HELP! paard zit erg vast op links.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Melvern

HELP! paard zit erg vast op links.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-07 19:18

hallo,
Wie kan mij helpen?
Ik heb een super goede pony die echt fantastisch kan lopen. Nu heb ik 1 klein probleempje met haar, ik kan haar maar heel moeilijk in de linker galop krijgen. Ook is ze als ze eenmaal in de linker galop heeft ze niets geen buiging. Wie heeft enig idee hoe ik haar soepel kan krijgen op links.
Ik heb haar al echt vaak gelongeerd maar ook zo krijg ik haar niet veel losser op de linker hand.
Kan iemand mij helpen ??? Bloos

groetjes

Cjaylove

Re: HELP! paard zit erg vast op links.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 19:20

Je moet op een volte aangaloperen of eventueel op de 2e hoefslag
De 2e hoefslag dat is een meter voor de hoefslag

Rachel_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 19:22

Cjaylove schreef:
Je moet op een volte aangaloperen of eventueel op de 2e hoefslag
De 2e hoefslag dat is een meter voor de hoefslag

en wat is het nut daarvan? Lachen
Zit zelf ook ene beetje met dit probleempje..

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-07 19:24

het probleem is dat ze op de volte echt heel erg haar rug wegdrukt en gewoon keihardt en zo krom mogelijk Tong uitsteken door rendt

Cjaylove

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 19:25

Op de volte worden ze rustig en gaan ze ook egt mooi lopen en op 2e hoefslag recht

Klikoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 19:25

ik heb geleert om dat juist goed je binnen been en je buiten hand er bij te houden, wat extra stelling te vragen, en dan de volte vergroten en verkleinen doormiddel van te 'wijken'. dit heeft mij heel erg geholpen.

smurfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 19:26

vooral niet aan je linker teugel trekken.
probeer alles op te lossen met je rechter teugel.
en vooral met je benen, probeer met je linker been je pony te buigen
en met je rechter teugel tempo proberen te regelen.
succes

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-07 19:29

oke bedankt, ik zal maar eens druk aan het trainen gaan met haar. Haha!

saphire

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 19:31

myne zit vast op rechts

Carin79

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 19:47

Door je paard wat naar binnen te drukken tijdens het aanspringen (dus aanspringen als ie iets naar binnen valt) voorkom je dat ie naar de buitenkant valt waardoor hij de goede galop aanspringt. Dat heeft iig bij mijn paard geholpen.
Succes!

odique

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 19:52

Mijn paard heeft hetzelfde probleem gehad, ook niet willen galopperen en inbuigen op links (ook haar rug wegdrukken en bokken). Ik dacht dat ze gewoon vervelend was en heb nog een tijd zo door gereden. Heb rijtechnisch alles geprobeerd maar niks hielp. Uiteindelijk heb ik haar toch maar laten nakijken door een fysiotherapeut en toen bleek dat er een aantal wervels vast zaten. Toen dit verholpen was ging het een stuk beter. Links is nog steeds niet haar beste kant maar ze buigt wel in en galoppeerd ook weer aan. Hier hoeft het bij jou natuurlijk niet aan te liggen maar als dit rijtechnisch niet op te lossen is dan is een fysio misschien een idee.

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 19:57

Je kan het paard wel met een trucje in de galop laten springen, maar je lost het probleem van het paard en van jezelf er niet mee op. Ik zou de galop gewoon vergeten. Het paard weet echt wel wat galop is, het paard gaat niet in de galop omdat het voor hem op dit moment gemakkelijker is om dat niet te doen. De galop wordt niet gedaan omdat dat te veel discomfort (ongerief) geeft en daardoor voor het paard moeilijker wordt. Doe dus ontspanningsoefeningen en losmaakoefeningen, daardoor krijg je een ontspannen, los en soepel paard. Het paard zal vanzelf in de goede galop aanspringen, de draf zal beter worden. Als het paard geen gebreken / blessure heeft en jij redelijk in evenwicht kan zitten, dan zal het aanspringen in galop geen enkel probleem opleveren. Dus los de oorzaak van het probleem op, dat voorkomt erger of slechter. Een scheef paard in de verkeerde galop rond laten gaan, wat je vaak ziet, is niet het beste voor het paard en daarmee ook niet voor de ruiter. Als het paard ongerief ondervindt, kan je dat laten verhelpen en met ondersteunende oefeningen snel oplossen.

bananios

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 20:13

Goofy44 schreef:
Je kan het paard wel met een trucje in de galop laten springen, maar je lost het probleem van het paard en van jezelf er niet mee op. Ik zou de galop gewoon vergeten. Het paard weet echt wel wat galop is, het paard gaat niet in de galop omdat het voor hem op dit moment gemakkelijker is om dat niet te doen. De galop wordt niet gedaan omdat dat te veel discomfort (ongerief) geeft en daardoor voor het paard moeilijker wordt. Doe dus ontspanningsoefeningen en losmaakoefeningen, daardoor krijg je een ontspannen, los en soepel paard. Het paard zal vanzelf in de goede galop aanspringen, de draf zal beter worden. Als het paard geen gebreken / blessure heeft en jij redelijk in evenwicht kan zitten, dan zal het aanspringen in galop geen enkel probleem opleveren. Dus los de oorzaak van het probleem op, dat voorkomt erger of slechter. Een scheef paard in de verkeerde galop rond laten gaan, wat je vaak ziet, is niet het beste voor het paard en daarmee ook niet voor de ruiter. Als het paard ongerief ondervindt, kan je dat laten verhelpen en met ondersteunende oefeningen snel oplossen.

Noem is een paar losmaakoefeningen of ontspanningsoefeningen. Ik kan dat wel gebruiken, want mijn paard is nogal nerveus en dat komt, omdat ik haar nog maar een paar dagen heb.

smurfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 22:14

anjo walderveen
zij is heel goed. je kan altijd haar is raadplegen, ook wat help is veel longeren,

een goede ontspanning oefening is als je net opgestapt bent. dan met lange teugel stappen echt 10 min, je kan ook gewoon je paard oppakken, maar vooral blijven stappen. zal eerst heel moeilijk worden. maar naarmate je dit blijft oefenen. gaat het steeds beter. ook het ontspannen

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 06:59

je kan proberen met beide handen naar de kant te duwen, waar er niet of geen druk op de teugel is, en drijven aan de zware kant en kijken of je hem over de schouder naar de lichte kant kan drijven en duwen dus niet trekken aan de zware teugel maar druk maken op de lichte teugel.

me88

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 08:04

heel veel inbuigen met dit paard en kleine wendingen rijden. zowel naar links als naar rechts buigen. succes