shet gooit ruiterje via voorkant eraf

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

catalyst1

shet gooit ruiterje via voorkant eraf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-07 19:40

Onze altijd brave shetlander (was ook te goed om waar te zijn) begint ineens shet trekjes te vertonen. Ze heeft nu ontdekt dat als ze haar hoofd ineens heel snel omlaag brengt,dat diegene die erop zit er zo afkukelt. De eerste keer gebeurde het toen een jongetje uit de buurt erop zat.Hij vond dat zo leuk dat hij dit expres nog 2 keer deed. (uiteraard ben ik heel boos geworden!) Nu is mijn eigen dochter weer aan het rijden (6 jaar en niet zo heel veel lef) en nu probeert ze het weer iedere keer,Ze doet het alleen als ze stapt of stilstaat. Maar aangezien we met een westernzadeltje rijden,knalt ze dan met haar buik iedere keer tegen de knop aan.Ze is er gelukkig nog niet afgevallen,maar ze vind het natuurlijk erg eng als dit gebeurd.Een staart riem is geen optie...(zadel kiepert natuurlijk ook lekker naar voren op zo'n bolle shetlander) en ook een ander zadel (dressuur) verhinderd het probleem niet.Op de ponyclub hadden ze het over een bijzetteugel ofzo.
Heeft er hier iemand tips voor mij?

Cjaylove

Re: shet gooit ruiterje via voorkant eraf

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 19:46

Anders moet je even een volwassen meisje erop laten rijden van 40 kilo ofzo dat kan best hoor!
een shetlander kan 80 kilo dragen dan denkk je mischien maar een shetlander is vreselijk klein!
Klein maar sterk en kort maar krachtig (gelezen in een boek)
en anders van die extra teugels erbij weet niet precies hoe dat heet.
maar daarmee kan een pony niet zijn/haar hoofd bewegen
Ik weet niet of het ook voor shetlanders kan.

Liefs miii

LMuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 19:49

een ouder persoon die licht is laten rijden en het hoofd ophoog houden mijn shet deed altijd zoiets maar toen kreeg ik de tip om me handen hoger te houden en sindsdien deed hij het niet meer maar dan is het probleem niet opgelost natuurlijk

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 19:53

Als ze dr hoofd omlaag doet direct aansporen of anders tikje met de zweep.. ik zou dan eerst maar het buurjongetje er op laten rijden als die meer lef heeft.

DeniseES

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 20:08

Ja, als hij even aangepakt wordt (zoals hierboven ook staat), dan weet hij op een gegeven moment echt wel bij wie hij wat kan flikken

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 20:13

Je kan beter een lichte grotere erop laten rijden, zoals CJaylove al zei.
Dit mag ie echt niet doen!

Eleandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 20:17

Cjaylove schreef:
Anders moet je even een volwassen meisje erop laten rijden van 40 kilo ofzo dat kan best hoor!
een shetlander kan 80 kilo dragen dan denkk je mischien maar een shetlander is vreselijk klein!

Liefs miii

*Slik

Maar nu weer terug naar de openingspost, een goede, zekere ruiter erop laten rijden is inderdaad een optie. Dat diegene even kan laten zien dat het geen zin heeft het hoofd omlaag te doen en al helemaal niet de bedoeling is.

esther_sonja

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 20:20

tjah ik zou er zeker ook niet iemand van 80 ( !!!!!!!!!!!!! )
kilo oplaten hoor!!
50 is wel goed.
msschien wel een goed idee

Lacuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 20:32

hmz...

ik ken het fenomeen "shetlandertrekjes" donders goed.
Op het moment dat ik de pony aan iemand uit handen geef, gedraagt meneer zich als een eersteklas eigenwijze sh*tlander.
Ik hoef echter het touw maar weer terug over te nemen, en hij staat keurig stil naast me...

De optie om er dus iemand anders op te laten rijden, ik denk niet dat je daar veel mee bereikt.

Met mijn shet geef ik ponyrijlesjes aan kleine kinderen, maar dan op gras. Het effect "kop naar beneden en kind stapt voorover af" ken ik dus maar al te goed. Daarom heb ik de pony in de lessen altijd met een touwtje bijgezet.

