Súper hete merrie wordt in haar ongeduldigheid scheef..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Rytm

Súper hete merrie wordt in haar ongeduldigheid scheef..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-07 17:09

Mijn merrie heeft bijna 3 maanden stilgestaan i.v.m een spierbevangenheid.
Nu zijn we sinds 2 weken weer aan het rijden en gaat het eigenlijk heel goed.
Ze wil alleen zelf zó graag en wordt daarin zo ongelooflijk heet dat ik heel erg moet op letten
dat ik m'n been er nog goed aan houd. Maar dat is het probleem niet, het probleem is dat als ik
m'n been er aan houd en haar tussen 2 teugels houd ze bijna de hele tijd in een uitgestrekte draf door de rijbaan gaat. En ga ik dit opvangen.. dan gooit ze d'r kont naar binnen.
Rijd ik met iets minder been drukt ze haar rug eruit.
Ze doet dit zowel links als rechtsom dus het is geen kwestie van makkelijk of moeilijke kant.
Ik let natuurlijk heel goed op of ik recht zit e.d en of ik haar niet per ongeluk iets teveel op m'n binnenteugel terug rijd maar volgens mij is dat het probleem niet.

Nou hoeft ze van mij echt niet meteen perfect te lopen maar recht lopen vind ik echt wel heel belangrijk.

Iemand tips?

JML

Re: Súper hete merrie wordt in haar ongeduldigheid scheef..

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 17:10

Mag ze op een volte of moet ze zoveel mogelijk rechte lijnen?
Anders zou ik het vanaf de basis weer op gaan pakken met longeerwerk.

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-07 17:12

Ze mag wel voltes lopen.
Longeren gaat niet, ze is nu echt nog een bommetje en ze gaat dan rennen, dat weet ik zeker. En dat mag ze niet.
Ze mag 30 min. ohz met 3x 2 minuten draf.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 17:31

Ik zou zo'n paard gewoon met veel been blijven rijden, opgesloten houden en trachten met korte ophoudingen terug te nemen. Zodra ik reactie terug voel ook gelijk weer bijdrijven, om in het terugkomen de activiteit te bewaren.

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-07 17:50

Okee, dus dat is in principe wat ik aan het doen ben. Ja
En dat ze dan in eens soort van uitgestrekte opgefokte draf (niet rennerig btw) door de baan gaat moet ik maar voor lief nemen, in m'n achterhoofd houdend dat dat waarschijnlijk over gaat als ze weer meer aan het werk mag?
In het terugkomen blijft ze verder wel actief maar wordt ze dus snel scheef.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 18:00

Gaat over je Wellington denk ik? Klinkt namelijk erg bekend, zo deed Nevada ook toen ik haar vorig jaar oppakte, nadat ze 3 jaar vakantie had gehad.

Idd goed je benen erbij houden, proberen te ontspannen in je hand en steeds met je zit wat op te vangen. Hoe meer je er voor (hand) aan gaat werken, des te kortere hals en groter voorbeen ze krijgt, zo was het bij mij destijds iig. Verder veel tegen praten, echt vertrouwen weer terugwinnen. Aan dat scheef zou ik nog niet teveel denken, gewoon lekker ontspanning terugbrengen. Zodra je daar meer over te zeggen hebt, kan je ook aan rechtgerichtheid gaan werken.
Verder geduld hebben, als eenmaal weer doorheeft, is er waarschijnlijk snel verbetering!

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-07 18:08

Gaat inderdaad over de Wellington ja. Ja
Misschien moet ik inderdaad meer aan ontspanning denken en niet alleen aan het rechtrichten, als ze helemaal ontspannen is trekt ze inderdaad niet snel scheef.

Krijg gewoon de kriebels als m'n paard niet recht is haha, vind dat zo irritant rijden.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 18:18

maaitjuh schreef:
Okee, dus dat is in principe wat ik aan het doen ben. Ja
En dat ze dan in eens soort van uitgestrekte opgefokte draf (niet rennerig btw) door de baan gaat moet ik maar voor lief nemen, in m'n achterhoofd houdend dat dat waarschijnlijk over gaat als ze weer meer aan het werk mag?
In het terugkomen blijft ze verder wel actief maar wordt ze dus snel scheef.

Ja, ik zou op dat moment een korte ophouding maken, als het goed is komt ze dan iets terug, anders moet je iets feller inwerken natuurlijk. Zodra ze terugkomt, hand ontspannen en weer toerijden. Vermoedelijk strekt ze gelijk weer weg, dan vang je weer kort op, op dezelfde manier. In het begin krijg je dan een heel onregelmatig tempo, maar dat is dan even zo. Zoals hierboven staat, hoe meer je vasthoudt, hoe sterker ze worden in je hand dus steeds kort inwerken en reactie eisen op die hulp.
Uiteindelijk valt het kwartje dan wel wat je precies bedoelt en met het verdwijnen van de overtollige energie zal ze makkelijker bij je blijven.

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-07 19:03

Ok thanks, dat gaan we morgen even proberen.
Vermoedelijk wordt ze nog heter ervan maargoed dat zien we dan wel weer.

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 21:43

Een fijne manier om dit eruit te krijgen is door haar een tikje schoudervoor te rijden, zodat ze haar kont niet naar binnen kan gooien.
Dit doe je als volgt: wanneer ze haar kont naar binnen gooit, zet dan een kleine volte in, en rij deze zover door dat je in de schoudervoor uitkomt.

Succes

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 21:46

Daarna een stuk schoudervoor blijven rijden natuurlijk....

Je pony is enthousiast en wil wel, maar heeft moeite met het onderbrengen van de benen onder de massa. Het is voor haar gemakkelijker om deze naast de massa te plaatsen; kont naar binnen dus.
Begin met relatief korte stukjes, en breidt deze langzaam uit. Na een tijd te hebben stilgestaan, kost deze oefening haar veel kracht. Langzaam opbouwen dus.