Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
femmefatale1 schreef:Eerlijk gezegd zijn jullie niet zo goed bezig.. omdat je niet weet wat je moet doen..
Martingaal is een hulpmiddel, maar belangrijker is dat de oorzaak weg genomen wordt..
Een paard stijgert niet voor niks (of er moet echte een kronkel in zijn kop zitten, maar daar ga ik niet vanuit), het paard doet dit met een reden..
In dit geval denk ik ook niet dat het onwil van het dier is.
Klinkt mij meer als een paard wat niet rustig stil kan staan, omdat hij weet dat er iets gaat gebeuren..
Straffen heeft imo geen zin, maar ach en ohh ook niet..
Persoonlijk zou ik even opnieuw beginnen met leren stil te staan..
Eerst aan de longe, liefst met dubbele longe.. af en toe sta je stil (niet te vaak, daar worden ze vervelend van)..
Doet hij dat braaf, belonen met je rustige zware stem!
Als dat goed gaat, ga je steeds iets verder achter je paard lopen..
weer een paar keer stil zetten, braaf...
Genoeg voor dag 1, de volgende paar dagen doe je het weer zo tot je eenmaal achter em loopt..
dan wederom, op dezelfde manier stil zetten.. braaf, goed zo...
Zo komt er vanzelf een moment dat ie rustig stil kan staan..
en dan is het tijd voor de volgende stap.. maar zover zijn we nog lang niet!!
Mocht hij nou onverhoopt toch omhoog komen, reageer je er gewoon niet op.. je pakt em opnieuw aan de longe, heel kalm en rustig alsof er niks gebeurd is.. en gaat gewoon weer een stapje terug..
Niet slaan, niet schelden, niet hard laten lopen... alleen negeren..
Komt helemaal goed..

bonzjo schreef:Heb hetzelfde probleem, Ook deze doet er alles aan om niet stil te staan, niet direct steigeren overigens. Eerst zijwaarts, achterwaarts voorwaarts proberen etc. Doet het ook voor de wagen..
Citaat:Het kan geen pijn zijn, misschien lichte angst want als ik met de teugel eraan kom gebeurt het maar als ik dat niet doe dan staat ie niet stil
gisteren heb ik hem eerst heel moe gemaakt voordat ik pas het halthouden ging oefenen.. en echt hij deed het zo braaf.. hij wachte zelfs op me stem als ik zei voorwaarts dan pas ging hij.. maarja om hem nou telkens elke keer moe te maken.. maar we doen het gewoon steeds rustiger aan en dan moet het gewoon op een gegeven moment lukken.. ik blijf proberen het hoeft niet meteen.. ik heb alle tijd..
Jethafa schreef:Hmm, laatst zei iemand dat ze hem gewoon met de zweep tussen z'n oren tikt. Klinkt niet zo vriendelijk (voor mij ook niet..) maar het paard had wel na 2 keer door dat omhoog niet de goede kant op is! Misschien, als je het wilt, wel een oplossing..
kan ik tenminste wat leren ik ga het morgen gelijk doen!! kan gewoon in de boeken winkel toch??