wel stug in je rechterhand en geef je zo onbewust aan.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 23:19

Zou even e tanden na laten kijken , zeker als het paard nog jong is gebeurd er gewoon nog heel veel in de mondm, of eens bitloos proberen , is so ie so heel erg aan te raden bij jonge paarden inrijden.

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 23:48

Mijne deed het ook (en nog een beetje, maar niet zo erg meer), toen ik ze pas had deed ze het erg in de galop, dit is veel verbeterd, ik denk dat het wat stijfheid of te weinig bespiering was bij haar, aangezien zij al 12 jaar is. Maar ik merk dat ze dit bijna tot niet meer doet (gelukkig, want ik dacht ook iets medisch ofzo).

anjer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 23:56

allereerst moet je er zeker van zijn dat je zelf recht zit en dingen als zadel en tand problemen uitgesloten zijn. misschien ligt het probleem wel in een wat minder dragend linker achterbeen. als dat zo is dan kan je paard scheef gaan lopen, met het hoofd naar rechts, zodat het van dat been af kan.

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 23:59

anjer schreef:
allereerst moet je er zeker van zijn dat je zelf recht zit en dingen als zadel en tand problemen uitgesloten zijn. misschien ligt het probleem wel in een wat minder dragend linker achterbeen. als dat zo is dan kan je paard scheef gaan lopen, met het hoofd naar rechts, zodat het van dat been af kan.

Ja mn vader is geen kenner, maar zei tegen mij dat mijn pony haar linkerachterbeen niet zo ver naar voor zet als haar ander, kan dit de reden zijn? Ik zou het zelf eens moeten uitzoeken aan de longe, nog niet echt op gelet eerlijk gezegd. En als dit wel de reden is, hoe kan ik dat dan verbeteren?
(sorry TS dat ik vragen stel in JOU topic, maar ze zijn gewoon toepasselijk)

anjer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-07 00:52

schakelen in tempo en overgangen rijden activeert het achterbeen. je moet natuurlijk wel opletten dat je paard daarbij recht blijft zowel in zijn lijf als in je hand. je kunt ook bijvoorbeeld achtjes en slangenvoltes rijden om hem los te maken aan beide zijden. daar wordt hij ook rechter van.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-07 07:19

anjer schreef:
schakelen in tempo en overgangen rijden activeert het achterbeen. je moet natuurlijk wel opletten dat je paard daarbij recht blijft zowel in zijn lijf als in je hand. je kunt ook bijvoorbeeld achtjes en slangenvoltes rijden om hem los te maken aan beide zijden. daar wordt hij ook rechter van.

Jij hebt wel plannen met een net zadelmak paard Bloos!

Ik ga mee met de rest. Het is sowieso nooit een slecht idee om voor het zadelmak maken een osteopaat naar je paard te laten zien. Wie weet heeft hij ooit vastgelegen op stal of is een keer goed onderuit gegaan in de wei en dan heb je al een valse start.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-07 09:36

Hou Er wel rekening mee dat het om en jong dier gaat ,
Ik ben zelf ook met een driejarige bezig, maar doe veel grondwerk en leer haar op deze manier hoe ik wil dat ze haar hoofd draagt straks met rijden.
Vaak word er gewoon te veel van zo`n jong paard geeist en gaan ze dingen doen om duidelijk te maken dat ze het of niet ssnappen , of laten zien dat hun spiertjes er nog niet klaar voor zijn,is zo jammerdat daar niet opgelet word en het dier maar gelijk slangen voltes en achtjes laten rijdne, laat zo`n dier eerst eens een aantal maanden leren hoe hij een ruiter moet dragen en dat ook nog in balans kan blijven, hou rekening met het karakter van het paard, bedenk waarom doet mijn paard dit, probeer eens iets anders, of stap even af en leg het vanaf de grond uit , dat zal hij meer waarderen en je steeds meer gaan vertrouwen en niet zo`n afgestomp dier worden die MOET doen wat je van hem vraagt, hij moet het willen doen voor je dan ben je pas goed bezig.

