Een paar kleine basisprobleempjes

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

bonzjo

Een paar kleine basisprobleempjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-07 08:51

Ik rijdt bij een stal waar ik verschillende pony's rijdt. Gister reed ik weer eens op een pony waar ik toch weer stuitte op een paar 'probleempjes', ik hoop dat jullie tips hebben...

De pony reageert verschrikkelijk goed op het been (als het om harder gaan gaat). Eigelijk té goed. Als je maar even je been eraan legt schiet ze naar voren (en dan zit ze bwvs gelijk in middendraf, bijna alsof ze ,bang' is om te langzaam te gaan), hierdoor is het moeilijk om goede overgangen te rijden.

Ze reageert weer erg slecht op het langzamer gaan, als je bijv. bij B wil stappen heb je haar eindelijk bij de korte zijde pas in stap.

Ze wil heel erg snel. Het lukt wel (na een paar rondjes) om haar langzamer te laten gat maar als je je hand ontspant schiet ze weer naar voren...

Verder reageert ze niet of op een verkeerde manier op de druk van het been als je haar wilt sturen. Zo gaat ze of harder (weer schiet ze naar voren) of ze reageert niet.

Ze is ook nog eens heel sterk in de mond. Waar ze vandaan komt schijnt het dat ze haar aan de teugel hebben getrokken.

Maar enfin als ze eenmaal rond loopt en ze komt weer omhoog kun je helemaal weer opnieuw beginnen.

Ze hebben daar ook een pony lopen als je hem eenmaal naar beneden hebt (is ook erg sterk) heb je hem ook, bij deze pony kan je weer opnieuw beginnen dus...

Ik hoop op een paar goede tips.

DeniseES

Re: Een paar kleine basisprobleempjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 09:41

Nou, ik denk dat je gewoon veel, veel moet oefenen...

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 09:51

Als een paard niet wil ontspannen dan heeft dat een lichamelijke oorzaak of hij heeft iets mee gemaakt onder het rijden wat angst bij hem opriep. Ik herken jouw probleem wel. Ik rij af en toe ook een paardje die een verkeerde rugbespiering heeft en constant de mond open heeft onder het rijden. Terug nemen vanuit draf naar stap is ook een probleem bij hem. Wat ik doe is heel veel overgangen rijden. Steeds weer overnieuw, en vooral terug komen op je zit. Dus zo weinig mogelijk in de mond zitten, maar gewoon ontspannen in het zadel. Het maakt niet uit of je daar in het begin een heel rondje over doet om je pony terug te nemen. Als hij maar leert dat er niks 'engs' gebeurd als je hem terug neemt. En ga bezig met stelling vragen, soms overdreven stelling, gewoon om hem soepel te krijgen, en gebruik daarbij je benen (kuit)om richting aan te geven. Als hij daardoor weer harder wil lopen neem je hem weer terug en begin je weer van voor af aan. Hij moet leren ontspannen..

Daffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 19:54

Ik denk dat je eerst moet zorgen dat je paard je meer gaat vertrouwen, wat ik zo uit je verhaal begrijp heb ik het idee dat hij het nog erg moeilijk vind en daardoor elke keer versneld.
Probeer hem met longeren goed aan je stem te laten wennen zodat je met het rijden je overgangen met je stem kan doen en dat dan kan gaan uitbouwen met hulpen en stem en uiteindelijk naar alleen je hulpen.
Succes ermee

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 20:14

Deze pony is niet áán het been, maar rent voor je been weg. Nu is het aan jou om uit te zoeken waarom. Is dit een makkelijke manier zodat je niks van hem kan vragen, heeft hij pijn, is hij bang??
Zorg in elk geval dat je je been eraan houdt, ook al gaat hij nog zo hard. Hij moet je been leren accepteren. Zorg bovendien dat je niet gaat trekken of vast gaat houden om haar langzamer te laten gaan of houden. Vergeet haar hele hoofdhouding even, eerst moet ze aan je hulpen staan. Rijd veel overgangen, met behulp van je gewicht en bijvoorbeeld door langzamer te gaan lichtrijden. Draaf alleen korte stukjes, zodat ze niet de tijd krijgt om rennerig te worden. Houdt haar bezig, rij veel figuren. En zorg voor iemand op de grond die je kan helpen.....

Grondwerken en longeren kan ook erg goed helpen, maar zorg dat je je been eraan houdt op het moment dat je weer opstapt.

bonzjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-07 13:52

Bedankt voor de tips, ik ga ze zeker gebruiken!