Ik heb een zadeltje met een handvat, dus ik knoop het touwtje met het uiteinde aan het handvat, haal het door de ene bitring heen, onder de kin door, door de tweede bitring heen en terug naar het zadel. Wanneer hij correct loopt, werkt het touwtje niet in, maar zodra hij zn hoofd te ver naar beneden brengt, werkt het touwtje wel in.

Zodra het meisje dan meer zelfvertrouwen heeft gekregen, én handiger is geworden met de pony, kun je het touwtje eraf nemen, en loopt de pony weer prima.

Succs,
Lacuna

DeniseES

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 20:34

Het is een beetje jammer van shetlanders dat als ze eenmaal iets doorhebben Tong uitsteken het deze koppige dieren lastig af te leren is Knipoog

Cjaylove

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 20:34

esther_sonja schreef:
tjah ik zou er zeker ook niet iemand van 80 ( !!!!!!!!!!!!! )
kilo oplaten hoor!!
50 is wel goed.
msschien wel een goed idee

Whaha zo bedoel ik het nou ook weer niet Tong uitsteken
maarja xP

catalyst1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-07 21:38

Bedankt voor alle tips alvast,maar het is een mini shetlander,zo'n 90 cm hoog,dus dat wordt nog even zoeken naar iemand die er oppast en ook nog eens goed kan rijden.Dat idee van het touwtje staat me het meest aan,maar trekt ie dan ook niet het zadel omhoog als de shet haar hoofd naar beneden wil doen?

katrienh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 21:49

Een hele tijd terug zag ik in een reclamefolder van een ruitershop, een hulpmiddel voor jonge ruitertjes waarbij de pony het hoofd niet naar beneden kan doen. Ik denk dat het iets is wat je aan het zadel moet vastmaken, dan over de manenkam heen loopt, naar het hoofdstel/bit.

Meer weet ik er niet van. Twas van deze shop : http://www.emmers.be

DeniseES

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 21:51

katrienh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 22:42

denk van wel Lachen

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 22:55

Als ik het goed begrijp trekt de pony dus gewoon zo hard aan de teugels dat de kinderen worden meegetrokken, toch?
Misschien moet je ze leren dat ze de teugels door de handen kunnen laten glijden als de pony dat doet. Dan vallen de kinderen er niet meer af en dan is het hele spelletje al snel niet leuk meer Knipoog
Ik weet niet of de kinderen een zweepje bij zich hebben, maar dan zou je ze kunnen leren dat ze de teugels losser laten, en een tikje geven als de pony het weer doet.

Manderino

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 23:04

Je dochter zou het toch zelf moeten afleren,nu zeg ik het niet goed,ik bedoel zij erop met hulp van anderen natuurlijk.
Anders heb je kans,dat ze het bij "oudere persoon" dat niet meer doet,maar wel bij je dochter,omdat je shetje dan weet bij wie ze het wel en niet kan doen.
Als je shetje het weer doet,tik geven een ruk aan de teugels,hup het moet over zijn met de pret.
Maarja ik weet niet of dat dé oplossing is.
Als dit eng vind dan kan je ze natuurlijk aan de longe doen .
iig veel sucses!

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 14:31

MysticTinker schreef:
Als ik het goed begrijp trekt de pony dus gewoon zo hard aan de teugels dat de kinderen worden meegetrokken, toch?
Misschien moet je ze leren dat ze de teugels door de handen kunnen laten glijden als de pony dat doet. Dan vallen de kinderen er niet meer af en dan is het hele spelletje al snel niet leuk meer Knipoog
Ik weet niet of de kinderen een zweepje bij zich hebben, maar dan zou je ze kunnen leren dat ze de teugels losser laten, en een tikje geven als de pony het weer doet.
Die 2 dingen had ik ook in gedachten Ja. Verder lijkt het me echt geen oplossing om er iemand anders op te laten rijden om de shet 'aan te pakken', shetten zijn slim en weten snel bij wie ze wat kunnen. Dus daarmee los je het probleem niet op.