Nick1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-07 15:03

Even osteopathe langslaten komen , zal compensatie zijn van een linker heup of achterbeen wat niet lekker zit.
Bij mijn arabier toen zijn anderhalf was , was zo toen zij met haar hoofd , overstressed naar 1 kant trok(rechts). Halswervel en linkerheup werden rechtgezet en euvel was verholpen , kortom zoals anderen ookal zeggen effe na laten kijken.
Nu is zij 3 en half , en we rijden sinds drie maanden , twee maal per week , alleen buitenritjes ( rechte lijnen) met een gedoseerd drafje. De klachten van toen zij anderhalf was , zijn niet meer voorgekomen. Succes met je paardje

Zoe_Simba

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-07 19:29

Wij hadden dat ook met een pony bleek dat hij last had vn zn tanden denk dat je hem gewoon moet laten controleren.
Er kunnen meerdere dingen aan de hand zijn

Luna2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-07 20:40

bedankt voor jullie reacties.
ze is net eind mei naar de tandarts geweest, en het zadel is ook opgemeten en gepast, en dat lag goed.

Zoe_Simba

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-07 21:46

Dan is t een kwestie van '' irritatie of gewoon recht stellen''

anjer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 16:44

mijn opmerking was ook niet bedoelt voor luna2, maar voor celia. je hebt helemaal gelijk urielle , sorry voor de dubbelzinnigheid.

monya

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 16:48

Na laten kijken: tanden, zadel, rug/hals/kaak (osteopaath), rijtechniek (goede instructie), en via klassieke rijkunst het paard leren rechtrichten en nageeflijk te worden.

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 17:37

anjer schreef:
mijn opmerking was ook niet bedoelt voor luna2, maar voor celia. je hebt helemaal gelijk urielle , sorry voor de dubbelzinnigheid.

Ja bij mij gaat het om een 12 jarig paard, en vroeg ook in TS haar topic wat daaraan te doen viel, en daar gaf Anjer mij een antwoord op Tong uitsteken (bedankt trouwens)

SabrinaBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 14:27

veel stelling geven, zodat het paard z'n hoofd niet kanteld Knipoog

*wat anderen ook zeiden: het kan ook iets zijn met z'n gebit; de kiezen bijv.

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 17:10

SabrinaBoy schreef:
veel stelling geven, zodat het paard z'n hoofd niet kanteld Knipoog

*wat anderen ook zeiden: het kan ook iets zijn met z'n gebit; de kiezen bijv.

Bij mijne zal dat er wel mee te maken gehad hebben, ofwel heeft ze het daardoor aangeleerd. Ze is 5 jaar (of langer) niet nagekeken door een tandarts bij de vorige eigenaar, zodus vanaf ik haar kocht merkte ik al direct problemen in haar mond. Tandarts heeft er enorme haken afgeveild, toen was het hoofd naar buiten draaien veel minder geworden, maar nog doet ze het wat maar dan vooral in de bochten. Misschien is het ondertussen dus een gewoonte geworden.

sandra1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 21:14

is het dan raar dat een paard dat drie is en net onder het zadel is stijf is??

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 21:23

Nou daar komt ie dan weer......heb je wel les?? Zo niet dan zou ik daar eens aan gaan denken, zo wel, dan zou je instructeur of trice je hier bij moeten kunnen helpen.
Als alle jonge paarden ( en ook oudere ) alleen maar zouden verkantelen omdat, het zadel, hoofdstel of de tanden niet in orde zijn, zou het een heel groot probleem uit de wereld helpen.
9 van de 10 keer is het toch echt de ruiter die het verkeerd doet, en aan een kant het paard "scheef " maakt.
Een goede instructeur ziet ook snel genoeg of het door de ruiter komt, of door iets anders.

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 21:31

Mijn paard was "scheef" gemaakt, dacht eerst dat ze niet goed rechtgericht was bij het inrijden, maar dat lijkt het niet te zijn. Ik heb ook geen les, maar dit probleem lijkt inmiddels bijna opgelost dus pak het gewoon juist aan..

klavertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 19:53

Mijn pony had precies hetzelfde.Ik heb veel baat gehad bij een masseur die werkt volgens de Jack Meagher methode.Na 3 behandelingen was het over en het kost niet veel geld.Was een spierenkwestie.Info te vinden op www.happy-athlete.nl.