Galop blijft te moeilijk

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tatiane

Galop blijft te moeilijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-07 15:27

Ik zit nu al zolang ik mijn merrie heb (ondertussen 5jaar) met problemen met haar galop. Op deze moment gaan stap en draf echt perfect, verzamelen op mijn zit, verruimen,... Ik krijg haar proper gereden met twee vingertjes zeg maar. Ook ontspanning is goed in orde. Hals laten strekken, of voorwaarts neerwaarts is heel goed, ze blijft mooi bij mij en ik kan op elke moment het tempo controleren. Ze is ook heel gevoelig op mijn been en zithulpen, één keer diep gaan zitten en ze staat stil.
Maar dan. Galop. Het aanspringen op zich is proper, slecht een zelden keer dat ze zich eruit en lang trekt. Maar de galop zelf gaat echt veel te snel. Ze komt dan ook volledig op haar voorhand te vallen. Ik heb een massa druk op mijn teugels (zo erg dat ik zelfs moeilijk kan blijven recht zitten in galop). Om haar in een beetje een "deftig" tempo te krijgen en te houden moet ik echt te veel druk op mijn handen en benen zetten, voor mijn zit is ze op dat moment zo doof als maar zijn kan. Vanuit dat "deftig" tempo vooruit rijden in middengalop is geen probleem, terug rijden vanuit die middengalop lukt niet. Hals laten strekken in galop gaat perfect (in de zin van: ze strekt hals perfect, komt mooi naar de grond, gebruikt rug goed, blijft mooi rond), maar dan gaat ze nog een versnelling hoger. Als ik dan terug naar de draf ga is alles weer in orde, ontspanning en controle is terug...

Ik heb al héél veel geprobeert, en het kan ook niet anders dat haar achterhand ondertussen wel sterk genoeg is om ook in de galop op haar achterhand te komen.
Mijn pogingen:
- Veel overgangen (draf-galop-draf, stap-galop-stap, ..)
- Aanspringen in korte wending (bv tijdens het afwenden op middenlijn), zodat ze al meer gesloten aanspringt
- veel voltes verkleinen en vergroten in galop
- veel voltes tien meter rijden (brengt haar wel meer op achterhand, maar eens uit de volte valt ze weer op voorhand)
- veel figuren rijden in galop (kleine gebroken lijnen, slangevoltes met deel in draf/deel galop,..)

Na 5 jaar begin ik ondertussen toch wel wat wanhopig te worden. Les heb ik al van verschillende mensen gehad.. Ben nu in lessen ook nog altijd bezig met de voltes halve baan, en het aanspringen in een kleine volte of kleine wending. Maar ben er nu toch al een tijd mee bezig, en veel lijkt het niet af te doen..
Iemand de miraculeuze oplossing?

Valiente

Re: Galop blijft te moeilijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 17:46

Ik vind het altijd moeilijk om van een tekst uit te gaan, je kunt het probleem niet met eigen ogen bekijken. Toch heeft dit verhaal heel veel gelijkenissen met een paard die ik ooit gereden heb.
Deze was ook heel fel in de galop en je had op zo'n moment als ruiter eigenlijk niets te vertellen!
Verschillende manieren hebben we geprobeerd om ook in de galop controle te houden, maar het bleef moeilijk.
Op een keer heb ik haar gewoon de eerste rondjes even laten 'uitvliegen', onder mijn gezag moest ze nóg sneller dan ze gewend was. Zo gaf ik de hulpen en bepaalde welk tempo ze aannam. Na een tijdje werd ze steeds minder enthousiast en moest ik zo nu en dan een beenhulp geven om haar in dat snelle tempo te houden. Nu kon ik vertellen wat er gebeurde als het ware en heb ik haar uiteindelijk steeds meer terug genomen tot ze op een redelijk normaal tempo galoppeerde.
Na die keer is alles steeds beter gegaan, ik kreeg steeds meer controle en haar galop werd steeds beheerster.