Manderino schreef:
ruk aan de teugels

Heel gezellig zou ik zeggen voor die pony Scheve mond . En zelf al zou je het doen, die kindjes hebben de kracht er ook niet voor.

Joukje_04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 20:43

Cjaylove schreef:

Liefs miii

vind ik ook, heb in een boekje gezien dat een volwassen vrouw Z reed met een shetlander

Manderino

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 21:43

fiekhe schreef:
MysticTinker schreef:
Die 2 dingen had ik ook in gedachten Ja. Verder lijkt het me echt geen oplossing om er iemand anders op te laten rijden om de shet 'aan te pakken', shetten zijn slim en weten snel bij wie ze wat kunnen. Dus daarmee los je het probleem niet op.

Manderino schreef:
ruk aan de teugels

Heel gezellig zou ik zeggen voor die pony Scheve mond . En zelf al zou je het doen, die kindjes hebben de kracht er ook niet voor.

T'is ook gezellig als haar dochtertje ervalt Vork .
grapje hoor .

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 22:01

Manderino schreef:
T'is ook gezellig als haar dochtertje ervalt .
grapje hoor .
Ja zeg Tong uitsteken . Ik vond niet zo snel een ander woord.. Beetje ongelukkig gekozen, ik weet het Clown . Maar je begrijpt wel wat ik bedoel, een pony een ruk geven in zijn gevoelige mond is echt de slechtste straf die je kan bedenken. En dan wordt er geklaagt over paarden & pony's die niet willen nageven... Ach gut

Jethafa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-07 07:53

joukje, er zit wel verschil tussen een grote shet (van 1.10 ofzo) en een kleintje van 90 cm. Ik reed toen ik 12 was ook nog op zo'n grote dikke, nou was ik ook niet zo zwaar, maar op zo'n kleintje een vrouw van 80 kilo zetten, dat lijkt me een beetje vernaggelen van je pony... Het ziet er ook nie uit, maar dat ter zijde.

Auks

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-07 08:05

de shet van mijn dochter deed dit ook steeds.
en ze is gewoon niet sterk genoeg om de teugels vast te houden en te trekken.
Nu heb ik een kort zweepje gekocht en geeft ze de pony een tik als ze met het hoofd naar beneden wil.
En nu is het over de pony heeft door dat dat niet de bedoeling is.
Ik denk dat je dat beter kunt proberen.
Met touwtjes aan het zadel heb ik ook geprobeerd, maar ik begrijp dat je zadel nu al iets naar voren kiepert en die touwtjes maken dat alleen maar erger.
(bij ons trok de shet met de touwtjes het zadel op de hals en lag mijn dochter er alsnog voroover vanaf. wij hebben nu wel een staartriem trouwens, wat bij jou geen optie is begreep ik)
succes ermee!

catalyst1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-07 15:40

Bedankt allemaal voor de reacties.De staartriem was geen optie omdat bij het inrijden ze hier op bokte,Maar na wat logisch nadenken besloten dat dat toen was en niet nu.Dus heb ik haar eerst een poos laten lopen aan de longe met staartriem (en lekker zacht bontje eromheen)eerlijk gezegt viel het niet tegen.Ze vond het nog steeds niet leuk (en de vorige keer schuurde haar staart door)maar in het kader van het hoeft maar een paar keer zo waarschijnlijk,zo maar even gedaan.Ze probeerde nogwel haar hoofd omlaag te gooien, maar door de staartriem werd het zadel keurig op zijn plek gehouden en tevens vond ze het gevoel aan haar staart duidelijk niet leuk,waardoor ze het op het eind eigenlijk bijna niet meer deed.Doordat het zadel nu ook stiller bleef liggen durfde mijn dochterje haar ook beter aan te pakken,dus hopenlijk komt het zo allemaal goed,bedankt voor het meedenken...

Lisetjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-07 15:43

Ik heb een keer in een catalogus (waarvan weet ik niet meer) een soort staartriem gezien. Maar dan een die aan de voorkant van je zadel zit bevestigd en aan het hoofdstel zit.. Zo kan je pony zijn hoofd dus niet omlaag doen.