trainings schema/schrikkerig paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kapi_Dust

trainings schema/schrikkerig paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-07 10:31

Hoi,

Mijn paard schrikt veel.
Nu hij elke dag naar buiten gaat, begint het al wat minder te worden.

Maar nu heeft hij (door blessure van mij) al 2 weken niet meer onder zadel gelopen (wel hebben we het longeren weer opgepakt en dat doen we elke dag).
Kan iemand me tips geven hoe ik zijn conditie onder het zadel weer optimaal krijg???

Het schikkerige begint nu wel wat beter te gaan, we kunnen nu zelfs aan de hand rustig naar buiten, terwijl het hiervoor in galop terug naar stal was.

Alle tips zijn welkom.
(ik heb hem nog niet zo heel lang (bijna 3/4 jaar, waarin we veel tegenslagen hebben gehad).)

Debbertje

Re: trainings schema/schrikkerig paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 15:40

Hallo,

Het longeren op zich is heel goed, zo blijft hij in conditie, en komt hij ook nog buiten. Misschien een optie om met dubbele longe te longeren, zo kan je achter hem gaan, en figuren laten maken, zoals je er zou opzitten.
Misschien kan je ook het zadel erop leggen als je hem longeert. Zo blijft hij hier toch gewoon aan.
En anders kan je misschien aan iemand vragen om hem te rijden.
Of als hij al iets minder schrikkerig is, kan je misschien als het goed weer is aan de hand met hem gaan wandelen.
Zo blijft hij ook nog in beweging.

Chantelle25

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 13:30

Ik zou zeker werken aan het vertrouwen tussen jou en je paardje. Zeker als je paardje zo "schrikkerig" is, hij zal toch op jou moeten vertrouwen.

Conditie onderhoud je inderdaad met longeren, veel grondwerk. Toch raad ik je aan om voorzichtig te zijn, zeker als hij /zij herstellende is van een blessure. Als hij weer 100 % is, dan lekker gaan rijden en je oefeningen gaan opbouwen. Neem de tijd ervoor, het is belangrijker dat je paardje gezond is. Let ook op het voedsel, aangezien hij nu minder actief is.

Succes !

danielle34

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 22:29

kwestie van vertrouwen je moet een zien teworden met je paard hij vertrouwd op jou

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 07:36

Vertrouwen is inderdaad erg belangrijk.
Als jij goed kan longeren kan de longe-training een hele gelijkwaardige vervanger zijn voor het rijden.
Wanneer jij weer bent hersteld van je blessure zou je bijv. een zijl neer kunnen leggen, het liefst met een felle kleur, of je laat iemand met een paraplu aan de bakrand staan enzo, dan steeds je paard blijven belonen: en vooral: zelf doen alsof er NIKS aan de hand is.
Heel veel succes!