Hmm, een beetje een onsamenhangend verhaal vandaag. Clown Ik hoop dat je het een beetje snapt, anders laat je het maar weten. Knipoog

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-07 17:56

Ik snap heel goed wat je bedoelt! Heb dit in de beginperiode ook héél vaak gedaan in draf (jaja, toen was ook de draf véél te snel).
Het probleem is dat ik haar wel genoeg op mijn been vooruit kan laten gaan, dus een rondje sneller op mijn been gaat goed. Alleen het terugkomen lukt dat echt niet meer, als ik ga tegenzitten valt ze meteen in draf.. Of ik moet weer heel hard met mijn benen gaan duwen, en dan kom ik mezelf weer in een "krachtspelletje" tegen. En geloof me, dat spelletje win ik niet.

Soms lijkt het me echt alsof ze het lichamelijk gezien niet kan, echt verzameld galoperen. Het lijkt echt alsof haar 'basistempo' in alle gangen hoger ligt dat bij een ander paard. Als ik haar met lange teugel uitstap, dan gaat ze vlotjes iedereen voorbij, zelfs degene die er een middenstap proberen uit te krijgen. In draf merk ik net hetzelfde.. Nu zijn we bv aan het trainen voor het achttal, waarbij ik vooraan rijdt en dus het tempo moet bepalen en controleren. Ik merk echt sterk dat als ik het basistempo van mijn paard houdt, dat de rest dan niet kan volgen, tenzij in een middendraf. Ik moet al echt verzamelen als ik het 'normale' tempo van de andere wil evenaren..

Valiente

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 18:03

Kijk dat bedoel ik, zulke dingen haal je niet uit een tekst. Ik neem aan dat je bij een goede instructrice lest? Misschien kan het ook eens helpen er een ander, ervaren iemand naar te laten kijken. Misschien dat die de ideale oplossing ziet. Knipoog

Veel succes in ieder geval, ik wil niet geloven dat ze het niet kán. Met een goede training moet het goedkomen. Knipoog

Cjaylove

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 19:26

Je moet in de volte aangaloperen en dan even op de volte blijfen
En anders ook nog op de 2e hoefslag dan staat ze recht

Liefs mii Pling

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-07 10:38

Cjaylove schreef:
Je moet in de volte aangaloperen en dan even op de volte blijfen
En anders ook nog op de 2e hoefslag dan staat ze recht

Liefs mii Pling

Ik denk dat je met deze post niet al te veel bijdraagt Lachen. Maargoed.. Je zal je aantal posts nodig hebben.
Aangaloperen op de volte, op een rechte lijn of in een hoek.. Maakt allemaal niet veel uit. Het aanspringen is in orde. Verder snap ik niet goed waarom ik op de tweede hoefslag zou moeten rijden?

Verder nog iemand?

Mirjam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 12:16

Dit probleem heb ik ook jaren gehad. In stap en draf ging het steeds beter, maar de galop bleef een probleem. En hoe meer druk, hoe meer op de voorhand. Ook mijn paard ging altijd sneller dan de rest (dus met buitenritten elke keer stilstaan om de anderen te laten aansluiten, ik in draf de rest in galop, etc.).

De oplossing kwam voor mijn paard met zuiver rechtrichten. Doordat ik ook tegen andere problemen aanliep omdat mijn paard een scheef bekken heeft (door een ongeluk), ben ik gaan lessen volgens de bodt methode. Ik heb verder niets speciaals aan de galop gedaan, maar die is wel het meest verbeterd. Veel rustiger en omhoog gesprongen (ipv duikboot). Met buitenritten heeft mijn vriend op een mountainbike meegefietst en we zijn van ruim 25 km per uur naar 19 km gegaan, terwijl ik vrijwel geen druk meer op mijn teugels heb.

Bij mijn paard was het dus een balansprobleem, wat ze met snelheid oploste. Nu haar balans door het rechtrichten is verbeterd, zijn haar gangen (m.n. galop) enorm verbeterd. Een oefening die je kan doen in galop is het paard voor je gevoel in schoudervoor te zetten met alleen de buitenteugel. Je verzet als het ware de schouder naar binnen (blijf zelf ook goed aan de binnenkant zitten). Succes ermee.